Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Såga mittpelaren påManfrotto 055 Classic?

Produkter
(logga in för att koppla)

cva

Avslutat medlemskap
Såga mittpelaren på Manfrotto 055 Classic?

Hej!


Funderar på att kapa mittpelaren på mitt Manfrotto 055 Classic stativ. Använder den aldrig och jag skulle gärna vilja komma lite närmare marken, men kommer jag att förlora stabilitet om jag skulle kapa pelaren? Hade tänkt kapa den så att endast en liten bit sticker ut undertill, runt 5cm. Kommer det fungera bra eller kommer jag förlora alldeles för mycket stabilitet?
 
Senast ändrad:
Den sitter ju stenhårt så den borde ju inte bli ostabil. Jag har både en Manfrotto 055 och en Velbon el carmange 630, Velbon har gjort så man kan skruva av den överflödiga biten, märkligt att Manfrotto inte har samma lösning.
 
På min 055 så kan man ta bort mittpelaren så det verkar märkligt att den skulle sitta så hårt på ert.

Mvh
Maverick
 
Jag har sågat av mittpelaren på mitt 055 NAT3 och det är inga problem alls, dessutom lämnade jag så mycket att det gick att borra hål igenom "röret", dra igenom ett snyggt snöre och hänga en karbinhake i snöret, knuten placerade jag inne i "röret".
Är på jobbet nu men så fort jag kommer hem kan jag ta några bilder på modifieringen...
 
Jag har också sågat av mittpelaren på mitt Manfrotto 055 (lämnade knappt 10 cm), fungerar alldeles utmärkt för makrofotografering etc. Har inte märkt att det skulle påverka stabiliteten på något sätt...
 
Även på mitt 055 stativ kan jag skruva loss den långa mittpinnen och endast få kvar en liten del. På det sättet kommer jag ca 11 cm ovanför marken.

Mvh Joel
 
Re: Såga mittpelaren på Manfrotto 055 Classic?

cva skrev:
Hej!


Funderar på att kapa mittpelaren på mitt Manfrotto 055 Classic stativ. Använder den aldrig och jag skulle gärna vilja komma lite närmare marken, men kommer jag att förlora stabilitet om jag skulle kapa pelaren? Hade tänkt kapa den så att endast en liten bit sticker ut undertill, runt 5cm. Kommer det fungera bra eller kommer jag förlora alldeles för mycket stabilitet?

Du kan också sätta i mittpelaren upp och ner så kameran hänger "under" stativet och kan på så sätt komma nästan ända ner till markplanet.

Glöm bara inte att vända bilderna när du ska titta på dem :)
 
Re: Såga mittpelaren på Manfrotto 055 Classic?

cva skrev:
Hej!


Funderar på att kapa mittpelaren på mitt Manfrotto 055 Classic stativ. Använder den aldrig och jag skulle gärna vilja komma lite närmare marken, men kommer jag att förlora stabilitet om jag skulle kapa pelaren? Hade tänkt kapa den så att endast en liten bit sticker ut undertill, runt 5cm. Kommer det fungera bra eller kommer jag förlora alldeles för mycket stabilitet?

Många fågelskådare med tubkikare på sina manfrottostativ kapar mittpelaren.
Jag kan inte tänka mig att det skulle påverka stabiliteten.
 
Jag kapade också mittpelaren på mitt Manfrotto 055 för några veckor sedan, hade retat mig länge nog på att man inte kan får ned det i spagat. Förstår inte riktigt varför det skulle påverka stabiliteten? det funkar utmärkt även med en tung Mamiya RB67 på.

/Timmy
 
Tack så mycket för svaren!
Har kapat röret nu och det ser fint ut.
Har för mig jag läste något om att det skulle bli instabilt i manualen, men nu har jag slarvat bort den och kan inte kontrollera vad där stod. Aja, nu är det i alla fall gjort! Hoppas nu det håller :)
 
Såg att du redan sågat av pelaren, alltså försent att ångra sig. Här är mina bilder iaf.

1. Det som är kvar av mittpelaren, snöre med hake, lätt att hänga något i om man vill, eller skruva ner en krok i marken och spänna fast stativet.
 

Bilagor

  • stativ_1.jpg
    stativ_1.jpg
    19.2 KB · Visningar: 368
I spagat, inga som helst problem med macro.
Det som iofs är ganska svårt är att ta stativbilder längs med marknivå, men då duger bönpåsen bra.
 

Bilagor

  • stativ_2.jpg
    stativ_2.jpg
    24.5 KB · Visningar: 368
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.