Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sökare Canon EOS 5 - Lika bra som OM-1/2, Fg-20?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad jag har hört ska sökaren på EOS 5 vara riktigt stor och ljus. Är det någon som vet hur den står sig i jämförelse med de underbara sökarna i exempelvis Olympus OM-1, OM-2 och Nikon Fg-20?

Sökaren hos nya Eos 5D (2005) och gamla Eos 5 (1992) är ungefär lika stora som de flesta småbildskameror.

Antar iofs att du menar Eos 5D även om du skrev Eos 5... :)

Anledningen till att jag frågar är exempelvis att en systemkamera som Pentax Mz-5 har mindre sökare än exempelvis Olympus OM-2 eller Nikon fg-20. Åtminstone upplevde jag det så...alla tre är ju dock småbildskameror.

MZ-5 är väl en ganska enkel Pentax, eller?

Om den är jämförbar med t.ex. EOS 300 så förvånar det mig inte om du upplever den som sämre än dina gamla Olympus.

Jag har iofs. bara snabbt tittat genom en femma (med Tamron 28-75/2.8) men fick ett gott intryck.

I många av de proffsigare manuella slr,husen har man möjligheten att placera en mattskiva som släpper igenom mer ljus än den vanliga standardskivan.

Jag glömmer aldrig den Canon F1 jag kikade i för snart sex år sedan. En laserslipad + ljusstark fastoptik gav en helt rå ljusstyrka.

Tänk om man hade det i sitt hus idag,, Jag värderar sökaren väldigt högt, bla därför jag valde en begagnad 1D och inte en 10D..

EOS 5 har jag ingen direkt erfarenhet av,, har bara hållit i ett antal exemplar. Jag menar att den hade en bra sökare för sin tid. Erfarenhet till den konkreta jämförelsen du söker besitter jag inte.

Föresten ngn som vet hur det är med mattskivorna i dagens dslr,, finns det tex laserslipade till en ny EOS1DsII att köpa? Det fanns ju ett gäng olika till tex 1n/rs,,

Mvh Niclas,

Olympus OM-1 och OM-2 har visserligen stora sökare, men de är ganska kontrastlösa.

Jag jämförde alldeles nyss sökarbilderna hos Olympus OM-2, Canon F-1 New, Canon EOS-1n och Canon EOS 350D. De tre första kamerorna hade alla ett 50/1.4 monterat, medan 350D:n hade ett 28/1.8 (ungefär samma utsnitt alltså).

F-1:an har klart bäst sökarbild. Stor, ljus och kontrastrik. Därefter kommer EOS-1n med en nästan lika stor sökarbild, men något mörkare.

EOS 350D har lika ljus sökare som EOS-1n, kanske t.o.m. något ljusare, men förstås mycket mindre.

OM-2:an har ungefär lika ljus sökarbild som EOS-1n, men större och sämre kontrast.

Klart bäst sökare av ovanstående kameror har F-1 New. Jag rankar restan så här: EOS-1n, EOS 350D och sist OM-2. Anledningen är att jag värdesätter ljusstyrka och kontrast högre hos sökaren än storlek. Det är lättare att fokusera manuellt med en kontrastrik, ljus sökare. OM-2:ans sökare är förstås den bästa om man inte behöver fokusera manuellt ...

Det är väl en inte alltför djärv gissning att anta att EOS 5D har en sökare som är minst lika bra som EOS-1n.

PD

Edit: PS. Tja, det var ju EOS 5 och inte EOS5D du frågade efter så då är väl min gissning rätt ointressant ...
DS.

PMD skrev:
F-1:an har klart bäst sökarbild. Stor, ljus och kontrastrik. Därefter kommer EOS-1n med en nästan lika stor sökarbild, men något mörkare.

Lustigt. Canon F-1 new är den sökare som jag haft svårast för. Anledningen är att sökarbilden är så stor att det är svårt att få överblick över bilden. men ser inte hela bilden utan måste titta runt. Jag tyckte att jag fick svårare att komponera när jag gick från FTbN till F-1N.

Det finns massor av sökarskivor till F-1N. De ljusstarkare varianterna tycker jag är svårare att ställa in skärpan med.

Niclasfoto skrev:
...

Föresten ngn som vet hur det är med mattskivorna i dagens dslr,, finns det tex laserslipade till en ny EOS1DsII att köpa? Det fanns ju ett gäng olika till tex 1n/rs,,

Mvh Niclas,

Det finns ju ett antal olika både till din 1D och även till nya 5D, dock vet jag inte om de är utbytbara sinsemellan.
Läste vitpappret till 5D och där nämns en högprecisionsmattskiva lämplig för fast optik.

Finns garanterat liknande för 1D också..
/Micke

froderberg skrev:
Lustigt. Canon F-1 new är den sökare som jag haft svårast för. Anledningen är att sökarbilden är så stor att det är svårt att få överblick över bilden. men ser inte hela bilden utan måste titta runt. Jag tyckte att jag fick svårare att komponera när jag gick från FTbN till F-1N.

Det finns massor av sökarskivor till F-1N. De ljusstarkare varianterna tycker jag är svårare att ställa in skärpan med.

Tror nog att vi är lite olika när det gäller detta. Beroende mycket på hur vi fotar och situationen.

Jag personligen menar nog att en sökare inte kan bli för stor. Hellst skulle jag velat ha en sökarbild som sträcker sig utan för en fullframesram, liksom i en mätsökarkamera.

Mvh Niclas,

AlfaGTV skrev:
Det finns ju ett antal olika både till din 1D och även till nya 5D, dock vet jag inte om de är utbytbara sinsemellan.
Läste vitpappret till 5D och där nämns en högprecisionsmattskiva lämplig för fast optik.

Finns garanterat liknande för 1D också..
/Micke

Ok, då blir det att ta reda på detta innan man köper nytt själv, den vackra solskensdagen;)
Tack!
MVH Niclas,

itsjustagame skrev:
Vad jag har hört ska sökaren på EOS 5 vara riktigt stor och ljus. Är det någon som vet hur den står sig i jämförelse med de underbara sökarna i exempelvis Olympus OM-1, OM-2 och Nikon Fg-20?

Sökaren i min Eos 5 är underbar i mitt tycke. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av de kameror du vill ha jämförelse med, utan kan endast jämföra med mina Pentax ME super och min 300D och där är den outstanding :)

Precis som du säger är den stor och ljus, väldigt trevlig. Kolla med ngn affär som säljer begagnade kameror, kanske har de just en EOS 5 inne som du kan få klämma lite på :)

/C

Jag körde EOS 5 i många år. Sökaren är stor och ljus men väldig svår (omöjlig) för manuell fokusering. Nya EOS 1V är t ex oerhört mycket lättare för manuell fokusering.

"Bäst" tycker jag är Nikon F3 med "red dot"-skivor. Nya B3-skivorna från Nikon FM3A är också väldigt trevliga. Nikon FG-20 är OK men inte i klass med F3/FM3A. Olympus äldre sökare är bara stora, inte ljusa eller kontrastrika.

Niclasfoto skrev:
Ok, då blir det att ta reda på detta innan man köper nytt själv, den vackra solskensdagen;)
Tack!
MVH Niclas,

Det bidde idag för mig det ;)
Nu ligger ordern, får den första som min handlare får hem...
5D alltså...

:D

/Mike

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Lustigt. Canon F-1 new är den sökare som jag haft svårast för. Anledningen är att sökarbilden är så stor att det är svårt att få överblick över bilden. men ser inte hela bilden utan måste titta runt.
Stora ESR-sökare är jobbigare för glasögonbärare eftersom man inte riktigt kommer intill med ögat. Om du tycker att sökaren på F-1 är besvärlig så skulle du nog avsky sökaren på OM-1/OM-2. Jag tyckte att den var bra på den tiden jag använde OM-2 mer eller mindre regelbundet, men numera när jag har glasögon så märker jag hur jobbig den är.

Jag misstänkte att någon skulle påpeka det. :) I kväll ska jag kolla upp vilka sökarskivor som sitter i de kameror jag tittade i (utom 350D som ju har fast sökarskiva).

PD

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar