Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker en riktigt bra bärbar dator...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har bestämt mig för att köpa en ny dator. Även om en stationär blir billigare, så känns en bärbar betydligt mer användbar eftersom jag flyttar mellan två till tre platser i Sverige rätt ofta och dessutom inte har speciellt gott om plats. Även om datorn ska va bärbar så behöver den inte alls va lätt, för jag tänker inte bära omkring på den dagligen.

Men vilken ska jag köpa? Har försökt hitta någon information som gör mig klokare, men det finns helt enkelt för många datorer.

Tänkte att den kan kosta runt 15 000 kr, men en helt perfekt dator kan få va dyrare. Jag kommer mest att arbeta med bilder och ibland rätt stora filer. Använder Inkscape och Gimp vanligtvis och drömmer om att kunna köra båda programmen med stora filer och kunna växla mellan program och bilder utan problem.

Någon som känner till en bärbar dator som verkligen fungerar? Jag skulle bli så tacksam för några förslag.
 
Jag hade köpt en Macbook pro 15.4tum 2.4ghz med 7200 rpm hårddisk och sedan satt i 4gb ram själv. eller köpte själv en sån dator rättare sagt =). Har kört ps-filer på 2gb och det funkar hyffsat. Upp till typ 1.3 gb funkar det hur bra som helst. Blir väl nånstans över 15000 har jag för mig ( har iofs studentrabatt som är 10%).

/JR
 
I Princip vilken bärbar duger till det om du frågar mig. Men för 15.000kr får man ju en bra bärbar.

Men det jag skulle ha kört på är

  • 2GB RAM
    Intel Core2Duo/Dual Core
    120-250GB HDD
    g/n WLAN(trådlöst) samt 10/100/1000LAN
 
Jag har en fujitsu-siemens lifebook S7120 och är väldigt nöjd med den.Den finsn i flera varianter, jag har den med högupplöst skärm (1440x1050 tror jag det är och 2GB ram i standard).

Köpte den för ett drygt halvår sedan för ca 20.000 och nu finns samma maskin för 10-12 nånstans (dustinhome). Har även stoppat i extra minne (4GB) och extra batteri (istället för CD-brännaren).

Skärmen är rätt OK (kalibrerar med eye one) och den visar ungefär hela SRGB. Prestandan helt OK (C2D 2.13GHz eller nåt sånt, C2D är typ måste om du jobbar med råkonvertering).

Vad jag gillar mest är dock batteritid och låg vikt. Med extrabatterite klarar jag 2-3 timmar intensiv bildbehandling vilket motsvarar 5-6 timmars slösurfande. Och då väger apparaten bara 2 kilo. Med CDn istället för exrabateriet tror jag den väger 1.89.
 
Johan Rydin: Ska verkligen överväga det alternativet.

Peter Svensson: Skulle vilja ha lite mer konkreta förslag, det finns för många datorer med de egenskaperna.

Tobias Eklund: Jag hade tänkt mig en aningen större dator eftersom jag inte kommer att bära omkring med den speciellt mycket och en stor skärm är ju alltid bra.
 
Ville lägga till ett par saker. Nåt som kan va värt att tänka på är att om du köper en vanlig PC så ingår oftast bara 32 bitars-version av OS, vilket i xp's fall betyder att du bara kan utnyttja 2.7gb ram även om du slänger i 4gb. Mao måste du skaffa en 64bitars version av xp/vista om du ska utnyttja 4gb. Vista ska även va mer resurskrävande i grunden än osx, tror dock det är förbättrat iom sp1.
Angående skärmen så hade jag hellre skaffat en extern skärm än att gå upp på tex 17 tum. skärmarna i bärbara datorer är generellt ganska dåliga. min macbook pro-skärm är tex ganska off på dom röda nyanserna och i ljushet. Iofs så är den kalibrerad till 5000K, vilket är lite lågt.

/JR
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.