Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja grejerna och lägga ner med allt?

Produkter
(logga in för att koppla)

William Spiik

Aktiv medlem
Vill förklara min situation. Jag började fotografera i mitten av sommaren 2009 vid 12 års ålder då jag inhandlade min systemkamera Canon EOS 1000D och kitobjektivet 18-55 som medföljde. Roligt hade jag ett par månader då jag lekte mycket med honom, mest på auto men hade inte mer förstånd än så då. Att fotografera manuellt såg ju så jobbigt och svårt ut.. Månaderna gick och vintern kom då jag tappade all min inspiration och inte rörde kameran på säkert ett halvår, började fundera på om kameraköpet verkligen var så smart ändå och om jag egentligen kanske borde sparat pengarna?!

Men våren kom den också, och med den även färgerna, blommor, vårkänslor och sol vilket gjorde att kameran fastnade i mina händer igen. Tusentals bilder togs, jag lärde mig mer och mer om fotografin, spenderade många timmar här och även en hel del utomhus där mina bilder togs. Mer eller mindre fotograferade jag varje dag förra sommaren och kameraväskan expanderade fort, bla med hjälp ifrån min far som tyckte det var kul att jag hade hittat ett intresse han själv haft som ung, så på min födelsedag tex fick jag en massa gott.

Än en gång kom dock vintern och i dagsläget har jag nog rört varken kameran eller varit inloggad seriöst här sedan September ungefär. Det är sju månader sedan, sju.. Blir lite nedstämt när jag tänker på det men har ingen inspiration alls, visst kan jag tänka att det skulle vara skoj att fota lite men det är inte i närheten av känslan jag hade bara för ett år sedan då jag kunde spendera en hel dag utomhus och komma hem på kvällen med ett fullt minneskort.

Börjar därför undra om jag kanske borde sälja grejerna.. sammanlagt skulle jag nog kunna få ca 15.000:- för allting och det är extremt mycket pengar för en 14årig kille. Någon som kan ge mig tips, råd?

Ursäkta för ev stavfel och dåligt formulerade meningar, men orkar inte läsa igenom och börja rätta mig själv. MVH
 
tror tyvärr inte att du kan få 15000 för dina grejer... är dom i fint skick och du har tur så kanske det går...men tveksamt.. (baserat på din kameraväska här på fotosidan)

mitt tips är: sälj allt du har och köp en 550D och ett ljusstarkt (2,8) normalobjektiv så kanske fotoglädjen kommer tillbaks.

eller så köper du till ett fisheye, eller ett vidvinkel, eller något annat som kan sätta igång intresset. ett ljusstarkt normalobjektiv kanske? runt 35 mm?

studio kanske? ett enkelt blixtpaket från kaffebrus?

det finns mycket man kan köpa... :)

/Hannes
 
Många grejor

Det är tyvärr så att, antingen är man intresserad av att ha en massa fotoprylar, eller så är man intresserad av att fotografera. Att skaffa fler prylar gör inte att inresset ökar, bara att man har fler grejor.
Mitt råd, när du nu har en fin kamera, behåll den,den blir inte sämre av att andra nyare kameror/prylar blir bättre.
Lycka till med den kommande insperationen!
/ Mats G
 
Vill förklara min situation. Jag började fotografera i mitten av sommaren 2009 vid 12 års ålder då jag inhandlade min systemkamera Canon EOS 1000D och kitobjektivet 18-55 som medföljde. Roligt hade jag ett par månader då jag lekte mycket med honom, mest på auto men hade inte mer förstånd än så då. Att fotografera manuellt såg ju så jobbigt och svårt ut.. Månaderna gick och vintern kom då jag tappade all min inspiration och inte rörde kameran på säkert ett halvår, började fundera på om kameraköpet verkligen var så smart ändå och om jag egentligen kanske borde sparat pengarna?!

Men våren kom den också, och med den även färgerna, blommor, vårkänslor och sol vilket gjorde att kameran fastnade i mina händer igen. Tusentals bilder togs, jag lärde mig mer och mer om fotografin, spenderade många timmar här och även en hel del utomhus där mina bilder togs. Mer eller mindre fotograferade jag varje dag förra sommaren och kameraväskan expanderade fort, bla med hjälp ifrån min far som tyckte det var kul att jag hade hittat ett intresse han själv haft som ung, så på min födelsedag tex fick jag en massa gott.

Än en gång kom dock vintern och i dagsläget har jag nog rört varken kameran eller varit inloggad seriöst här sedan September ungefär. Det är sju månader sedan, sju.. Blir lite nedstämt när jag tänker på det men har ingen inspiration alls, visst kan jag tänka att det skulle vara skoj att fota lite men det är inte i närheten av känslan jag hade bara för ett år sedan då jag kunde spendera en hel dag utomhus och komma hem på kvällen med ett fullt minneskort.

Börjar därför undra om jag kanske borde sälja grejerna.. sammanlagt skulle jag nog kunna få ca 15.000:- för allting och det är extremt mycket pengar för en 14årig kille. Någon som kan ge mig tips, råd?

Ursäkta för ev stavfel och dåligt formulerade meningar, men orkar inte läsa igenom och börja rätta mig själv. MVH

Sälj INTE grejerna. Det här med inspiration kommer och går! Det känns snart kul igen. Jag har gått igenom det många gånger. Har då tänkt att usch så mycket pengar som ligger i kameraväska till ingen nytta. Men så helt plötsligt känns det roligt igen. Ett tips som jag har haft stor nytta av när fotolusten tryter är att ta dagboksbilder, en bild om dagen, varken mer eller mindre, som visar vad som hände just den dagen. De första två veckorna är det enkelt, men sen får man börja tänka till för att få variation i bilderna. Och då brukar lusten komma tillbaka och jag brukar få tusen nya idéer! Ett tips är att läsa boken "Konsten att ta vinnande bilder" av Göran Segeholm. Den är inspirerande.

Hälsn Maria
 
Vill förklara min situation. Jag började fotografera i mitten av sommaren 2009 vid 12 års ålder då jag inhandlade min systemkamera Canon EOS 1000D och kitobjektivet 18-55 som medföljde. Roligt hade jag ett par månader då jag lekte mycket med honom, mest på auto men hade inte mer förstånd än så då. Att fotografera manuellt såg ju så jobbigt och svårt ut.. Månaderna gick och vintern kom då jag tappade all min inspiration och inte rörde kameran på säkert ett halvår, började fundera på om kameraköpet verkligen var så smart ändå och om jag egentligen kanske borde sparat pengarna?!

Men våren kom den också, och med den även färgerna, blommor, vårkänslor och sol vilket gjorde att kameran fastnade i mina händer igen. Tusentals bilder togs, jag lärde mig mer och mer om fotografin, spenderade många timmar här och även en hel del utomhus där mina bilder togs. Mer eller mindre fotograferade jag varje dag förra sommaren och kameraväskan expanderade fort, bla med hjälp ifrån min far som tyckte det var kul att jag hade hittat ett intresse han själv haft som ung, så på min födelsedag tex fick jag en massa gott.

Än en gång kom dock vintern och i dagsläget har jag nog rört varken kameran eller varit inloggad seriöst här sedan September ungefär. Det är sju månader sedan, sju.. Blir lite nedstämt när jag tänker på det men har ingen inspiration alls, visst kan jag tänka att det skulle vara skoj att fota lite men det är inte i närheten av känslan jag hade bara för ett år sedan då jag kunde spendera en hel dag utomhus och komma hem på kvällen med ett fullt minneskort.

Börjar därför undra om jag kanske borde sälja grejerna.. sammanlagt skulle jag nog kunna få ca 15.000:- för allting och det är extremt mycket pengar för en 14årig kille. Någon som kan ge mig tips, råd?

Ursäkta för ev stavfel och dåligt formulerade meningar, men orkar inte läsa igenom och börja rätta mig själv. MVH

Sälj ingenting, jobba med vad du har.

Inspirationen går upp och ner, jag lade undan min kamera i flera år ett tag.

Fota saker som du normalt inte fotar. Och gör det där du ändå är. Dvs kånka runt kameran och ta några enstaka bilder av din naturliga miljö. Sätt på "fel" objektiv, tex macro för en promenad till skolan och anpassa fotandet efter det.

Och glöm aldig bort att det är fullständig normalt att bara behålla en bråkdel av bilderna. En av 20, kanske en av 100 blir något att visa upp.
 
En försäljning är bara att syna förlusten.
Du kommer inte att få några större summor för grejorna och dessutom har du ingen chans att bara plocka fram kameran när det börjar rycka i högerfingret igen.
Inte heller tror jag på att du blir mycket mer fotosugen av annan eller dyrare/finare utrustning.

Mitt längsta fotouppehåll varade i ungefär tre år då jag inte tog en enda sketen bild.
Det kommer igen, jag lovar.
 
Jag ropar med i kören. Behåll grejerna. Fota när det är kul. Låt kameran ligga däremellan.

Jag tror verkligen inte att det är fler prylar du behöver. Men du kanske behöver fotokompisar. Hur är det med pappa? Kan inte han skaffa egen kamera istället för att fylla på din kameraväska? Gå ut tillsammans. Jobba med bilder tillsammans. Titta, jämför, ha roligt.

PS
i en tråd som heter Huvudet på spiken hade någon hittat den här bilden
http://eatliver.com/i.php?n=7109
Den säger lite om fotografens utveckling på ett roligt sätt


Petter ...
 
Jag ropar med i kören. Behåll grejerna. Fota när det är kul. Låt kameran ligga däremellan.

Jag tror verkligen inte att det är fler prylar du behöver. Men du kanske behöver fotokompisar. Hur är det med pappa? Kan inte han skaffa egen kamera istället för att fylla på din kameraväska? Gå ut tillsammans. Jobba med bilder tillsammans. Titta, jämför, ha roligt.

PS
i en tråd som heter Huvudet på spiken hade någon hittat den här bilden
http://eatliver.com/i.php?n=7109
Den säger lite om fotografens utveckling på ett roligt sätt


Petter ...


Den länken SKA man begrunda!
Hälsning Maria
 
Jag ropar med i kören. Behåll grejerna. Fota när det är kul. Låt kameran ligga däremellan.

Jag tror verkligen inte att det är fler prylar du behöver. Men du kanske behöver fotokompisar. Hur är det med pappa? Kan inte han skaffa egen kamera istället för att fylla på din kameraväska? Gå ut tillsammans. Jobba med bilder tillsammans. Titta, jämför, ha roligt.

PS
i en tråd som heter Huvudet på spiken hade någon hittat den här bilden
http://eatliver.com/i.php?n=7109
Den säger lite om fotografens utveckling på ett roligt sätt


Petter ...

Ha ha, underbar illustration...och lite vemodig...jag själv är på "dammit, i suck!" i diagrammet he he. Fast jag har inte brådis dock:)

Trådskaparen, utrustningen kan ligga flera år och fortfarande vara lika bra och kul som den var när den var ny.
 
Ytterligare än röst som ropar :sälj INTE...!

Förra sommaren kunde jag (på grund av jobb) i princip inte röra kameran mellan Maj och September... jag jobbade alla dagar med undantag av tre (och då är helgerna inräknade) från 1:e Maj och siste September... och jag kände ingen inspiration heller, jag hade väl kunnat ta med kameran ut på kvällarna, men nä... fanns inget värt att fota.. men sen kom inspirationen tillbaka och på hösten 2010 tog jag några av de bästa bilderna jag har tagit... Jag behövde bara få lite distans till alltihop... sen är det som någon sa... inte alla bilder blir bra...
en av hundra? För mig är det nog snarare en av 500 eller färre ändå...
 
Ja, jag är väl lite annorlunda i mitt sätt att tänka, men tycker att man ska omge sig med så lite prylar som möjligt av den typen som man "kanske behöver".
Om du seriöst inte känner för hobbyn, så sälj prylarna, dom gör ingen lycklig i en garderob.
Du kommer bara att fundera på varför du egentligen äger dom varje gång du måste flytta på dom när du städar.
Kommer intresset tillbaka så finns det hur mycket prylar som helst att införskaffa, både nytt och begagnat.
Omsätt sakerna till någonting som du är intresserad av här och nu, det ger större glädje enligt mitt sätt att se det, och mer ro i själen.
Mitt ordspräk är: "Det är bättre att äga 10 saker, än att bli ägd av 100".
M.V.H
/Tobias
 
... Mitt ordspräk är: "Det är bättre att äga 10 saker, än att bli ägd av 100".
M.V.H
/Tobias

Klokskap!

Men kan man säga samma om intressen? Bättre att ha 10 än att vara styrd av 100?
Kan man säga samma om kompisar och vänner?


Det knepiga med ett fotointresse är att det nästan kräver en kamera för at kunna utövas. Om man säljer kameran finns det väldigt många stunder när andan faller på som man inte kan utöva sitt intresse. Har man kameran i en låda så är det däremot lätt att plocka fram den.

Själv har jag haft egen kamera sedan jag var sex eller sju år gammal - det blir minst 40 år. De första åren tog jag nog ungefär två eller tre rullar per år (12 bilder per rulle). Under andra perioder i livet tog jag några rullar på ett par veckor, och kameran låg stilla i månader. Under senare perioder i livet kan kameran ha legat still i flera år. Men det har alltid funnits en kamera att ta fram när andan fallit på. Ibland tar jag kort för att minnas situationer med familjen, ibland tar jag bilder för att jag vill skapa något vacker, ibland tar jag bilder för att det är kul att fotografera. Oavsett vilkjet så måste det finnas en kamera.
Att be att få låna en kamera i dessa stunder är en tröskel som med stor sannolikhet dödar intresset för foto.

Petter ...
 
Håller med dem som skriver "sälj inte". Lusten går i vågor, vågorna kan tyckas långa i din ålder men 2-3 år en mycket kort tid i livet. Tidvis har jag varit mycket aktiv och tidvis helt passiv med fotograferandet, (och även andra intressen), ibland undrar jag vad det egentligen tjänar till med prylarna men så när man tittar bland, kanske gamla, bilder inser man vilket värde de ändå har. Sen är det bilderna och inte prylarna som är det verkligt intressanta även om det i forumet här på FS kan verka vara det motsatta.
 
Inspiration och lust kommer inte flygandes på en om man hänger i soffan.

Har du andra intressen som lockar så satsa på det.

När det gäller den ekonomiska biten så får man räkna med att priset på begagnade prylar dalar snabbt. Så om du har råd (ekonomiskt) så är nog bästa rådet (stödet) att du behåller prylarna ett tag till så att beslut om ev. försäljning får mogna fram bättre.

Om du har ett intresse för bild och fotografi "i botten" så kan det pendla upp och ner och perioderna kan variera över tid. Tidigare än vad du anar idag kan inspirationen flöda fram igen.

Men stoppa inte undan kameran utan se till att du har den med dig (inte mot dig)

MVH J O
 
Även jag tycker att du ska behålla grejorna. I vintras var jag inte speciellt intresserad alls av att fotografera. Jag satt inne i värmen och tittade runt i huset, inte var det något som var värt att fotografera där inte.

Men under tiden så läste jag. Jag köpte 3 olika fotoböcker och de läste jag ut på några dagar. Sedan så fick jag bara intala mig själv att (ursäkta språket) "Fan vad kul det skulle vara att gå ut och fotografera i 10 minusgrader".
Jag tog några sådana promenader som jag egentligen inte ville ta, men detta gav mig inspiration.

Nu när det blivit lite varmare så tyckte jag redan då att det var otroligt att jag kunde gå ut och fotografera utan jacka och utan att frysa fingrarna av mig.

Nu så har jag med mig kameraväskan varje dag. Jag kanske inte plockar upp den varje dag, men när jag väl behöver den så finns den där.
 
Behåll!

Det man inte har vill man ha och när man har det så ja..... så har man det.


/Stefan
 
Ja du, unge man. Jag är precis ny i detta själv, men börjar så smått ana hur det skulle kännas om motivationen skulle svalna... I dagsläget är jag fortfarande helt besatt i allt som har med fotografering at göra. Jag tror att ett sätt att hålla inspirationen i liv är att försöka utvecklas som fotograf. Dina bilder tycker jag tyder på stor kunskap och passion, så jag antar att du kommit förbi "auto-mode" - annars, börja genast utforska manuellt läge. Ta bilder i knepiga ljusförhållanden, börja fota i RAW, låna en fotobok på biblioteket och försök tänk på hur bilderna är tagna och hur tanken bakom kan se ut, gå en fotokurs, köp/låna en fotokurs på DVD, börja med ett riktigt svårt fotoprojekt (vill också tipsa om Göran Segeholms "Konsten att ta vinnande bilder")... Finns ingen anledning att köpa nya grejer. Hang in there!

Edit: ser att du självklart redan plåtar i manuellt läge - bra där!
 
att inspirationen kommer och går, så är det för alla från dig och mig till Mozart.
du säger att höst och vinter och gråa dagar inte ger dig inspiraton, men det är fantastiska dagar för foto, ffa. S/V.
kolla in typiska höst och vinterbilder och hitta nåt som motiverar dig, eller ge dig själv ett uppdrag till helgen, ett tema, ett motiv.
 
Du kanske istället för att hitta idéer och motiv till dig själv sätta upp ett mål. Som styr motiven (istället för att man tänker sig innan hur alla bilder ska se ut)

Exempel, ett mål är att fotografera ett rådjur i skogen medans det dricker vatten.

Så istället för att du söker all världens inspiration för att få den mest originella bilden så styrs du av ett mål.

Jag kännde lite samma sak under vissa delar av vintern och våren. Jag tog med kameran, men jag tog inga bilder. Det blev mer som ett undantag för att gå ut (vilket kan vara lika skönt i sig) Man drog sig lite för att ta upp kameran. Men när man väl gjorde detta fick man inte ner den sen igen.

Så jag satte upp ett mål att jag skulle fota en skarp bild på en fjäril som satt på en blomma "underifrån". Så på det sättet fick jag träna mig på vanliga blommor, sen testa myror som rör på sig osv. osv. efter det satte jag upp nya mål. Mitt främsta mål är att fota en uggla i skogen, men det har jag lagt lite på hyllan tills man blir ledig, annars blir man så trött av att gå upp tidigt ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.