Annons

Sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Liax skrev:
Jag vill inte vara någon glädjedödare, men det är väl bara det att man inte kan sälja bilder hur som helst. Någon måste stå för bildbyrån och dessutom vara registrerad som företagare. Då måste man hålla sig med revisor osv...dessutom måste man skicka ut årsbesked till de som sålt bilder via bildbyrån, mm mm.

Men det är klart, om man bara säljer lite kan man ju komma under den tillåtna "hobbynivån", ett annat alternativ är också att köparna betalar skatt och arbetsgivaravgift på bilderna de köper...men jag tror inte att de är så intresserade av det!

/Joakim

Jag har också funderat över lite sånt här.

Arbetsgivaravgift, hmm...

Kan man inte formulera det som att bildbyrån vid varje enskilt köptillfälle köper publiceringsrätten till bilden av fotografen och sedan säljer den vidare. Då detta kanske inte sker så ofta för den individuelle fotografen kan det väl knappast räknas som att kan/hon är anställd?
Om vi ska kunna driva det här så måste det nog ske i liten skala.
Typ att någon som frivilligt tar på sig pappersarbetet får en del av vinsten på varje bild.
Om man balaserar det rätt så borde det kunna funka.
Skadar knappast att undersöka möjligheterna.

"ett annat alternativ är också att köparna betalar skatt och arbetsgivaravgift på bilderna de köper..."

Men det gör de väl ändå normalt när de handlar av en "riktig" bildbyrå?
 
Efter att ha varit på studiebesök på Naturbild i tisdags så har jag fått en liten inblick i bildbyråvärlden.
Naturbild har ca 90 fotografer tror jag det var och har fotografernas bilder i sina arkiv. När en kund vill använda någon bild så betalar de för publiceringsrätten. Summan beror på storlek och upplaga.
Bildbyrån äger inte bilderna utan bara publiceringsrätten; copyrighten tillhör fortfarande fotografen.

De flesta bildbyråer är startade av några fotografer som slagit ihop sina arkiv. Så varför inte.
 
Arbetsgivaravgift mm

Linus, kul att även du är intresserad..:)

Leadhead, när det gäller arbetsgivaravgift är det inte bara anställda man måste betala för, tex förlorad arbetsinkomst och även om inkomsten är över en viss summa.

Jag kan ta på mig ansvaret att göra hemsidan om det blir någon bildbyrå. Jag tror att vi ska välja ut olika personer för olika uppdrag. Tex en som tar reda på vilka regler som gäller. En som beställer hem papper från olika myndigheter etc. Jag har ivarje fall skrivit upp vilka som har mailat mig och som verkar intresserade.

När det gäller ekonomiska frågor kan jag ta reda på lite. Sen om det nu blir av, så måste vi som går ihop ha papper sinsemellan så det inte blir något som går snett för någon av oss, väldigt viktigt!!

BiNo
 
Jag instämmer att vi måste ha något papper mellan oss. Jag har kompisar som har startat företag som tillsammans med kompisar där det har blivit osämjor som har slutat riktigt illa och det tror jag inte att någon utav oss vill.

Det råkar inte vara så att någon utav de somär intreserade är jurist:D

MVH
Greve Nickon:cool:
 
Det är kanske ett ENKELT BOLAG ni ska ha

Enkelt bolag

Enkelt bolag föreligger när två eller flera personer har avtalat att utöva verksamhet i bolag utan att handelsbolag föreligger, se p. 87.

Verksamheten i det enkla bolaget beskattas enligt samma regler som om den bedrivits av delägarna var för sig, men den delas upp mellan dem.

Delägarna beskattas var och en för sin andel av verksamhetens resultat. Beskattning sker i det inkomstslag som skulle varit tillämpligt om delägaren bedrivit verksamheten som enskild firma.

Varje post bland intäkter och kostnader delas upp på delägarna. Eftersom det enkla bolaget inte är en juridisk person tillhör tillgångarna i verksamheten delägarna och dessa gör värdeminskningsavdrag på inventarier och byggnader var för sig på sin andel. På samma sätt ska intäkter och kostnader i verksamheten delas upp på var och en.

Om en delägare för privat bruk och i mer än ringa omfattning använt en bil för vilken kostnaderna dragits av i näringsverksamheten, ska han beskattas för bilförmån enligt samma regler som gäller i inkomstslaget tjänst, se p. 21 och "Deklarationsupplysningar Löntagare" p. 12. Beskattning sker emellertid i näringsverksamhet.

Om kostnaderna för bilen inte dragits av i näringsverksamheten sker ingen förmånsbeskattning.

Delägare som haft kostnader för användande av egen bil i bolagets verksamhet eller för resor till och från arbetet har rätt till avdrag för det. Avdrag görs enligt samma regler som gäller för löntagare, se p. 32 och 33. Avdrag för resor till och från arbetet medges således bara för den del av kostnaderna som överstiger 7 000 kr. Om resorna gjorts med en förmånsbeskattad bil vars kostnader dragits av i näringsverksamheten, gäller följande. För resor till och från arbetsplatsen kan avdrag bara komma ifråga för drivmedelskostnader med 5 kr/mil för dieselolja och med 8 kr/mil för bensin och annat drivmedel. För resor i verksamheten medges inget ytterligare avdrag utöver avdragen för kostnaderna för bilen i verksamheten.

Om det enkla bolaget driver flera olika verksamheter och om en person bedriver verksamhet både i ett enkelt bolag och vid sidan om som enskild näringsidkare, tillhör verksamheterna normalt samma förvärvskälla, se p. 11.

Samma regler som för enskilda näringsidkare gäller också för rätt till avdrag för underskott. Delägare som är fysiska personer och dödsbon ska således normalt rulla sitt underskott i förvärvskällan, om de inte bedriver annan enskild näringsverksamhet där det finns ett överskott att kvitta mot, medan aktiebolag o.d. har rätt till omedelbart avdrag från bolagets inkomster, se p. 68 och 77.

Överlåtelse av andel i enkelt bolag innebär att delägaren överlåter sin andel i tillgångarna, eventuellt mot vederlag i att köparen övertar hans andel av skulderna. Erhållet vederlag för t.ex. varulager och inventarier beskattas som inkomst av näringsverksamhet och för näringsfastighet som inkomst av kapital för fysiska personer och dödsbon, som inkomst av näringsverksamhet för annan juridisk person. Beträffande förmögenhetsskatten fördelas tillgångarna och skulderna i det enkla bolaget på delägarna efter deras ägarandel.

Beträffande vad som är skattepliktigt, värdering m.m., se p. 96.

Beskattning sker i delägarnas hemkommuner. Delägare som är fysiska personer och dödsbon får inte ha annat räkenskapsår än kalenderår utan dispens. Juridiska personer kan däremot ha brutet räkenskapsår. Om t.ex. ett aktiebolag och en fysisk person bedriver verksamhet i enkelt bolag tillsammans kan de således ha olika räkenskapsår.
 
Svar till Erik

Det jag menade med att bildköparen kan betala arbetsgivaravgift, skatt & andra sociala avgifter var att i vissa fall kan man helt enkelt få "lön" från bildköparen som sedan utbetalas via deras lönekontor. På så sätt slipper man själv ha så kallad F- eller FA-skattsedel. Men det är dock ytterst sällan detta är möjligt, i 9 fall av tio vill kunden enbart köpa bilden och sedan får du stå för ovan nämnda avgifter.

När det gäller arbetsgivaravgift så är det väl så att det alltid måste betalas, även om du är ensamföretagare...eller har jag fattat den saken helt fel!?

/Joakim
 
Ok, men även om man som ensamföretagare skulle måsta betala arbetsgivaravgiften för sig själv så hamnar ju den kostnaden ändå hos bildköparen. Hur skulle annars alla fotografer överleva...?

Eller har jag missat något?
 
aarbetsgivaravgift

antingen har du f-skattsedel och då betalar du själv egenavgifter alt arbetsgivaravgift på dina inkomster (och måste alltså se till att du fakturerar tillräckligt mkt så att du får täckning för alla utgifter osv)

eller så får du "vanlig lön" och då betalar arbetsgivaren arbetsgivaravgift samt moms som dras från din lön innan du får löning och blir kung i baren.

mao så blir nettokostnaden för kunden densamma och nettoinkomsten densamma för dig oavsett vilken form du väljer
 
Hur hade ni tänkt kombinera detta med era vanliga jobb? Mitt stora problem är ledtiderna från det att jag springer på en nyhet tills dess att jag kan tanka upp bilderna.

Ett annat problem är att det bara blir kvällar och helger över till att fotografera.

Vilkenb inrikting ska byrån ha? Press, natur osv...

Bildbyrån skulle väl kunna vara en förmedlare mellan kund och fotograf? Då skulle väl en del av adminstrationen läggas ut på den fotograf som får sälja. Sedan är det väl rimligt att en viss procent går till själva byrån för att så småning om kunna köpa in gemensam utrustning kanske.

Mvh
Maverick
 
En annan idé

En annan idé är ju att börja vår "Bildbyrå" med att göra någon slags undersökning om hur stort intresse det finns ibland eventuella kunder.

En slags marknadsundersökning med andra ord.

När det gäller ett namn på den ev framtida byrån, så kom Tompa med ett bra förslag tycker jag, "PRISMA"

/BiNo
 
Det gäller väl att börja i liten skala.Bildbyrån blir ju ett slags ansikte utåt för ett antal fotografer.Jag jobbar skift så jag är ledig mycket på vardagar.

/Tompa
 
En bildbyrå behöver ju inte vara nyhetsbunden på något sätt, dessutom skulle vi här på fotosidan ha en mycket liten chans att konkurrera med de stora jättarna i dessa sammanhang.

Det vi i så fall skulle rikta in oss på (enligt min mening) är bilder till tidningar, magazin, turistbilagor, broshyrer osv. Det skulle då vara allt från naturbilder och miljöbilder till snygga featurebilder och illustrationer.

/Joakim
 
Joakim

Jag håller helt med dig i den frågan. En bildbyrå behöver inte vara nyhetsbunden,och som amatörer ligger vi nog i lä. Så djur, natur, reklam etc tycker jag låter bra. Vad tycker ni andra?

/BiNo
 
Det där med att inte låta bildbyrån vara en formell grej utan bara ett nav för ett antal intresserade fotografer tycker jag låter vettigt. Iaf till en början.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.