Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker en svartvit film med förskjutet tonomfång.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fyrdahl

Medlem
Hej! Jag söker efter en svartvit film som har mer täckning i högdagrar än i skuggor, jag har experimenterat mycket med t-max-filmerna, men jag tycker de är lite väl dassiga i hela omfånget. Eller är det något man kan göra vid framkallning? Alltså att förskjuta tonomfånget för att få fullgod täckning i högdagrar och kraftig svärta i skuggorna.

Många av Hans Geddas porträtt är bra exempel på vad jag menar.

Det har med framkallningen att göra hur mycket täckning du får i högdagrarna. Du får prova att öka framkallningstiden och justera exponeringen efter hur länge du framkallar.

Så det jag egentligen letar efter då är en film med en fin tonskala att jobba med och sedan få fram svärtan i kopieringen. Vad har du för förslag där? Ilford Delta 100?

Tmax 400 skall vara högdagersepparerande. Tmax 100 har en mer neutral karaktär.

Är det hudtoner du vill sepparera så vill jag dock mena att ljuset gör mycket mer än filmvalet.

Se till att ha ett mjukt ljus så att motivet får en låg kontrast, exponera sedan efter lågdagrarna och överframkalla för att få fullt kontrastomfång i negativet.

Tyvärr hittar jag ingen medlem på fotosidan som heter Hans Gedda så jag kan inte se precis vad du är ute efter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar