Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja eller ge bilderna till bandet?

Produkter
(logga in för att koppla)
einar skrev:
Bästa svaret!? Det kan ju vara en bra bytesaffär Vore kul att höra bandets svar. Fildelning VS Bilddelning.
Du kan inte blanda in fildelning med en livespelning.
Livespelning är fullt tillåtet.
Fildelning är brottsligt om ursprungsägaren säger det.
 
Erik Schalin skrev:
Du kan inte blanda in fildelning med en livespelning.
Livespelning är fullt tillåtet.
Fildelning är brottsligt om ursprungsägaren säger det.

Det var kanske användandet av bilder kontra fildelning som menades...??
Fildelning och obehörigt nyttjande av bilder är lika.
 
Det är en hel del band som inte har råd med de riktiga priserna, i de fallen brukar jag låta dem sätta bilderna på hemsidan med namn plus länk till min hemsida, och ev demo eller nåt (vad de nu har), och sedan hoppas att det fungerar som PR. Det finns en hel del band som ligger i gränsområdet, jag har funderat på hur mycket man ska ta betalt om de vill ha bilder, BLF ligger för högt och 500:- för ett gäng bilder är för lågt. Jag funderar på ett pris där första bilden kostar ett visst pris, andra bilden kostar under det och så går det neråt, och vill de ha alla (eller typ 10) så blir det ett slutpris som inte blir för högt men inte för lågt. Konsertbilder varierar i kvalité de med, en eller två kanske är skitbra, ett par riktigt, ett par bra, etc. Frågan är hur högt slutpriset kan ligga för sådana band.
 
Jaså, på tanke av att det inte är indietalibaner som ger ut vinylsinglar i begränsad upplaga om några hundra ex, då är det tidigare förslaget om Blf's prislista som gäller.

______________________________________________

Det är väl ännu bättre att använda SFF prislista? den ger ju fotografen bättre betalt.

ja tycker självklart att du ska sälja bilderna.

Lycka till!
 
En sak man kan tänka på är att när man sätter ett pris så är det bandet som själva får välja om de vill köpa bilderna, köper de inte så är bilderna inte tillräckligt bra. Köper bandet till ett pris så värdesätter de bilderna efter priset, ex vis dyra bilder används mer...
 
Erik Schalin skrev:
Du kan inte blanda in fildelning med en livespelning.
Livespelning är fullt tillåtet.
Fildelning är brottsligt om ursprungsägaren säger det.
----------------
Jag ställde inte livespelning mot fildelning, Vad jag menar är att nyttja bilderna utan att betala kan jämföras med att nyttja musik utan att betala som Andreas mycke riktigt tolkade inlägget. Vad som vore kul i sammanhanget är hur bandet skulle ställa sig till en gratisspelning som ersättning för bilderna.
 
o.g skrev:

Jag tror nog att de ser mig som en fotograf iochmed att jag stod framför barrikaden dvs vid scenen, dessutom så drog de upp mig på scenen för att de ville att jag skulle ta kort på publiken. De trodde jag var för nån tidning eftersom de sa, "ta ett kort på publiken åt tyidningen!".

*flina* Känns som att de kör den varianten (plocka upp fotograf på scenen) så fort de ser att de har nån med kamera i publikhavet. Jag plåtade R & Q för typ sex år sen och då hände just detta, samma sak med en kompis för kanske fyra år sen.
Väldigt bra coverband dock.
 
Paerl skrev:
*flina* Känns som att de kör den varianten (plocka upp fotograf på scenen) så fort de ser att de har nån med kamera i publikhavet. Jag plåtade R & Q för typ sex år sen och då hände just detta, samma sak med en kompis för kanske fyra år sen.
Väldigt bra coverband dock.

Schysst, fast jag stod framför publikhavet precis vid scenen dock, men det kanske inte spelar nån roll.
 
Jag tittade i BLFs lista idag, publicering på internet har stor skillnad om det räknas som företag/organisation eller privat. Privatkostnaden borde vara helt ok, och är det inte det så är bilderna inte tillräckligt bra kan man resonera.
 
Är det någon som fotat konsert på uppdrag från band? Tänker mer på mindre band som inte har skivbolagets pengar i ryggen.
 
Fotade Rydell & Quick i motala

När dom spelade där nu på vätternfestivalen.
Men jag gav dom bilderna gratis.(kanske dumt gjort)

men ansåg inte dom bilderna hålla tillräckligt hög kvalite för att försöka sälja.

Finns att åskåda längs upp i livegalleriet.

Försökte dock få nån skiva för besväret men fick
inte ens ett svar på Christer Rydell på den punkten. tycker jag var dåligt.


bifogar en mindre kontaktkarta med bilder
 

Bilagor

  • rydelloquick.jpg
    rydelloquick.jpg
    72.9 KB · Visningar: 191
Grönbeck skrev:
Mycket sant, tyvärr. En polare till mig fick i uppdrag att fota ett band (han känner killarna i bandet väl) åt deras hemsida och eventuellt för bilder på något demo/album. Inte några bilder från en live-spelning utan arrangerade bilder i en tom lagerlokal där bandet poserade på olika sätt. "Gruppbilder" så att säga.

Han blev övertalad att använda deras kamera (precis samma modell som han själv använde sig av) vilket till att börja med innebar problem eftersom minneskortet hade fastnat i den kameran tidigare. Gick inte att ta ur så killen som ägde kamera/minneskort tog ju med sig kameran med alla bilder hem och tankade ur där. Fotografen såg aldrig bilderna ens...

När det kom till vem som ägde bilderna påstod bandet att det var dem. Bland annat sades det saker i stil med "det var ju vår kamera" och "det är ju vi på bilderna". När han invände att han som fotograf borde väl äga "copyright" blev svaret att det inte fanns någon copyright på bilder. Han köpte det argumentet eftersom killen han hade kontakt med var mycket insatt i sådana frågor(!). Kompis till kompis liksom...
"

Hmmm..att gå med på att inte fota med sin egna utrustning verkar ju dumt redan från början. Vilken fotograf går med på det?
 
Mikael, det är inte en fråga om vad du tycker, utan om bandet tycker de är värda att köpa. Tycker inte bandet det så är det deras problem. Jag tycker du har bra bilder, fångar ögonblick som inte är ståvidmikrofonenochsjunga.
 
Har gett Kenneth and the knutters rätt att länka till bilder från sin hemsida www.knutters.cc. med restriktionen att annan komersiell användning inte förekommer annat än via mig. Hemsidan är mer ett forum för redan frälsta så där va de lite sniket å ta betalt tycker jag.
Nu gör de 1-5 gig om året så risken att sälja ngt e rätt minimal men man slipper åtminstone inträde å de e ju alltid ngt.
 
Någon som råkat ut för att en i bandet vill ha en bra bild på sig själv, och köpa som privatperson? Hur mycket ska man ta betalt från en privatperson?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.