Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Söker åsikter om Minolta dimage Z1

Produkter
(logga in för att koppla)

Sofie-78

Medlem
Funderar på att köpa en begagnad, min syster har en och jag tycker att den tar fina bilder. Men tar gärna emot de tankar ni har om kameran.

Är Z1 densamma som Z10 eller är det olika modeller?

Vad är ett rimligt begagnatpris och finns det några pålitliga internetbutiker som säljer begagnat?

Själv funderar jag på en Z10. Så jag tar även emot åsikter om det inte stör dig!

Sofie-78 skrev:
Funderar på att köpa en begagnad, min syster har en och jag tycker att den tar fina bilder. Men tar gärna emot de tankar ni har om kameran.

Är Z1 densamma som Z10 eller är det olika modeller?

Vad är ett rimligt begagnatpris och finns det några pålitliga internetbutiker som säljer begagnat?

För 2000 får du en splajtans ny Z20 med 5mpix.
För 1900 kan du hitta en beg Z1 (3 mpix) på blocket.

Z10 är nyare än Z1, det finns flera modeller i Z-serien: http://www.konicaminolta.se/digital/

Dom nyare modellerna i Z-serien har fått många förbättringar, bl.a bildskärmen som jag tycker är riktigt dålig på Z1.
Jag skulle läsa lite tester i fototidniongar och försöka få tag i en nyare modell än Z1.
Fördelen med Z3 och Z5 är att det har antiskak inbyggd.

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaz5/page10.asp

http://www.dpreview.com/reviews/konicaminoltaz2/page9.asp

Erfarenheter av Z1:

Plus
Oöm LCD (glas)
Bra bildkvalitet, särskilt macro
Batterierna räcker länge (i alla fall laddbara)
Stort zoomomfång. Tänk bara på att det är otroligt svårt att hålla helt still på frihand vid längsta teleläget!
Bra grepp.

Minus
Ljudet blir dåligt vid filmning - autofokusmekanismen rasslar litet hela tiden.
Oro för att mekanismen som växlar mellan okularsökare och LCD plattan ska lägga av.
Bör hanteras med viss varsamhet tex vid Batteribyte - luckan där känns skör.

Summa summarum:
Beg digital är enligt min mening ofta överprisade. Denna är dessutom den första modellen i en serie. Många småmissar som tar ner Z1 litet grann har rättats till på senare modeller. (Särskilt sökaren)

Även om jag gillar min Z1 och lärt mig jobba runt de små irritationsmomenten så skulle jag rekommendera en Z10 i stället i dag.

Re: Re: Söker åsikter om Minolta dimage Z1

Dimage7d skrev:
För 2000 får du en splajtans ny Z20 med 5mpix.
För 1900 kan du hitta en beg Z1 (3 mpix) på blocket.

Tack för tipsen, jag ska nog kolla på en ny först för det verkar inte vara så stor skillnad på nypris och begagnad, garanti och reklamationsrätt är ju värt en del. Ska kolla dina länkar och kika på FOTOs hemsida för resensioner.

aolsson skrev:
Erfarenheter av Z1:

Summa summarum:
Beg digital är enligt min mening ofta överprisade. Denna är dessutom den första modellen i en serie. Många småmissar som tar ner Z1 litet grann har rättats till på senare modeller. (Särskilt sökaren)

Även om jag gillar min Z1 och lärt mig jobba runt de små irritationsmomenten så skulle jag rekommendera en Z10 i stället i dag.

Ja att de ligger högt i beg. pris har jag insett (har fått kläm på hur forumet fungerar nu med;) Jag tackar för tips och synpunkter och ska ge mig ut och kolla och klämma på de olika modellerna innan jag bestämmer mig.

Jag skulle kika på Z3:an då den ligger i mellanskiktet numera. Z5 kanske ligger lite högt i pris än, men är i stort sett samma kamera som Z3:an. Kolla på pricerunner så får du nog ett bra pris.

Z1:an har jag haft och den var helt ok till det jag använde den till. Lite brusiga bilder på ISO 200-400 , men har systemdigital nu, så är väl lite kräsen. Svårt att mickla med inställningar, så det struntade man i princip i. Lite plastig och högljudd, speciellt vid autofokusering vid filminspelning..

// Jocke

Om jag var dig så skulle jag kolla på en Z3, inte så fasligt mycket dyrare än z20, och den verkar bättre.

Joakim A skrev:
Jag skulle kika på Z3:an då den ligger i mellanskiktet numera. Z5 kanske ligger lite högt i pris än, men är i stort sett samma kamera som Z3:an. Kolla på pricerunner så får du nog ett bra pris.

Z1:an har jag haft och den var helt ok till det jag använde den till. Lite brusiga bilder på ISO 200-400 , men har systemdigital nu, så är väl lite kräsen. Svårt att mickla med inställningar, så det struntade man i princip i. Lite plastig och högljudd, speciellt vid autofokusering vid filminspelning..

// Jocke

Jag har kikat på Z3:an nu och har varit och kännt och tittat på de olika modellerna men har fortfarande inte kunnat bestämma mig vilken det blir, det skiljer ju lite i pris men det är inte avgörande för mig just den här gången. Tack för synpunkterna!

KalZoom skrev:
Om jag var dig så skulle jag kolla på en Z3, inte så fasligt mycket dyrare än z20, och den verkar bättre.

Tack för tipset, jag ska ta och kika på den, men ingen hade en sådan modell hemma när jag var för att klämma men jag ska leta vidare på fler affärer innan jag handlar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar