Annons

Sökaren liten..

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Är det så att sökaren är "olika stor" i olika kameror? jag jämförde nämligen min gamla Canon AE-1 Program och min nya Nikon F65.

I Canon så var sökarbilden större verkade det som, och på 50mm inställning så såg allt mindre ut i Nikon.

Är det nån som kan förklara varför det är så här för mig? *förvirrad*
 
Det stämmer att storleken på sökaren varierar mellan olika kameror. Det står angivet i manualen under de tekniska specifikationerna vad sökaren har för storlek, och då i form av hur stor del av bildytan som du ser i sökaren. Tex min kamera som är en Canon Eos3 återger 97% horisontalt och 97% vertikalt vilket innebär att 94% av den totala bildytan syns i sökaren.
 
... och inte bara bildytan varierar utan även förstoringen, vilket jag tror är vad DaCool syftade på. Brukar yttryckas i x gångers förstoring med 50 mm-objektiv inställt på oändligt avstånd.

F65 har 0,68x och Canonen 0,85x så det är inte konstigt att det syns skillnad.
 
Hmmm

Betyder det då att jag får ut mindre zoom på min 28-80 mm. än vad 28-80 mm hade gett på en canonkamera med 94% och 0,85x?

Blir ju lite besviken i såna fall..
 
Nej, det blir lika stort på filmen. Det är bara sökarbilden som är lite trevligare i Canonen.
 
oki

Tack för svaret :)
Det här forumet e bra asså-.. så fort man funderar på nåt så e det bara o fråga så har man svar innom en timme :) tummen upp!
 
optikens brännvidd är ju i förhållande till filmplanet.
Vad du ser i sökaren påverkar inte bilden på filmen men ger olika möjlighet till tydlig o skarp sökarbild.
 
... och generellt sett är väl de dyrare kamerorna bättre (=mindre förminskning och visar större del av vad som kommer på med på den verkliga bilden), i detta avseende?
 
Japp. (om det nu var en fråga, det var iaf ett frågetecken i slutet av raden)
 
Det kan vara praktiskt med en sökare med mindre förstoring ibland eftersom man ser helhet och komposition lättare. Skärpeinställningen försvåras visserligen men då kan man komplementera med en luppsökare om det skulle behövas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.