Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så här ser damm på sensorn ut, och så här kan man få bort det.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått uppgift om att isopropanol inte är bra att använda på sensorn, det kan lämna kvar fläckar ?
 
Finns en del varningar angående att luft på burk kan innehålla ämnen som kan frysa sensorn. Canon rekommenderar att man använder en "rubber blower" som används för att för hand pumpa luft mot sensorn.

Citerar sidan 40 manualen till 350D vad gäller rengöring av sensorn.

During the sensor cleaning, never do any of the following that would turn off the power. If the power is cut off, the shutter will close and it may damage the shutter curtains and image sensor.
- Set the power switch to <OFF>.
- Opening the CF card slot cover.
- Opening the battery compartment cover.

Other tips and warnings:
- Do not insert the blower tip inside the camera beyond the lens mount. If the power goes out, the shutter will close and the shutter curtains and image sensor may be damaged.
- Use a blower not attached with a brush. A brush can scratch the sensor.
- Never use canned air or gas to clean the sensor. The blowing force can damage the sensor or the spray gas can freeze the sensor.
- When the battery is exhausted, the beeper will sound and the battery icon will blink on the LCD panel. Set the power switch to <OFF>, replace the battery, and start over.
- You cannot clean the sensor if Battery Grip BG-E3 (optional) is attached to the camera and size-AA batteries supply the power. Use AC Adapter Kit ACK700 (optional) or use a battery having sufficient power.
 
Ok, det kan väl vara värt att prova. Kan det gå fel? Är det något man ska tänka på när man rengör sensorn? I såfall kanske man kan lämna in kameran?
 
StefanM skrev:
Man laddar alltså upp penseln statiskt. Var händer när penseln nuddar sensorn,jo statiska elektriciteten öveförs till kameran. Det måste ju betyda att efter behandling blir kameran lite statisk och suger åt sig mer damm än tidigare!?
Jag vet inte, bara en teori.
Näe, eftersom både penselhåren och glaset framför sensorn är isolatorer så händer antagligen absolut ingenting. Penseln är dessutom så liten att dess laddning är alldeles för liten för att kunna ladda kameran nämnvärt.

Jag tycker att det är helt sjukt lågt att ta så mycket pengar för en produkt som den där grunkan. Jag skulle aldrig i livet lägga de pengarna. Jag gynnar inte utsugare helt enkelt. Det är uppenbart att man kan rengöra sensorn på en massa andra sätt som inte kostar i närheten av lika mycket pengar. Egentligen borde man själv starta produktion av nåt sånt här, och ta en tredjedel av priset. Man kan ju räkna ut vem som blir rikast;-)
 
Jag köpte en 16mm syntetisk pencel 4801 med fina hår hos Konstnärernas Inköpcentral uppe vid Mose Backe på Söder lämplig för 20D. Den kostade omkring en hundring och så har jag köpt Clas Olson luften som jag inte kommer ihåg vad den kostade.
Det har fungerat bra.
 
Jeppe skrev:
Linsputspapper på en spatel och isopropanol (heter det väl?) från apoteket.. klockrent..

Istället för 'linsputspapper' kan du använda sandpapper. det har ungefär samma effekt.. Rekommenderar inte ens detta papper till
objektiv. Använd mikrofiberduk ist.
 
Här kan man välja. Pec-Pad använder många. När jag började med SensorSwab + Eclipse var de billigare, men av 10 spatlar har jag fortfarande 9 kvar efter en rengöring för ~3 månader sedan.
Jag sparar spatlarna (plasthantagen) för senare tillfällen när nya Pec-Pad skall tejpas på i framtiden. Självklart i ren miljö och 1-2 droppar Eclipse.
Det har skrivits kilometerspalter om detta, här på Fotosidan.
Jag misslyckades, faktikt med Clas Olssons pensel, därför att vid ett tidigare tillfälle har lyckat "spotta" ett dammkorn på sensorfiltret med en Hama blåsa, och det tog inte penseln. Det var mitt fel, inte blåsans och inte penselns. En sak är klar: "fastsvetsade" damm kan inte tas bort med penselmetoden.
 
Ett par frågor:

Är syntetisk pensel av fin kvalitet att föredra framför mårdhårspenel?

Jag har en gammal burk luft på burk av märke ROWI 146, funkar den lika bra som Clas Ohlson-varianten?

mvh,
Johan
 
Är mitt sätt att rengöra sensorn dåligt? Jag har en plastpåse fyller med luft (puffar upp den med handen) håller för öppningen, sticker ett hål i plastpåsen och klämmer ut luften samtidigt som jag riktar luftstrålen mot sensorn. Kan tilläggas att jag inte blåser upp plastpåsen med munnen och så fösöker jag göra detta i en så dammfri miljö som möjligt. Får man göra så? :D
 
Själv har jag väldigt sällan damm på sensorn även fast jag byter objektiv ganska ofta. När det väl hamnar lite damm på sensorn så är det bara blåsa bort det med en blåsbälg.
 
Fabian Fogelberg skrev:
Är mitt sätt att rengöra sensorn dåligt? Jag har en plastpåse fyller med luft (puffar upp den med handen) håller för öppningen, sticker ett hål i plastpåsen och klämmer ut luften samtidigt som jag riktar luftstrålen mot sensorn. Kan tilläggas att jag inte blåser upp plastpåsen med munnen och så fösöker jag göra detta i en så dammfri miljö som möjligt. Får man göra så? :D
Blåser du upp plastpåsen med munen då är risken stor att det kommer in fukt/saliv etc i påsen som kan fastna sedan på sensorn.
/Fred
 
Blåsbälg

Personligen är jag aldrig och roddar på själva sensorn. Jag använder Hamas blåsbälg som tar in luften som ska komprimeras på motsatta sidan mot utblåset. Bälgen ger ett mycket bra tryck. Den använder jag nästan vid varje objektivbyte om det är en någorlunda dammfri miljö och ser till att jag inte sätter dit ett objektiv som redan är dammigt + att blåser ur huset.

Mvh Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.