Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja defekt objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jostein

Aktiv medlem
Jag har ett defekt objektiv (Nikon 18-200 VR) som jag funderar på att försöka sälja. Är det någon här som har en uppfattning om vad som är rimligt att begära för ett sådant? Det verkar vara något mekaniskt fel som gör att det inte går att fokusera på längre brännvidder. Alla glas verkar vara hela och rena.

Jag hade skrivit:
pris: ge ett bud.
Sen får du se om du får ngt bud överhuvudtaget o ta ställning till om du vill sälja det för det priset. Jag tror tyvärr att det är svårsålt av flera anledningar.

Då det går att köpa ett helt fungerande sådant objektiv för 2500-3000:- måste du tänka dig in i en ev. köpares situation.
Betala ditt pris + kostnaden från Nikon verkstad för att få objektivet fungerande.
Summan kan bli högre än att köpa ett fungerande objektiv.

Som föregående sade. Prova att lägga ut den och se vilket bud du du får. Även 500:- är mer pengar än att kasta den. Allt beror på vad du accepterar.

Själv skulle jag aldrig köpa en begagnad trasig sak eftersom jag inte kan förutse kostnaden att få den reparerad.

På tradera verkar det gå att sälja trasiga saker. Berätta att det är ett reparationsobjekt. Har man tur får man bra betalt om det är flera intresserade.

På tradera kan du dock inte välja att backa ur affären om priset blir för lågt. Om du inte satt ett reservationspris.
Blir det 5:- så har du ingått ett avtal att sälja för det priset.

Kanske kan du få bättre pris genom att själv reparera först? Beroende på vad priset för reparationen är naturligtvis.

På tradera kan du dock inte välja att backa ur affären om priset blir för lågt. Om du inte satt ett reservationspris.
Blir det 5:- så har du ingått ett avtal att sälja för det priset.

Jag har aldrig förstått poängen med reservationspris. Jag sätter utropspriset till det minsta jag kan tänka mig att sälja den för. Om ingen bjuder det så får jag behålla prylen och slipper betala de 40 kronor som funktionen "reservationspris" kostar.

Jag har aldrig förstått poängen med reservationspris. Jag sätter utropspriset till det minsta jag kan tänka mig att sälja den för. Om ingen bjuder det så får jag behålla prylen och slipper betala de 40 kronor som funktionen "reservationspris" kostar.

Tanken oavsett om den är god eller inte, är att utropspriset skall vara mer för att locka ett huggbetende hos en potentiell köpare och få köpflocken att samlas ;)
Därmed blir det en skillnad med reservationspriset.

Som du säger riskerar de ta ut varande och det är både enklare och billigare att ta utropspris istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar