Annons

säljavtal

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag sökte på forumet men hittade inget som direkt kunde hjälpa mig.
jag håller på och ska sälja lite bilder till min arbetsgivare(som är en stor svensk organisation). det jag funderar lite över är hur jag ska utforma säljavtalet. bildenra ska säljas royaltyfritt, dvs jag får en engångssumma för varje bild och sedan får köparen använda bilden hur många gånger de vill. men vad bör jag tänka på att ta med. jag har redan skrivit att jag försäljningen inte är exklusivt till dem, alltså att jag kan sälja bildenra till andra om jag vill. jag har även skrivit att mitt namn alltid ska publiceras tillsammans med bilderna, de får inte modifiera bilderna kraftigt utan mitt godkännande. de får inte heller sälja bilderna vidare.

är det något annat jag bör tänka på innan jag visar avtalet för köparen??

//bengt

För det första,så har du alltid rätt att återanvända din egen bild oavsett du sålt den till någon annan.Skriv kortfattat och på klar svenska(undvik främmande ord) så alla förstår innebörden.Vad köparen sen gör med sin köpta bild är svårt att påverka.En "modifierade" bild som du säger, skulle knappast gå långt i en rättslig prövning som du påkallat.
Var glad att du har en kund och ta bra betalt istället, utan krångel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar