Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sämre kvalite efter ett antal bilder tagna?

Produkter
(logga in för att koppla)

bauu

Avslutat medlemskap
Hej!

Hehe jag fick en speciellt fråga som jag tyckte var lite konstig.
Ska sälja min systemkamera och fick frågan;

"Jag undrar hur många bilder som ær tagna med kameran? kvalitetsmæssigt."

Fattade inte riktigt först, men kom sen på vad hon menade när hon skrev;

"Jag har hørt att hur många bilder som ær tagna med kameran påverkar hur bra bilderna blir, att efter ett visst antal bilder så måste man byta ut en del av kameran?"

Det kan väl ändå inte stämma? Eller?!

Väldigt glad för snabbt svar.

Hej!

Hehe jag fick en speciellt fråga som jag tyckte var lite konstig.
Ska sälja min systemkamera och fick frågan;

"Jag undrar hur många bilder som ær tagna med kameran? kvalitetsmæssigt."

Fattade inte riktigt först, men kom sen på vad hon menade när hon skrev;

"Jag har hørt att hur många bilder som ær tagna med kameran påverkar hur bra bilderna blir, att efter ett visst antal bilder så måste man byta ut en del av kameran?"

Väldigt glad för snabbt svar.

Hej det stämmer inte ! Men däremot håller slutaren inte i evighet.Vissa kameror kanske har en hållbarhet på ca 100.000 exponeringar, vissa fler vissa mindre men det påverkar inte bildkvaliten.MVH.

Kameran kommer ta precis lika bra hela tiden ända till något går sönder.
Fast det kräver att man också underhåller sin kamera med att t.ex. göra ren sensorn med jämna mellanrum. Gör man inte det kommer bilderna att bli sämre med tiden allt eftersom sensorn täcks av damm och fläckar.

Mekaniken i kameran slits ju med tiden, så antalet exponeringar kan väl ge någon sorts indikation på alla rörliga delar. En exponering innebär väl rimligen att spegeln rör sig och kanske annan mekanik också, beroende på kamera. Blixtrör håller inte heller för evigt. Sedan blir framförallt kamerabatteriet "gammalt", speciellt om man är elak mot det och inte laddar det och tömmer det helt i onödan. Ett batteri kan tåla 500-1000 laddcykler i absolut bästa fall, men så perfekt sköter ingen fotograf sitt batterier.

Men ingenting mer än sakta smygande smuts på sensorn kommer att göra bilden sämre, inte förrän felet uppstår, den saken är klar.

Det är ju inte som med flyget, att man bör eller måste plocka isär kameran med drivpaket efter motsvarande 500 exponeringar och utföra ett ordentligt underhåll. Därmed inte sagt att man inte kan rengöra sensorn och kanske även putsa mattskivan emellanåt.

Tror det blir lite mer rimligt om man jämför kameran med en vanlig bil. Jag köpte min senaste kamera begagnad för några år sedan, och den har krävt ett par reparationer på grund av slitage eller den ingående kvaliteten på konstruktionens delar.
Och precis som med bilar finns det både billigare och dyrare modeller och märken. Men även om nu kameran skulle vara av ett bättre märke och dyrare modell finns det väl egentligen inga garantier för att någon av kamerans olika delar inte kommer att behöva repareras eller bytas ut i förtid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar