Annons

Sälja fyrverkerifoton till en kommun

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbebobbe

Medlem
Hej!

Jag fotograferade lite fyrverkerier nu på nyårsafton och fick sen idén att höra med kommunen om de ville köpa någon av bilderna.

Så jag mailade dem min förfrågan och en länk till ett galleri med mina fotografier. Jag fick som svar att de redan har liknande fotografier sen tidigare år och att bilderna naturligtvis kan vara svåra att använda i andra sammanhang, men de undrade ändå vad jag har för pris på bilderna ifall de vill "nyttja bilderna i olika sammanhang framöver".

Nu är det så att jag aldrig sålt en bild tidigare och inte riktigt vet hur jag ska gå till väga.

Vilket pris kan jag begära för en bild med ett sånt här "snävt" användningsområde?

Och om de skulle vilja köpa en bild, i vilket format ska jag skicka den då?

Om ni har något annat tips att komma med så är ni väldigt välkomna att göra det.

Tack på förhand!

-Tobias

"Snävt användningsområde" tycker jag inte spelar någon roll för priset, är bilden rätt för kunden så är den...

Föreslår att du kikar på vad olika bildbyråer tar betalt samt att du skaffar BLFs prislista.

Anders Östberg skrev:
"Snävt användningsområde" tycker jag inte spelar någon roll för priset, är bilden rätt för kunden så är den...

Föreslår att du kikar på vad olika bildbyråer tar betalt samt att du skaffar BLFs prislista.

Tack så mycket för tipsen. Jag har kollat runt lite nu och man måste tydligen vara medlem i BLF och sen beställa deras prislista, så det får bli till nästa gång.

Jag kollade även upp en bildbyrå, de satte priset utifrån bland annat hur många gånger bilden ska användas eller i hur många upplagor.

Men om vi säger att jag säljer rättigheterna till en bild, är det ingen som kan ha en fingervisning om var priset kan ligga? Någon som sitter på BLF's prislista kanske?

Hej Tobias,

få man titta på bilden i fråga? Ska du sälja bilden
inkl. rättigherterna att använda fritt i fråmtiden?
Vad är maxupplösningen du kan levererar?

Hej!

Eftersom de ännu inte angett vad bilden skall användas till är det ju svårt att sätta ett pris. Be dem att återkomma med en förfrågan när de bestämt sig för bild och användningsområde. Det skiljer en del i pris om det är en bild för att lägga upp på websida eller om det ska användas i reklam o.s.v.

Under tiden beställer du BLF´s prislista, man behöver inte vara medlem för att köpa den. Jag tror att du får pröjsa runt en hundralapp, det kan det ju vara värt. Säljer du en bild är den ju betald...

Läs mer här

Lycka till

/Arne

volkers skrev:
Hej Tobias,

få man titta på bilden i fråga? Ska du sälja bilden
inkl. rättigherterna att använda fritt i fråmtiden?
Vad är maxupplösningen du kan levererar?

Hej!

Det var så att jag skickade en länk till ett galleri med flera bilder, denna: http://www.tadigikragenkitti.se/_serier/fireworks/

Jag vet inte vilken eller vilka av bilderna som intresserar dem mest OM de nu väljer att köpa.

Mannen som svarade på mitt mail skrev "Men om vi vill nyttja bilderna i olika sammanhang framöver vad har du för priser på dem?" så jag antar att det skulle innebära att också sälja rättigheterna.

Bilderna är tagna i 3456x2304

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Hej!

Eftersom de ännu inte angett vad bilden skall användas till är det ju svårt att sätta ett pris. Be dem att återkomma med en förfrågan när de bestämt sig för bild och användningsområde. Det skiljer en del i pris om det är en bild för att lägga upp på websida eller om det ska användas i reklam o.s.v.

Under tiden beställer du BLF´s prislista, man behöver inte vara medlem för att köpa den. Jag tror att du får pröjsa runt en hundralapp, det kan det ju vara värt. Säljer du en bild är den ju betald...

Läs mer här

Lycka till

/Arne

Där sa du nåt. För när jag började kolla runt efter prissättningar så såg jag att det var precis som du säger, att det varierar beroende på vad bilderna ska användas till osv.

Jag gör nog klokast i att göra som du säger.

Ett tillägg: När du säljer en bild säljer du INTE rättigheten till bilden. Den är för evigt din (upphovsrätt). Det du gör är att du låter köparen använda din bild för ett/flera specifika tillfällen och det är det du tar betalt för. Men rätten till bilden är fortfarande din. Det innebär ju att du har rätt att sälja samma bild till andra intresserade också (om man nu inte skriver avtal om något annat...). Det får däremot inte köparen göra. Han får bara använda den på det sätt ni kommit överens om vid köpet.

Ah, juste. Bra att du reder ut det. Det jag menade var nog inte att jag säljer "rättigheten" då, utan att jag säljer eller "kommer överrens" om att köparen får rättigheten att använda bilden i så stor utsträckning den vill.

Fina Bilder & anknutning till din stad...

1500,- plus Moms om dom köper en bild, 3000,- för 3 valfria bilder skulle jag begära...

Jag utgår ifrån att du är inte företagare, har inga fasta kostnader och söker en chans att visa upp dig för kommunens informatör.

just my 5 cents

volkers skrev:
Fina Bilder & anknutning till din stad...

1500,- plus Moms om dom köper en bild, 3000,- för 3 valfria bilder skulle jag begära...

Jag utgår ifrån att du är inte företagare, har inga fasta kostnader och söker en chans att visa upp dig för kommunens informatör.

just my 5 cents

Tack så mycket för berömmet. :)

1500 för en och 3000 för tre säger du. Det lät himla bra, jag kunde inte låta bli att skicka ett nytt mail och säga att jag ändå kommit fram till ett pris. Nu är det bara att vänta och höra vad de säger om det.

Förövrigt så stämmer allt du utgick från. Jag hade inte ens några planer på att sälja någon bild vid tillfället när jag tog dem.

Lycka till och
berätta gärna hur det gick...

om det inte blir en försjälning nu skriv in din kalender att du tar kontakt med kommunen igen i mitten av december, då är behovet för en fyrverkeriefoto ganska stor.

// Volker

Jag har ännu inte fått något svar sedan jag mailade priset och har gett upp hoppet om ett sådant för länge sen. Men men, det var väl i alla fall värt ett försök.

Ska dock ta ditt tips och höra av mig till kommunen igen i december!

Tack för hjälpen jag fick

Jag fick det här svaret av en på kommun

"Vi kan inte köpa bilder om du inte har f-skatt. Du kan nog inte heller hänvisa till BLF:s prislista om du inte är medlem, de har bara företag som medlemmar. Jag vill inte stoppa käppar i hjulen för dig, men skaffa f-skatt och ansök medlemskap hos BLF om du ska kunna sälja bilder till oss."

Är hon helt ute och cyklar när det gäller "Du kan nog inte heller hänvisa till BLF:s prislista om du inte är medlem, de har bara företag som medlemmar" det där partiet ?

Pettson_ skrev:
...Är hon helt ute och cyklar när det gäller "Du kan nog inte heller hänvisa till BLF:s prislista om du inte är medlem...

Självklart kan du begära precis vilket pris du vill för dina bilder.
Om du sedan får dom sålda är ju en annan sak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar