ANNONS
Annons

Sälja/köpa säkert.

Produkter
(logga in för att koppla)

bartan

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag ska sälja ett objektiv till en kille som inte kan komma och hämta det pga avståndet, vilket jag förstår. 160 mil t/r.

Skulle nu vilja ha lite info om hur man ska gå tillväga med pengar och så.

Har hört om tex payson och internetgiro, hur funkar det? och hur får man tillgång till dom tjänsterna?

Tacksam för snabba svar.

Mvh Andreas.

bartan skrev:
Hejsan.
Jag ska sälja ett objektiv till en kille som inte kan komma och hämta det pga avståndet, vilket jag förstår. 160 mil t/r.

Skulle nu vilja ha lite info om hur man ska gå tillväga med pengar och så.

Har hört om tex payson och internetgiro, hur funkar det? och hur får man tillgång till dom tjänsterna?

Tacksam för snabba svar.

Mvh Andreas.

Be köparen sätta in pengar på ditt bankkonto. När du ser pengarna skickar du varan som paket.

Hej!

Här är ngr tankar.

Payson fungerar perfekt. Paypal är ju en annan.. Har nyttjat det (Payson!) många ggr.
Det är bara att regga sig och köra igång. Det hela syrs med din emailadress och ditt Paysonkonto.

Du kan välja mellan att köparen skippar alla pengarna till dig, direkt disponibla eller att skippa med den fina Paysongarantin. DEnna garantin kostar väl en slant, men jag tycker att det är värt det.

Som köpare så känns det snäppet bättre än säljare tycker jag:) Man får ju se och testa produkten innan man godkänner affären.

Pengarna ligger hos "payson/mellanhanden" intill då du godkänner handeln.

Skulle varan/produkten utebli så får du pengarna tillbakabetalda av mellanhanden. Får du varan levererad men inte godkänner så går pengarna över automatiskt efter en tid. Skall du skicka tillbaka produkten så gör du det och väljer detta i stället för att godkänna varan. Du får pengarna tillbaka från mellanhanden när säljaren fått varan i retur...

Kan låta lite trixigt men det fungerar mycket fint.

Med Payson så kan man också "begära betaling via epostadress"... om nu det skulle vara nödvändigt. Man kan ju också betala ut pengar hux flux via epostadressen om nu et också skulle vara nödvändigt:)!

**

Bankgiro är ju ok.. alltså postförskott. Det enda du behöver är ett Bankgironummer.

Jag tycker detta är ett bra sätt då pengarna är dina när paketet är utbetalat av posten...

Jag brukar alltid föreslå detta sättet då jag när jag säljer ngt har priset alltid inklusive frakt och ev postförskott.

**

Ett annat sätt är ju att dela på risken.. säljaren får halva summan i förskott och skickar så varan. När varan är framme så betalar köparen andra halvan..

tips:
-jag brukar erbjuda köparen (om det är dyra saker..) att få tillskickat ett foto med prylen på en dagstidning med den dagens datum. För att försäkra köparen att man verkligen sitter på prylen.
-en bra service som säljare är ju att skicka kollinummret på paktet så att köparen kan följa paktete på vägen!
-packa varan bra, viktigt!
-plocka av filter om det sitter på.. skadas objektivet så kan filtret göra skadan värre!
-underrätta alltid den andra parten att konsumentlagen givetvis är gällande och att affären är ett juridiskt giltigt avtal, kan väl göras på ett ok snällt vis och med glimten i ögat...:)

MVH Niclas,

Re: Re: Sälja/köpa säkert.

RolandM skrev:
Be köparen sätta in pengar på ditt bankkonto. När du ser pengarna skickar du varan som paket.

Hade trådförfattaren varit köpare så hade du väl sagt att "betala aldrig i förskott", eller ?

Det jag menar är att man utan direkt friktion lätt skulle kunna gå halva vägen var eller annan kompromiss.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:

-underrätta alltid den andra parten att konsumentlagen givetvis är gällande och att affären är ett juridiskt giltigt avtal, kan väl göras på ett ok snällt vis och med glimten i ögat...:)

MVH Niclas,

Konsumantlagen?

Om du menar konsumentköpslagen så gäller inte den mellan privatpersoner.
Då är det köplagen som gäller.

Payson eller Blockets Internetgiro funkar helt säkert för båda parter, har själv använt mig av dom utan några som helst problem.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar