Annons

Sälja canon 100-400 och köpa 70-200 2,8 is II??

Produkter
(logga in för att koppla)

Mörlin

Aktiv medlem
Hejsan.
Kanske inte en helt lätt fråga men jag har bestämt mig för att köpa ett Canon EF 70-200/2,8L IS II USM som fungerar till allt från porträtt till lekande hundar. Jag har en Canon 7D och tror de skulle fungera bra tillsammans.
Nu till saken.. Jag fotar en hel del natur och till det använder jag ett Canon EF 100-400/4,5-5,6L IS USM som jag faktiskt är väldigt nöjd med. Fotar mycket däggdjur men sällan småfåglar. Ska jag sälja mitt 100-400 för att lägga pengarna från det till köpet av 70-200 gluggen och dessutom få mer plats i väskan som redan nu börjar bli lite tung. Till det nya skulle jag då köpa en 1,4 eller en 2,0 konverter. Då får jag samma maxbrännvidd som 100-400 gluggen och har ett objektiv som utan konverter är jäkligt bra. Det är inte en nödvändighet utan tänkte mest om det är mer rationellt att göra så. 2 objektiv i 1 så att säga. Men frågan är ju hur mycket skärpa man tappar och även hastighet på autofokus när man använder konverter. Blir det för stora begränsningar iom konverter på 70-200 som naturfotolins.
En sak som talar för att behålla det är ju att det ser ju jäkligt bra ut med två vita objektiv på hyllan=)

Tacksam för råd och tips.
Mvh / Johan
 
Jag tror att 70-200/2,8L IS II med en 2x mk III konverter är ett av dem bästa köpen man kan göra, det blir i alla fall mitt nästa inköp, jag väljer att skippa 400/5,6 som jag var inne på tidigare...

Har du möjlighet så kan du ju behålla din 100-400 tills du testat hur den nya kombon funkar ute i terränglådan.

Skulle jag bara få äga ett objektiv så skulle jag välja 70-200 alla dagar i veckan, det funkar som sagt till det mesta...

Det här var väl kanske inte mycket till hjälp men jag tycker i alla fall att du är inne på rätt spår!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.