Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökaren i Eos 20d? Stor? Ljus?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Hur är sökaren i 20 d? Har just nu en analog eos 30V men börjar så sakteliga inse att jag bör investera i nåt digitalt så småningom. Min 30V har enligt mig en sökare som är på gränsen till att vara för liten och ljussvag. Hur står sig ex. 20d:s sökare mot den tro?

hmm, det låter ju inte så lovande. Får titta lite närmare i den i butik, problemet är bara att den inte finns inne nånstans i västerås vad jag vet...

Vilken modell måste man då gå upp på om man vill ha en större och bättre sökare? Canon är det som gäller, om man inte ska passa på att byta system i övergången till digitalt?! Nä, känns fortfarande som canon är dom som satsar mest på utveckling ;-)..

mange78 skrev:
Vilken modell måste man då gå upp på om man vill ha en större och bättre sökare? Canon är det som gäller, om man inte ska passa på att byta system i övergången till digitalt?! Nä, känns fortfarande som canon är dom som satsar mest på utveckling ;-)..

Det blir nog 1D modellerna och även nya 5D. och du skall ha Canon, hur det är med Nikon vet jag inte.

tyvärr så behöver man lufta lädret lite mer för dom.. kanske en beg. 1D om du klarar dig med upplösningen.

Håller med, kika efter en 1D om du kräver bra och ljus sökare samt klarar dig med 4,1 mp. Jag gör ju det;))

Jag önskar fortfarande en bättre säkare än den i 1D, 10D/20D var därför aldrig ngt riktigt alternativ för mitt vedkommande.

Mvh Niclas,

Eggeborns i Västerås brukar han 20D hemma men annars kan du få titta i min sökare om det passar vid tillfälle.

Tidningen FOTO skrev i testet av 350D att den kamerans sökare var tydligt ljusare än den i 20D.

Om det var till hjälp, kanske,)

Mvh Niclas,

Jag gick från Nikon F4 med sportsökare (ENORM sökarbild!) till Nikon D1 (mindre men fullt duglig) till Canon 20D (liten, mörk och svårfokuserad manuellt)... Nu har mina nya objektiv bra AF, men jag saknar att ratta mitt manuella tele med F4:an ganska ofta. Man kunde hålla ansiktet några centimeter från kameran och direkt se när ögat på ett djur poppade in i fokus.

/Pontus

Ja och det är så det skall vara.

Jag känner stor skillnad i effektivitet mellan EOS1n och den 1D jag nu har.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Tidningen FOTO skrev i testet av 350D att den kamerans sökare var tydligt ljusare än den i 20D.

Om det var till hjälp, kanske,)

Mvh Niclas,

350D är dock inte ett alternativ för mig. Alldeles för plastig och liten i formatet.

Har börjat sneglat lite på en Eos 1D MkII, men så har ju 5D trädit in på marknaden också. Ska bli intressant och läsa ett test om den..

Tack för alla synpunkter! Kom gärna med fler :)

Sökarbilden är viktig tycker jag! Gjorde misstaget att titta i en Eos 1V ganska nyligen, och då insåg att det kan se bra mycket bättre ut än i min Eos 30a...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar