Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja numrerade utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Boel Thörn

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att skanna in dior, skriva ut de digitala filerna på t.e.x. akvarellpapper och sälja.

Ska jag bestämma mig för max antal jag vill sälja och numrera arken? Eller är det helt fel i ett sammanhang som fotografi?

Konstnärer som gör grafiska ark kan ju också framställa ett oändligt antal ark, precis som från ett negativ. Skillnaden är väl i så fall att konstnärens ark kan skilja sig något lite från varandra. Medan alla utskrifter från en digital fil i det närmaste är identiska.

Om jag t.ex. bestämmer mig för 100 st 20x30-utskrifter, kan jag senare sälja 100 st 30x40-utskrifter? Ska jag informera köparen om det? Verkar lite överarbetat. Eller så får jag bestämma mig för att bara sälja ett visst motiv i en viss storlek. Verkar vara lite begränsande...

Om någon funderat på detta och kommit fram till något får ni gärna skriva någon rad:)

Mvh /Boel Thörn

Det här är ett ämne som orsakar mycket upphetsad debatt bland konstnärer, tro mig, jag har diskuterat saken på möten inför Konstrundan Mittskåne.

Grafikerna är de som framförallt ägnat sig åt numrering. Ett grafiskt blad görs i ett svep i en numrerad upplaga och bladen förändrs en del från första till sista och även individuellt. När upplagan är gjord förstörs "orginalet" (= stenen, plåten ...).

Grafiker tycker ofta att de har ensamrätt på att numrera.

En modell som används vid t ex konstryck (ofta ett offsettryck) är att skriva x/200 för att markera upplagan. x:et anger att exemplaren är identiska och inte individuella som de är med den grafiska metoden.

Jag numrerar mina foton (t ex 3/10) och skriver ut dem vart eftersom jag säljer dem. Det blir alltså varierande storlekar, material och kalibrering så de är synnerligen individuella. Jag har en databas där jag håller koll på vartenda ex jag skriver ut, så det inte ska bli några dubbla kopior.

Att räkna olika storlekar på utskrifterna som olika "verk" tycker jag inte känns juste.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar