Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sålt systemkameran - ska köpa kompakt!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå. Men Youtubes sönderkomprimerade Flashvideos ger tyvärr inte så mycket information om vad den klarar av.
 
street08 skrev:
Detta är nog något otänkbart för många på detta forum - jag har sålt min systemkamera D40X och ska köpa en kompakt istället.

Har också kommit fram till att "less is more" när det gäller kamerastorlek (det gjorde jag redan på 70-talet även om jag föll för en Minolta 7D kloss för några år sen också). Jag har inte givit upp systemkameraspåret men väl skaffat en betydligt mindre och lättare DSLR som komplement till min kompakt eller om det är tvärtom. Nu har du ju sålt, men jag skulle föreslagit att du behållit systemkameran och köpt en kompakt också om du hade pengarna.

Carl Stenbratt föreslår bland annat Ricoh R7 nedan och kan bara bekräfta att det är en liten riktigt trevlig 8 Mp kamera med 28-200 (långzoom), bildstabilisering, macro närgräns på 1 cm!, bra skärm och massor att skruva på. Nu kan du säkert få den billigt eftersom det kommit en ny (R8 - (riktigt läcker)) om du inte vill kolla på en sån istället. Plus är en beprövad konstruktion som uppdaterats ungefär var 6 mån i ett antal år.

Hoppas du blir nöjd med ditt spårbyte men min rekommendation är inte "antingen eller" utan "både och". Oavsett valet så är det bättre med en kamera i fickan med ute, än det häftigaste som finns på hyllan hemma. För att ta en bild - måste man ha en kamera med sig.
 
chinerunner skrev:
Jo det har du ju rätt i :)

Här ligger samma film utan det youtube gjort med den:
http://lpt-produktion.se/media/eldfilm.wmv

Men även denna är omkomprimerad från kamerans .avi

till redigeringsprogrammets .wmv

Patrik

Har inte sett Nikons AVI:er, men tex Canon S5 IS filmar med samma upplösning och fps (640x480, 30 fps). Det ger utmärkt PAL kvalitet, dvs blir kanon på vilken normal TV som helst. Men man behöver S T O R A minnekort... ;)
 
Med tanke på att ha en mindre kamera med sig för att ta bilder kom jag att tänka på en sak. Att jag när jag inte har med mig min större kamera, och ser ett intressant motiv brukar ta ett kort med mobilkameran. Det blir inte riktigt "användbara" bilder i högsta kvalité, men är fortfarande kul att ta kortet och jag lär mig ändå nått av det.

Bara en parentes mitt i allt...
 
Äntligen bestämt mig...

Så har jag äntligen bestämt mig och lagt en beställning. Till slut fastnade jag för Ixus860, prioriterade bort manuella inställningar och köper en bra titta-och-tryck-kamera istället. Kanske blir det en systemkamera igen i framtiden, vem vet... tack alla som givit mig tips!
 
Det blir nog bra :)

Köper du en systemkamera senare så gör du, gör du det inte så gör du det inte. Så länge det känns rätt är allt väl!

Skulle dock inte förvåna mig om du nån gång blir sugen igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.