itsjustagame
Medlem
Vad jag har hört ska sökaren på EOS 5 vara riktigt stor och ljus. Är det någon som vet hur den står sig i jämförelse med de underbara sökarna i exempelvis Olympus OM-1, OM-2 och Nikon Fg-20?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
PMD skrev:
F-1:an har klart bäst sökarbild. Stor, ljus och kontrastrik. Därefter kommer EOS-1n med en nästan lika stor sökarbild, men något mörkare.
Niclasfoto skrev:
...
Föresten ngn som vet hur det är med mattskivorna i dagens dslr,, finns det tex laserslipade till en ny EOS1DsII att köpa? Det fanns ju ett gäng olika till tex 1n/rs,,
Mvh Niclas,
froderberg skrev:
Lustigt. Canon F-1 new är den sökare som jag haft svårast för. Anledningen är att sökarbilden är så stor att det är svårt att få överblick över bilden. men ser inte hela bilden utan måste titta runt. Jag tyckte att jag fick svårare att komponera när jag gick från FTbN till F-1N.
Det finns massor av sökarskivor till F-1N. De ljusstarkare varianterna tycker jag är svårare att ställa in skärpan med.
AlfaGTV skrev:
Det finns ju ett antal olika både till din 1D och även till nya 5D, dock vet jag inte om de är utbytbara sinsemellan.
Läste vitpappret till 5D och där nämns en högprecisionsmattskiva lämplig för fast optik.
Finns garanterat liknande för 1D också..
/Micke
itsjustagame skrev:
Vad jag har hört ska sökaren på EOS 5 vara riktigt stor och ljus. Är det någon som vet hur den står sig i jämförelse med de underbara sökarna i exempelvis Olympus OM-1, OM-2 och Nikon Fg-20?
Niclasfoto skrev:
Ok, då blir det att ta reda på detta innan man köper nytt själv, den vackra solskensdagen
Tack!
MVH Niclas,
Stora ESR-sökare är jobbigare för glasögonbärare eftersom man inte riktigt kommer intill med ögat. Om du tycker att sökaren på F-1 är besvärlig så skulle du nog avsky sökaren på OM-1/OM-2. Jag tyckte att den var bra på den tiden jag använde OM-2 mer eller mindre regelbundet, men numera när jag har glasögon så märker jag hur jobbig den är.froderberg skrev:
Lustigt. Canon F-1 new är den sökare som jag haft svårast för. Anledningen är att sökarbilden är så stor att det är svårt att få överblick över bilden. men ser inte hela bilden utan måste titta runt.
Jag misstänkte att någon skulle påpeka det. I kväll ska jag kolla upp vilka sökarskivor som sitter i de kameror jag tittade i (utom 350D som ju har fast sökarskiva).Det finns massor av sökarskivor till F-1N. De ljusstarkare varianterna tycker jag är svårare att ställa in skärpan med.