Annons

Sökarlösa kameror - ett skämt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att en kamera saknar sökare ser jag inte som ett problem, bara den kan kompletteras med en extern sökare. Kan till och med se flera fördelar med att ha extern sökare på kameran, speciellt nu när EVF tekniken utvecklas så snabbt.

Jag tycket inte heller att systemkameror är värdelösa för att de inte har objektivet inbyggt. ;)

Är nog ens bildseende som sätter gärns för hur lyckat det blir utan eller med sökare...och det är ju högst personrelaterat, så att säga att det är TOTALT värdelöst utan sökare kanske skall ha tillägget att det är ju detta för just denna person;)

Jag har varit väldigt negativ till kameror utan sökare i många år men för ett knappt år sedan köpte jag en PL1 och sen har det även blivit en GF3. Jag har totalt tagit 4000 bilder i år utan sökare och nästa gång jag köper ny kamera så spelar det ingen roll om den har sökare eller ej. Om jag väljer OM-D istället för PL5 så beror det på designen.

Det är som med mycket annat. Man vänjer sig. Samma sak med pekskärmen på GF3:an.

Världen förändras och så även kameror. Antingen hänger man med eller så kämpar man emot. Jag kämpade emot digitala kameror länge! Så jag vet hur jobbigt det är att vara negativ. När man väl släpper in nytt tänkande så blir det ofta en väldigt positiv upplevelse!

Än så länge är inte någon av dessa intressant för mig iaf utan snarare ett steg bakåt men de lär utvecklas så man får väl se var det bär. Att ha kameran vid ansiktet och kunna ändra inställningar såsom iso/bländare och slutar tid som jag växlar bilen utan att ta uppmärksamheten från vägen/objektet är ett måste och det anser jag vara betydligt bökigare med dessa sökarlösa kameror.

Du menar inte att du kör, växlar och fotar samtidigt?
Dig vill jag inte ligga bakom. Särskilt så här års.

/Stefan R. Nilsson

Än så länge är inte någon av dessa intressant för mig iaf utan snarare ett steg bakåt men de lär utvecklas så man får väl se var det bär. Att ha kameran vid ansiktet och kunna ändra inställningar såsom iso/bländare och slutar tid som jag växlar bilen utan att ta uppmärksamheten från vägen/objektet är ett måste och det anser jag vara betydligt bökigare med dessa sökarlösa kameror.

Det är en vanesak. Du har ju faktiskt samma info i displayn. Men det finns väl ingen nackdel med sökare förutom att det ökar vikt och storlek.

Vad jag upplever som det största fördelen är just att kameran är liten och lätt. Jag har nästan alltid med mig en systemkamera idag. Förr hade jag sällan med mig systemkameran i onödan. Bästa kameran är ju den man har med sig!

Det är en vanesak. Du har ju faktiskt samma info i displayn. Men det finns väl ingen nackdel med sökare förutom att det ökar vikt och storlek.

Vad jag upplever som det största fördelen är just att kameran är liten och lätt. Jag har nästan alltid med mig en systemkamera idag. Förr hade jag sällan med mig systemkameran i onödan. Bästa kameran är ju den man har med sig!
Touchskärmar är verkligen inte bra (eftersom att det kräver att du tittar på det du ska trycka på), enkelheten eller snabbheten. Enda fördelen jag kan hitta med sökarlös kamera för egen del är att den är liten men med tanke på utrustningen jag släpar med mig gör det liten nytta om nån alls. Det finns mera saker som att tyngd och att hålla kameran så nära kroppen som möjligt gör det hela stadigare. Bland mina yrkeskamrater finns ingen som ännu har funderat på att byta ut sina Canon/nikon systemkameror mot sökarlösa.

Som fördel kan jag ändå hitta en sak till när man på fritiden håller på med andra saker och ändå vill ha en kamera med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar