Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sällskapsdjur på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

pajen

Aktiv medlem
Vore det inte lämpligt att lägga till motivkategorin "sällskapsdjur" på fotosidan.se?
Jag tänker närmast på alla bilder på hundar och katter som då skulle få en egen välförtjänt kategori.
 
Bra idé men då ska det kategorier till allt annat också, halvnakna tjejer, arkitektur, fulla polare, suddiga polare, natur, porträtt mm mm
mvh/gunte..
 
Nä blä vilket förslag! Katt- och hundbilder suger hårt! Folk kommer bara uppmuntras till att tro att folk bryr sej om bilder på deras djur...
 
Jag tycker inte att det är rätt sida för att visa upp hur fina deras husdjur ser ut, eller hur coola deras polare är, det finns andra sidor för sådant. Men är det en fotografisk bra bild och man vill ha den bedömd så kan det bli okej. Tex om någon lägger upp en bild på sin katt bara för att visa den för en avlägsen släkting via internet, titta så stor smulan har blivit, då är ju syftet fel.

Med tanke på det stora bild inflödet, svårighet med server plats, mer bilder att gå igenom för att kommentera, etc, så hade det varit bra om denna typ av bilder hade minskat.

I övrigt så håller många bilder här en hög kvalite.

MVH

Brännström
 
Med tanke på alla klagomål på husdjursbilderna på Fotosidan vore det nog bra att på något sätt uppmuntra en diskussion om hur man tar bra husdjursbilder.

Min tanke är att husdjursbilder skiljer sig från andra djurbilder genom att vi ser motiven som individer, därför finns det två typer av bilder, en som kan kallas porträtt och en som kan kallas naturbild.

Porträtten visar just min katt, hund eller kanariefågel och bör på något sätt spegla individens karaktär.

Naturbilden visar djuret som djur. Katten som smyger på byte, hunden som jagar i flock mm.

En rubrik som husdjur och en instruktion att det handlar om porträtt, enligt def. ovan, kan förhoppningsvis leda till bättre husdjursbilder.

Finns det någon som kan skriva någon artikel om hur man fotograferar husdjur?

För övrigt anser jag att en bra bild berättar något.
 
Förlåt om jag säger det

Förlåt om jag säger det men jag tycker redan att hela fotosidan .se liknar ett svensson album redan.

Allt detta trams som redan finns på bild här men det kanske är bara jag som tycker detta.

Nog om det man kan ju inte bara hålla tyst och se på.
 
När vi ändå är inne på motivkategorier så vill jag sticka in med att det vore smidigt med en ny kategori: "Landskap".

Motargumenten kommer nog snart flygande i form av "men vi har ju 'naturbilder', är du helt borta eller?".
Grjejen är bara att landskapsbilder inte behöver ha natur som huvudinnehåll. Ta en bild över en stad t.ex.
Då finns visserligen arkitekturkategorin men om bilden innehåller både och?
 
Husdjur / barn

En kategori med husdjur skulle inte vara dumt det finns ju redan en för barn och bägge kategorierna går för mig inom underrubriken subjektivt "gullegull".
Sen är det ju skillnad på bild och bild vad det gäller dessa två ämnen, men det får vara upp till fotografen att avgöra om bildernas kvalitet tillhör barn/husdjur eller porträtt/natur osv.
 
Varför inte en egen avdelning för inbördes beundran?
Då skulle man aldrig behöva se amatörfotografernas fruklösa fotograferande på onödiga objekt.
 
Strutsen skrev:
Varför inte en egen avdelning för inbördes beundran?
Då skulle man aldrig behöva se amatörfotografernas fruklösa fotograferande på onödiga objekt.
...och nu kom det där upp igen. Jag skulle gärna vilja få lite namn och exempel på denna "inbördes beundran". Har efterlyst det förut, utan resultat. Vilka pratar du om? Är de många här? Vem beundrar vem?
 
Calle S skrev:
...och nu kom det där upp igen. Jag skulle gärna vilja få lite namn och exempel på denna "inbördes beundran". Har efterlyst det förut, utan resultat. Vilka pratar du om? Är de många här? Vem beundrar vem?

Är inte detta ett exempel på vad Strutsen menar?

"Förlåt om jag säger det
Förlåt om jag säger det men jag tycker redan att hela fotosidan .se liknar ett svensson album redan.

Allt detta trams som redan finns på bild här men det kanske är bara jag som tycker detta.

Nog om det man kan ju inte bara hålla tyst och se på."

Även om jag inte tänker på inbördes beundran. Det finns säkert flera grupper här på fotosidan, fågelfotografer, aktionfotografer, nakenfotografer mm. som tycker lika och beundrar samma fotografier. För mig är detta OK,

MEN

intolleransen mot andras bilder tycker jag är tråkig. "Mina bilder är bra, men dina passar bara i familjealbumet."-attityden dyker upp allt för ofta.

Fotografi är ett brett område och det finns inget sätt att snävt avgränsa det. Fotosidans uppgift är att vi tillsammans skall hjälpa varandra att bli bättre fotografer, oberoende av vårt motivval.

Själv tycker jag att de flesta bilder på sidan är hyffsade. Det finns bilder jag inte tittar på eftersom jag tycker de är tråckiga och upprepar varandra, läs det mesta naturfotografi, men jag accepterar att det finns de som tycker om det utan att säga: "Den bilden hör inte hemma på fotosidan utan hos Skogsmulle".

För övrigt tycker jag att en bra bild är en bild som berättar något, och jag kan inte alltid vara mottaglig för budskapet. T.ex. innan min son föddes var jag inte intresserad av barnbilder, nu tycker jag de är mycket intressanta.
 
Anders, jag håller med fullständigt. Men som du själv påpekar; den du citerar faller knappast i facket "inbördes beundran".

Jag vill ha exempel på dessa medlemmar. Men det får jag aldrig, så ärlig talat tror jag det mesta är BS.
 
Toleransen för mindre bra fotografer (fotografier) är låg. Jagt tycker majoriten av bilderna är sevärda. Inte alltid bra. Och inte allltid dåligt.

Det bästa med fotosidan är att man får publicera sina bilder, som man plåtat, scannat och sedan lagt upp, i glädje över sin hobby.

Låt dom som plåtar sina tråkiga husdjur göra det. Och ge dom en kaategori så har man möjlighet att välja bort dom.
 
Jag pratar inte individer utan "stämning". Så om det är BS eller inte kan du inte avgöra eftersom det är min betraktelse.
 
Strutsen skrev:
Jag pratar inte individer utan "stämning". Så om det är BS eller inte kan du inte avgöra eftersom det är min betraktelse.
Ok. Men det måste väl ändå vara specifika medlemmar som bidrar till den stämningen?

Jag får väl kolla runt efter inlägg och kommentarer då...
 
Jättefin idé. Kan man inte fixa så att albumen i den kategorin inte visas under "Galleri" menyn när man ändå är igång?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.