ANNONS
Annons

Så tung bild som möjligt för webben!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja ditt inlägg var inget kaxigt alls, skönt med proffs som visar upp sin bästa sida i stil med jag är bättre än dig, visar hur man ska bete sig.

Fast det börjar man bli van vid här på fotosidan att proffsen har en attityd av jag kan men tänker inte visa det eller lära någon.

Han sa faktiskt inget om att lägga in bilderna här ändå svarade nästan alla på att begränsningen här är 800 Kb.

Ja visst och det irriterade mig lite faktiskt! Min frågeställning var ju tydlig. När jag sparar bilden i Jpg TEX för FS format, alltså typ 1000x 600x pixlar vill jag gärna att den ska ligga på över 1mb, det borde ju ge bilden mer kvalitet! För att rätta ut vissa missförstånd så kan jag berätta att jag tänkt försöka lägga ut bilder på 1x.com och där rekommenderar dem att man ligger så nära 2mb som möjligt fast bilden inte är större än här på FS.
Jag ville veta om jag helt enkelt missat något enkelt ingrepp vid nedskalning el. liknande. Jag fick konstiga och lite korta svar som "vad är problemet". Det var inte så sjysst, men men. Tack iaf till er som svarat och försökt. Och föresten, bildbehandling är en sak, att kunna plåta är något helt annat

Ja visst och det irriterade mig lite faktiskt! Min frågeställning var ju tydlig. När jag sparar bilden i Jpg TEX för FS format, alltså typ 1000x 600x pixlar vill jag gärna att den ska ligga på över 1mb, det borde ju ge bilden mer kvalitet! För att rätta ut vissa missförstånd så kan jag berätta att jag tänkt försöka lägga ut bilder på 1x.com och där rekommenderar dem att man ligger så nära 2mb som möjligt fast bilden inte är större än här på FS.
Jag ville veta om jag helt enkelt missat något enkelt ingrepp vid nedskalning el. liknande. Jag fick konstiga och lite korta svar som "vad är problemet". Det var inte så sjysst, men men. Tack iaf till er som svarat och försökt. Och föresten, bildbehandling är en sak, att kunna plåta är något helt annat

Ditt inlägg var tyvärr inte så tydligt som du trodde. Hade det varit tydligt hade du inte fått svar som "Vad är problemet?". Hoppas du inte syftade på mitt inledande svar, för det var menat som ett seriöst svar med en följdfråga.

Ditt inlägg var tyvärr inte så tydligt som du trodde. Hade det varit tydligt hade du inte fått svar som "Vad är problemet?". Hoppas du inte syftade på mitt inledande svar, för det var menat som ett seriöst svar med en följdfråga.

Det är lungt, föresten fina bilder du har på alla fåglar!

Leta fel hos andra verkar vara din hobby Per!
Nu svarar jag inte mer så ingen ide att skicka mer!

Nej, det kan jag ju givetvis inte tvinga någon till. Anledningen, om du nu läser detta, till frågan vara att det lät som en märklig uppgift att jag ville se den själv. Om du tolkade det som ett misstroende är det ju tråkigt, men det var inte meningen.

Per.

PS. Nej, jag har andra hobbyar! DS

Nej, det kan jag ju givetvis inte tvinga någon till. Anledningen, om du nu läser detta, till frågan vara att det lät som en märklig uppgift att jag ville se den själv. Om du tolkade det som ett misstroende är det ju tråkigt, men det var inte meningen.

Per.

PS. Nej, jag har andra hobbyar! DS

Hej Per, jag rekommenderar att du blir medlem och
och försöker ladda upp en bild, då lär du se!
MVH

Nu får givetvis andra resonera som de vill men personligen försöker jag alltid få webbfilerna så små som möjligt med bibehållen kvalitet. Om jag sparar en bild med längsta sidan 1024 punkter ser jag ganska sällan någon egentlig skillnad om jag väljer 100%, 90% eller 80% i kvalitet. Att göra filerna större än nödvändigt gör ju egentligen inget annat än att det tar plats och att uppladdningen för alla de som inte har snabbt bredband blir segare.

Men jag kanske har missat något i resonemanget? Däremot skärpningen tycker jag har stor betydelse, och jag tycker att många skärper upp sina bilder alldeles för mycket.

JPG fungerar så att ju mindre detaljer i bilden desto mer kan bilden komprimeras. Därför är det väldigt svårt att exakt veta hur stor bilden kommer att bli. Om man har en 'luddig' bild där skärpan inte satt perfekt, eller man har mycket rörelseoskärpa så resulterar detta i mindre filer (alternativt kan man välja bättre JPG-kvalitet). En bild där allt ligger i skärpa och bilden innehåller mycket detaljer blir betydligt större och här kan man bli tvungen att välja lägre JPG kvalitet, eller lägre upplösning.

Om man sedan skall satsa på en mindre bild med mindre komprimering eller en större bild med mer komprimering är också en fråga. Med en mindre bild kan ju bilden se ut att vara bättre, men en större bild ger ju en större bildupplevelse.

Så tyvärr tror jag inte det finns några enkla svar, utan man måste hitta det man gillar, och dessutom anpassa sig efter bilden.

Hej Per, jag rekommenderar att du blir medlem och
och försöker ladda upp en bild, då lär du se!
MVH

Nu är jag medlem och har sett instruktionen. Den lyder som följer:

1. Filen måste vara i JPEG-format
2. Filens storlek får inte överskrida 2MB, men ha så hög kvalitet som möjligt. Använd "Save for web" i PS och justera kompressionen så att filstorleken inte överstiger 2MB, men blir så stor som möjligt.
3. Vi rekommenderar 900-950 pixel för landskap och 700-750 pixels höjd för porträttformat.

(Min översättning)

Jag tror att du har övertolkat steg 2.

Per.

Nu får givetvis andra resonera som de vill men personligen försöker jag alltid få webbfilerna så små som möjligt med bibehållen kvalitet. Om jag sparar en bild med längsta sidan 1024 punkter ser jag ganska sällan någon egentlig skillnad om jag väljer 100%, 90% eller 80% i kvalitet. Att göra filerna större än nödvändigt gör ju egentligen inget annat än att det tar plats och att uppladdningen för alla de som inte har snabbt bredband blir segare.

Men jag kanske har missat något i resonemanget? Däremot skärpningen tycker jag har stor betydelse, och jag tycker att många skärper upp sina bilder alldeles för mycket.

Du kan ha rätt faktiskt, vore kul o jämföra däremot. mvh

2. Filens storlek får inte överskrida 2MB, men ha så hög kvalitet som möjligt. Använd "Save for web" i PS och justera kompressionen så att filstorleken inte överstiger 2MB, men blir så stor som möjligt.
3. Vi rekommenderar 900-950 pixel för landskap och 700-750 pixels höjd för porträttformat.

(Min översättning)

Per.
huvudet på spiken antagligen...
kan tolkas som:
-ladda upp hur stora bilder du vill (i pixlar) men oavsett hur stora de är får de inte vara mer än 2MB
- vi rekomenderar att de ska vara så och så stora (i px) men inget krav
- att få en 900px bild 2MB stor är onödigt och svårt men det har inte med saken att göra egentligen

(Min översättning)

Per.

Det står att den ska ligga så nära 2 mb som möjligt, du har formulerat fel

Vi ser fram emot din beskrivning av resultatet när du provat.

Ja visst men jag vet ju fortfarande inte om det är möjligt att komma upp emot 2mb, jag kan tänka mig att vissa som lägger ut bilder på 1x har kameror som ger riktigt stora raw-filer. det påverkar ju utgången också.
TEX när jag minskar från d-700an blir bilden lite större än när jag plåtar från d-200. (Förminskat jpg). Så de som har en kamera med 25 miljoner pixlar kanske hamnar högt, tom runt 2 mb! Inte vet jag? Kanske har någon av er en sådan?

Ja visst men jag vet ju fortfarande inte om det är möjligt att komma upp emot 2mb, jag kan tänka mig att vissa som lägger ut bilder på 1x har kameror som ger riktigt stora raw-filer. det påverkar ju utgången också.
TEX när jag minskar från d-700an blir bilden lite större än när jag plåtar från d-200. (Förminskat jpg). Så de som har en kamera med 25 miljoner pixlar kanske hamnar högt, tom runt 2 mb! Inte vet jag? Kanske har någon av er en sådan?

Testade att göra en bild med 750 pixlar. Den blev inte mer än 300kB med bästa JPG-kvalitet. Bilden är en panorering och det finns bara några få skarpa detaljer i bilden.

Det står att den ska ligga så nära 2 mb som möjligt, du har formulerat fel

Originaltexten (som ingen av er besvärat sig med att visa):
"File should not exceed 2MB, but have as high quality as possible. Use the "Save for web"-feature in Photoshop and adjust compression so it never exceeds 2MB but is as high as possible."

Jag hävdar fortfarande att det inte är ett självändamål att öka filstorleken och att jag håller med tidigare om att du övertolkar.

Vad de menar är att du i spara-dialogen ska välja högsta möjliga kvalitet så länge det inte innebär att filstorleken överstiger 2MB. Om det innebär att filstorleken överstiger 2MB så ska du minska kvaliteten så lite som möjligt tills filstorleken understiger 2MB.

Så de som har en kamera med 25 miljoner pixlar kanske hamnar högt, tom runt 2 mb! Inte vet jag? Kanske har någon av er en sådan?

Ursprungsbildens storlek spelar bara ytterst marginell roll när du redan minskat bilden till 750 pixlars bredd.

EDIT: ändrat "ingen"

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar