Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja via nätet?

Produkter
(logga in för att koppla)

picturethis.se

Aktiv medlem
Ni ska veta att jag kan väldigt lite om datorer och dess program.

Men min tanke är att hitta ett program som gör det möjligt för mig (och andra) att sälja sina bilder via min hemsida.

Jag skulle önska att det fungerade så här;

Jag tar mina bilder, lägger upp dem på min hemsidam.
Kunder/alla kan gå in på sidan och se bilderna lågupplösta.
Vill man sedan köpa, kan man komma åt lämplig bild högupplöst och tanka hem.
Men i och med detta ska det dyka upp en text som säger att kunden faktureras med summan si och så om bilden används si och så.
De måste alltså fylla i företag, orgnr. mm

På någonsätt ska man kunna veta vem som köper vad (för faktureringen skull)

Meningen är att detta ska kunna flyta dygnet runt, så man ska slippa ta emot en beställnig och sedan maila dem själv.

Grejen är att vid de tillfällen som jag kan behöva detta, är jag oftast på språng och kan inte/har inte tiden att maila bilden själv. Jag tänker mest sälja mot tidningar mm, som snabbt behöver sina bilder till tryck/nätet.

Denna tjänst kanske redan finns, det borde den ju? Är det någon som vet alt. har erfarenhet av detta?

mvh

adam

Japp, det finns och fungerar. Tror att många bildbyråer kör med detta. Vet inte heller hur det funkar exakt. Men den byrån som jag är ansluten till fungerar såhär:
Man måste logga in med användarnamn och lösen. Dessa är kopplade till kundinformationen. Sedan kan man välja att ladda hem en skissbild (gratis) och om man är nöjd, så kan man ladda hem en fullstor bild, varpå systemet får en signal att kunden laddat hem bilden. Hur det sen fungerar med fakturering vet jag ej, på något sätt bör man i såfal (om man vill ha ett helautomatiskt system) antingen ha ett bildpris, eller olika bildpriser beroende på storlek/antal ex. som måste anges av kund. Men detta borde vara lättlöst för en som är insatt i databaser.

Men detta borde vara lättlöst för en som är insatt i databaser. [/B][/QUOTE]

Just!

Och kanske priset är förhögt för en enmansföretagare?

Tack Henrik, ska kolla upp det!

Varför finns det ingen etablerat tjänast som ex. picturo men som har någon form av betalninsssytem inbyggt.

Fotografen får visa sina bilder och sätta pris och vilka betalningssätt etc. som är godtagbara generellt eller per bild.

Men men, mycket man tycker borde finnas som inte finns.

Simma lungt!

Alternativt program

Det finns ett annat program som stöder detta väldigt bra också som jag själv använder efter att ha sökt runt på nätet.

Tyska företaget photokorn www.photokornt.com har ett PGP program som inkluderar, varukorg, bild visning, copyright hantering, flera betalnings alternativ, enkelt o snyggt bekräftelse mail på beställning samt massa andra saker som underlättar livet vid uppladdning av bilder.

//Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar