Så här funkar PhotoShelter om du är F-skattregistrerad
Hos PhotoShelter funkar redovisningen i stort så här:
När du är inloggad hos PhotoShelter för att konfigurera din e-handelsfunktion så anger du bl a vilken VAT-procentsats som ska gälla beroende på köparland.
Om någon INTE ska betala moms (exv att ett EU-baserat icke-svenskt företag anger sitt registrerade VAT-nummer för att senare redovisa köpet mot sin egen skattemyndighet) så klarar systemet även detta.
När en bild sålts ser du kundens kontaktuppgifter, belopp, valuta, VAT-belopp, vilken bild affären gäller, med mera.
Rapporten använder du som en verifikation i din bokföring.
När pengarna betalats ut (på det sätt du angett när du konfigurerat e-handelsfunktionen) använder du utbetalningsrapporten som en verifikation i din bokföring.
Ev mellanskillnad mellan det kunden betalat och det som utbetalats (kan vara de 8-10% som Photoshelter tar som arvode, eller eventuella avgifter till exv PayPal) anger du i en verifikation i din bokföring.
Processen är tydlig och man får verifikationer från alla affärshändelser för användning i bokföringen, jag kan inte se några svaga punkter.
Det ovanstående förutsätter att du är registrerad för F-skatt i Sverige.
Hur det funkar om du INTE är registrerad för F-skatt vet jag inte.
Konfigureringsprocessen för e-handeln är hyfsat självinstruerande när man väl skapat sitt PhotoShelterkonto. Man bör dock behärska engelska bra för att förstå allt.
Deras New York-baserade support (mail- eller telefon-) är snabb och väldigt kompetent. Det är inget externt callcenter utan supporten är “egna” anställda.
Det var många år sedan jag sålde något via PhotoShelter och min försummade sajt är sedan länge i stort behov att omarbetas från grunden - ett flerdagarsprojekt för den regniga hösten
.
Det händer då och då att köpare har hittat mina bilder på PhotoShelter (som har en bra sökmotoroptimering som ger höga placeringar vid sökningar på webben) och hör av sig via mail med följdfrågor eller för vidare diskussioner.
Det blev delvis lite OT, ursäkta.
Att prata med Skatteverket innan man drar igång något är alltid en bra ide', de är hjälpsamma.
cps001, detta blev författat i all hast, du får gärna ringa för klarlägganden och vidare frågor - kontakta mig i så fall via fotosidan.