Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja D50?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannese

Aktiv medlem
Jag har funderat på att sälja min D50, för att nu när en eventuell uppdatering kommer byta upp mig (det ryktades ju om D60). Men D40 verkar ju snarare vara sämre? Det enda positiva är väl större LCD. Den verkar väldigt liten och "strippad" på en del funktioner.

Förmodligen ligger den bra i pris, runt 5000kr är vad jag sett. Det betyder i princip att jag kan köpa en ny sådan med pengarna från D50n.

Hur skulle ni gjort? Ny kamera eller ha kvar den gamla?

Behåll din D50.
Du får inte 5000kr för den. Nypris är ju 5900kr.
Och ska du byta upp dig så behövs väl minst D80.
/Erik

För att det kommer en uppdatering kan det vara bra att sälja nu och inte efter, då kameran sjunkit i värde. Då har man ju valmöjligheter.

Hannes,
Det blir faktiskt dyrare att byta varje gång det kommer en uppdatering. Det hade varit en annan sak om det var en proffskamera för 30k+, men det är det ju inte. Jag tror inte du behöver oroa dig för andrahandsvärdet på D50.

Hannese skrev:
För att det kommer en uppdatering kan det vara bra att sälja nu och inte efter, då kameran sjunkit i värde. Då har man ju valmöjligheter.

Men du skriver själv, vilket säkert är korrekt:

Hannese skrev:
Men D40 verkar ju snarare vara sämre? Det enda positiva är väl större LCD.

Det innebär att någon D40 väl inte är vad du vill ha. I så fall gäller D80, en helt annan pilsner då en eller annan hundralapp i eventuellt(!) sänkt andrahandsvärde på din D50 inte kan spela så stor roll.

Per

Hannese skrev:

D40 är en betydligt enklare kamera än D50.
Du byter alltså ner dig.
Du kan tex bara använda AF-S objektiv (eftersom D40 saknar egen focusmotor), du har färre focuspunkter osv.

Ska du uppgradera så är det D80 som är nästa steg om du inte hoppar på D200 direkt.

Jag skulle tro att du får ca 4000kr för en välvårdad D50 idag.

Om jag bytte bil varje gång det kommer en ny modell (årsmodell) skulle jag snart bara ha råd att köra Lada, om ens det.

Man byter bil(kamera) av två anlednignar:
- Dyrt i underhåll(kameran kaputt)
- Bättre prestanda (vill ha begäret tillfredställt)

Om jag sålde bilen i November för att invänta nästa årsmodell i Januari så måste jag gå till jobbet i vinterkyla.

Med tanke på att vi pratar om Nikon så lär min konditionen vara god till påsk, eftersom det är leveransförseingar ;)

Nome Nescio skrev:
Om jag bytte bil varje gång det kommer en ny modell (årsmodell) skulle jag snart bara ha råd att köra Lada, om ens det.

Man byter bil(kamera) av två anlednignar:
- Dyrt i underhåll(kameran kaputt)
- Bättre prestanda (vill ha begäret tillfredställt)

Om jag sålde bilen i November för att invänta nästa årsmodell i Januari så måste jag gå till jobbet i vinterkyla.

Med tanke på att vi pratar om Nikon så lär min konditionen vara god till påsk, eftersom det är leveransförseingar ;)

Ha ha! Bra skrivet!

/K

Om jag förlorar 500kr av inköpspriset på att sälja kameran, är det värt då?

Då kan jag ju göra vad jag vill med pengarna. Alternativ.

Köpa en D40? Jag menar, D40n lär ju ta lika bra bilder, och ska ju vara billig, samt har förfinad/nyare teknik + garanti.

Köpa en D80.

Behålla pengarna.

Köpa en D50 om priserna sjunker kraftigt.

Senast ändrad:
Hannese skrev:
Om jag förlorar 500kr av inköpspriset på att sälja kameran, är det värt då?

Då kan jag ju göra vad jag vill med pengarna. Alternativ.

Köpa en D40? Jag menar, D40n lär ju ta lika bra bilder, och ska ju vara billig, samt har förfinad/nyare teknik + garanti.

Köpa en D80.

Behålla pengarna.

Köpa en D50 om priserna sjunker kraftigt.

Jag hade ju värdesatt den bättre autofucusen hos D50. Det ger normalt bättre bilder om det du fotar rör på sig.
Möjligheten att kunna använda AF-objektiv är ju också bra (tex Nikkor 50 1.8D som inte funkar på D40).

D40 är byggd för att vara så billig som möjligt.
Kanske att den tar bättre bilder men det är långt ifrån säkert.
Säkert är att den har ännu färre funktioner än D50.

D40 är en instegskamera för dom som inte tänkt köpa en systemare egentligen utan sneglat på en avancerad digitalkompakt.
Det finns inget som helst utrymme att växa i.

Det är väl bara autofokusen som inte fungerar? Går ju fortfarande att fokusera manuellt. Autofokusen blir väl inte sämre för att det finns färre att välja bland?

Hannese skrev:
Det är väl bara autofokusen som inte fungerar? Går ju fortfarande att fokusera manuellt. Autofokusen blir väl inte sämre för att det finns färre att välja bland?

Visst kan man focusera manuellt men det är ju inte en fördel jämfört med D50.

D40 har färre focussensorer vilket gör autofocusen sämre och mer inexakt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar