Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Så här ser damm på sensorn ut, och så här kan man få bort det.

Produkter
(logga in för att koppla)
Satt och skrev om 5d och dammproblemen i en annan tråd när jag läste denna tråd.
Pensel fungerar utmärkt, men själv använder jag Hama blås se bild. Denna blås är betydligt bättre än den gamla, ofarlig att använda samt att jag har klarat de flesta situationer med damm utan att gå ner med varken pensel eller rengöring på min 5d. Min gamla d1x rengjorde jag ett 100tal gånger med sprit. D2x är mindre benägen att dra till sig skit.
Köp en hama blås-du klarar dig länge med denna.
Mikael
 

Bilagor

  • hamapip.jpg
    hamapip.jpg
    16.9 KB · Visningar: 767
macrobild skrev:
Satt och skrev om 5d och dammproblemen i en annan tråd när jag läste denna tråd.
Pensel fungerar utmärkt, men själv använder jag Hama blås se bild. Denna blås är betydligt bättre än den gamla, ofarlig att använda samt att jag har klarat de flesta situationer med damm utan att gå ner med varken pensel eller rengöring på min 5d. Min gamla d1x rengjorde jag ett 100tal gånger med sprit. D2x är mindre benägen att dra till sig skit.
Köp en hama blås-du klarar dig länge med denna.
Mikael
Se där en bild på den! Det är en sådan jag använder.
Mvh Martin
 
Är en riktig nybörjare på detta med sensorrengöring...

Funderar på att införskaffa en blåsbälg som tidigare visades på bild.
Det jag undrar är om jag "bara" skall gå in i menyn och välja "sensorrengöring" och därefter "blåsa" med denna bälg in mot sensorn?

Har en 350D....
 
Tänkte berätta om mina erfarenheter när det gäller rengöring.

Köpte en Canon 5D, och märkte att sensorn var riktigt dammig några veckor efter köpet, det var ju inte dåligt med damm i den, och kändes lite konstigt då jag aldrig hade problem med damm i min 350D,
Testade att försöka blåsa bort det med en gummiblåsa, untan resultat, Dammet var som fast etsat på sensorn, iaf satt det bra hårt. Efter det, läste jag om att folk använde penslar och gjorde dom statiska, vilket jag prövade, dock var inte min pensel inte något bra då det blev fula märken kvar på sensorn, och jag var livrädd att jag hade skadat sensorn,

Till sisst, i dag så fick jag paketet från zebramedia, med digipads och rengörings vätska,( http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5996 )

Använde 3 stycken pads, och vips var märkena från penseln och dammet borta,

Slutsatts, Ackta dig för dåliga penslar, och använd Digipads ifall du har svårt för att blåsa bort smutsen!
 
JPS A skrev:
Funderar på att införskaffa en blåsbälg som tidigare visades på bild.
Det jag undrar är om jag "bara" skall gå in i menyn och välja "sensorrengöring" och därefter "blåsa" med denna bälg in mot sensorn?
Ja.
Sätt gärna kameran på ett stativ så den står stadigt. Se till att ha fräscha batterier.
Kika i manualen, där står hur man gör. Orkar du inte leta fram den, läs Joel Högluns inlägg i denna tråd, han har citerat manualen.
 
Går det att använda hama blåspensel som cyberphoto säljer? Anledningen att jag frågar är att jag redan har en sådan.
 
Jo det är den jag menar. Men jag har redan en hamablära också. Så min fråga gäller alltså om penseln på blåspenseln funkar eller om det är fel material i håren på denna. Det ska ju vara syntetpenslar har jag förstått.
 
Den fungerar inte till sensorn, då det var den jag försökte borsta bort mitt damm med! blev fula märken på sensorn, som som tur var gick det bort med digipads. :) skaffa digipads som sagt ifall du inte får bort dammet med gummiblåsan.
 
Hehe, nu kommer jag väl bli idiotstämplad men jag använde en vanlig tops senast jag rengjorde.. ;)
Hade väl bara tur att jag inte repade skiten. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.