Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så stor skillnad D40 / D50 ?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Sensorn är samma men D40 har en förbättrad jpeg-pipeline. Om man skulle jämföra raw skulle det förmodligen inte skilja nämnvärt. D50 är också känd för att överexponera 0.3-0.7 steg vilket man får kompensera. Sedan ingår även kitobjektiven i jämförelsen. Mk II av 18-55 är nog något bättre optiskt.

Johannes
 
Om jag tycker att D50'n är för stor och att jag inte räds att enbart köra med AF-S och HSM-optik, finns det utöver detta några stora nackdelar med D40? Tänker köra det mesta på auto ändå...det är just det mindre formatet som lockar...och vikten. :)

/Fredrik
 
En sak kan vara att D40 bara har tre fokuspunkter. Det är väl den biten jag skulle känna begränsande tror jag. Toppdisplay saknas förstås också på D40 och mindre batteri(kapacitet) är kanske ytterligare två saker som möjligen kan ses som negativa.

/Fredrik S
 
topdisplayen är på lcd fönstret, fungerar bra

hm, trodde d40 var bättre på raw också?

jag hade d50 förut, nu har jag d40, tycker fortfarande d40 är för liten, d50 o d80 var sköna att hålla i, men det är ju olika, annars gillar jag den (som andra kamera)
 
Fast å andra sidan så är det storleken och vikten som lockar till köp. :) Tänkte mig en D40 med standardgluggen (för vikten) eller med ett 18-200 från Sigma eller Nikon.

Eller så behållar jag min D50, håller klaffen - och e nöjd *skratt* Men sen läste jag att D40 ger bättre bild, men det är väl kanske marginellt?

Fredrik
 
den är inte liten på den ledden så ett batterigrepp ger ingen skillnad, problemet är att få in fingrarna mellan handtaget och objektivet, det går men det känns obekvämt

nu har jag d40 som fri fjärrkontrollskamera istf att köpa dyr utrustning till d300, därav faller att köpa batterigrepp, onödig kostnad, förresten finns det väl inget batterigrepp till d40 har jag för mig
 
Det kanske är hur dumt som helst att sälja sin D50...vet inte vad jag inte är nöjd med. Känns som den är för stor för att "få följa med" - men då kanske jag istället ska kika på ett kompakt-alternativ att ha "vid sidan om"? Har dock hört många som gått den vägen och aldrig kommit tillbaka till sin DSLR. Därav att jag kände att D40 skulle kunna vara ett bra val: liten och lätt men ändå med SLR-kvalisort på bilderna.

Eller finns några bra kompaktkameror med lågt brus, rejält med zoom, snabba, ljusstarka osv *s* ?

/Fredrik
 
har beställt ett 18-50/2.8 sigma macro nu, hoppas det blir lite lättare, har kört med nikons 17-55 o det är lite tungt.

jag skulle föreslå att du åker och känner på den om du inte gjort det, jag tycker det är lite irriterande att knappt få rum med fingrarna, annars vet jag inte, tycker den är rätt charmig

kompakt har jag nikon e2100 en gammal kamera samt pentax w20, jag kan inte rekomendera någon av dem, pentaxen har jag för att den är vattenskyddad till 1.5 m

klart det finns en hel del kompakter men de är ju rätt dyra, tycker d40 kitet är klart prisvärt alternativ, inte så mycket mindre dock än d50, du kan ju köra med sigmas prime 30/1.4 så blir den liten... :)
 
D40 har mycket bra menyer som är väldigt lättarbetade, genomtänkta och kustomiserbara, D40 har mycket bra ergonomi för sin storlek och det är en fröjd att vara ute och fotografera med D40 och kitoptiken, som måste vara den bästa kitoptiken på marknaden. D40 har en mycket bra skärm, samma som D80/200 det får man inte förringa, den är stor och tydlig med korrekt färger och det är lätt att kontrollera bilderna på plats. hade det inte varit för autofokusmotorn hade jag behållt den.

Detta låter ju som reklam märker jag, men jag gillade verkligen min D40.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.