Bra sökare är inte allt men jag valde DSLR mycket p.g.a. sökaren. Velade mellan 20D & D7D...
Jag blir helt enkelt gladare när jag tittar in i en bra sökare
Kompositionen blir enklare för att inte tala om möjligheten till MF som är mycket viktig ibland.
Man kan säkert vänja sig vid det mesta, även små sökare, & om du har en del canonoptik av klass så är det mycket tveksamt att byta system för sökarens skull. Ja inte bara tveksamt utan inte alls att rekommendera.
Om du däremot inte har någon optik av rang så var det en annan sak, det får du själv bedömma. Jag antar att Canon på efterföljaren till 20D gör något åt sökaren då nu Nikon fixat det på D200, om dom gör samma med efterföljaren till 350D får framtiden utvisa. Vi vet ju inget alls om detta utan får vänta & se.
D5D:s sökare har jag inte sett men så vitt jag kan förstå så är den ju bättre än konkurrenternas, bortsett från Pentax modeller då som också är bra. D7D:s sökare är dock bäst i klassen & man måste upp I Nikon D2x för att hitta en jämförbar, den nya D200 ska enligt uppgift också hålla den klassen.
Om du nu ska byta så funderar jag dock på om inte D7D kan va nåt? Paketpriserna på den med en höglassig zoom är idag mycket låga & jag anser den vara ett fynd om man inte är allt för pixelfixerad. Vad man förlorar med KM jämfört med Canon är ett enorm stort system av originaloptik. KM:s utbud tillsammans med piraterna räcker & blir över för mig men om man är petig med att det måste vara originaloptik så är Canon eller Nikon att föredra. Det finns glapp i KM:s utbud som måste fyllas med pirater...
Mycke me detta du...
God Jul på er!
//Larsa
EDIT: Herregud glöggen gör att jag glömmer att lovorda AS! Underbart nu i dessa mörka vintertider då AS arbetar mest konstant, inte minst inomhus nu i befintligt ljus. IS i all ära kan vara effektivare på längre brännvidder men fördelen med AS är att man får stabilisering på alla objektiv, även på min 50/1,7! Med det objekitvet & AS & 800-1600 Asa så kan man ha hur kul som helst på 1/8 sek i stearinljusens sken!