Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jimpawa

Aktiv medlem
Jag har redan en tråd, men ämnet skiljer sig endel så jag skapar en ny, hoppas det är okej.

Jo, det är så att jag har fått ett uppdrag av min gammla skola att fota vid 2 tillfällen, Bilderna ska användas på hotell och restaurang programmets hemsida på skolan.
Nu är det så att första tillfället jag skulle fota va igår, då det va en middag för dom som jobbat 25 år för olika förvaltningar inom Upplands Väsby kommun.
Från skolan vet jag vad jag fåt betalt så det är lungt.

Men nu är det så att en av dom ansvariga från kommun förvaltningen frågade mig igår om jag inte kunde skicka endel bilder till henne också, som dom kan använda på komunens hemsida.

För det första, är det okej att ge henne bilder?
och för det andra, ska jag ta betalt? om ja, hur mycket skulle jag kunna ta ut?

Om det är något otydligt så fråga gärna så försöker jag förklara bättre. Är mycket tacksam för svar.

MvH Jimmie

Kontrollera alltid med uppdragsgivaren om det är OK att sälja bilderna vidare.Du kan kolla BLFs prislista där finns prisuppgifter om vad du skall ta för bilder som skall användas av kommuner o.dyl.

Att det är okej för skolan/rektor vet jag. Det kontrolerade jag igår.
Och BLFs har jag tyvärr inte, funderar dock på att beställa den, men jag har egentligen inget jätte stort behov av den ännu heller, då jag inte får några direkta foto uppdrag.

Är bilderna tagna på uppdrag av en kund och ni har avtalat att du även kan låta andra använda bilderna ska du se på bilderna som dina egna arkivbilder. Använda tex BLFs prislista som underlag för prissättning. Du kan även besöka de större bildbyråernas hemsidor (Pressens Bild, IBL etc), där hittar man ofta prislistor som du kan kika i för en prisindikation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar