Anders Östberg
Guest
Jag är väldigt sugen själv också. Kameran kommer möjligen lite sent för vårens fåglar (?) men för sommarens motorsport skulle det vara kalas...
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lieden.se skrev:
Visst har jag bestämt mig. Har länge tänkt att jag skall köpa en 1D, och MkIII är definitivt värd att vänta på. Så jag har precis tagit tillbaka min MkII-beställning hos Hegethorns och står nu på plats 13 för MkIII.
Det enda jag är lite brydd över är att jag flyttar till Afrika i maj, och har jag inte fått kameran innan jag flyger ner blir det nog lite knixigt med transporten...
Att det inte kom någen MkIIN har jag märkt, beställningen har varit ute i nästan en månad. ;-) Och säljaren sa inget om att det skulle vara bra att stå kvar med beställningen för MkIIN. Nu hade de ju inte fått några pengar för N, så antagligen var det hela inte bindande på något sätt.froderberg skrev:
Tillverkningen av 1D mark II N är stoppad. När mark II kom fick de som bställt 1D först.... Så du kanske skulle stått kvar på din mark II N.
Så länge de inte fått några pengar brukar de vara mycket tillmötesgående. Gör för det mesta så, när jag beställer någon dyr pryl som inte finns i lager: ringer in beställningen, och ber dem ringa tillbaka angående betalning när varan kommit in. På så sätt behöver man inte ligga ute med några pengar, och kan avbeställa när som helst.Anders Östberg skrev:
En beställning är väl bara bindande åt ena hållet, dvs du måste köpa men företaget måste inte sälja.
Aha... tack för det snabba svaret! )Andreas K skrev:
1D serien har 1.3 crop medans 1Ds är fullformats sensor.
Photocon skrev:
Har bestämt mig för att inte beställa. Inventariekontot har slagit i taket och på väg att tränga genom trossbottnen. Schysst maskin annars.
Men det är FF som gäller för mig. Behöver inte mer sekvenshastighet än 4bps (1DsMkII). Däremot kan jag ju tänka mig att försöka investera i lite bättre optik.
Finns det någon på forumet som vet vilka EF-optiker (som är befintliga just nu) som bättre matchar sensorn på en 1DsMkII. Den enda som är riktigt bra är 100/2.8 macro usm. Skulle vilja ha en normaloptik som var bättre. 50/1.4 räcker inte. Någon som testat 50mm macro? Eller 35/2?
Det är skärpa i detaljerna jag är ute efter.
Annars duger mina L-zoomar bra. (24-70/2.8 o 70-200/2.8 is usm). Men jag är inne på fast optik just nu som vekligen kan ta fram detaljerna som en sensor hos 1DsMkII är kapabel att ge. och det fixar inte mina zoomar.
Någon som testat och vet?
Visst! Men det vore spännande att veta hur stor kratern i bankkontot kommer att bli. Läste någonstans att priset landar kring 43tusen. En ordentlig krater alltså...Karl Larsson skrev:
äh.. pengar är världsligt..
Lieden.se skrev:
... och pris! ;-)