Annons

Så tung bild som möjligt för webben!

Produkter
(logga in för att koppla)
Mest kuriosa; jag tog en bild i TIFF-format, Adobe RGB och 16 bitar, skärpte den, ändrade till sRGB och 8 bitar, förminskade till 950x633px och sparade som TIFF (971kB) och jpeg högsta kvalitet (500kB) i Photoshop CS3. JPEG-filen blev alltså ungefär hälften så stor som TIFF:en.

Sedan tog jag den förminskade TIFF:en till PaintShop Pro X2, där jag vid jpeg-sparandet använte Psp:s inställning "lossless". Den JPEG:en blev 934kB, alltså nästan precis lika stor som TIFF:en i PS.

Jag har inte hittat (och inte letat särskilt efter heller) motsvarighet till "lossless" i Photoshop, och om det är någon synbar skillnad vete katten, mina ögon räcker inte så långt ;-) Men större JPEG går alltså att få om man absolut vill, med PaintShop Pro.

Jag misstänker att "lossless" i Psp är tänkt att användas när man jobbar med bilden, men som jag ser det är det onödigt, skulle aldrig använda annat än TIFF eller PS /Psp eget format under bildbehandlingen.
 
Det finns inte många applikationer som stödjer lossless komprimering av jpeg, PaintShop Pro X2 är tydligen ett av dem. Tvivlar dock på att att siten i fråga kan hantera dessa bilder.

Att storleken är likvärdig mellan lossless jpeg och tiff är inte speciellt konstigt, bägge använder en förlustfri komprimeringsmetod och skillnaderna mellan de olika algoritmerna (om de ens är olika) är ganska små. Det finns inte så många sätt som bilden kan komprimeras på, så de olika algoritmerna når på olika vägar fram till ungefär samma resultat.

Vill du göra bilden ännu större får du spara helt utan komprimering, då blir bilden 1762 kB (plus några byte för annat data). Så med denna begränsning i bildstorlek är det inte ens teoretiskt möjligt* att komma upp i 2 MB stora bildfiler.

* Vi kan förstås ändra färgdjupet från 8 till 16 bitar, då blir bildfilen c:a 3,5 MB. Men jpeg-formatet har idag inget stöd för bildfiler med 16 bitar/kanal, så då klarar vi inte längre det första kravet i listan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.