ANNONS
Annons

Sälja bilder via bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

SiU

Aktiv medlem
Har skrivit ett blogginlägg om detta utan några svar så jag provar här istället, vilket väl borde vara mer rätt forum... Är lite nyfiken på hur det funkar att sälja bilder via en bildbyrå och har tittat runt en del på bilder som ligger ute till försäljning.
Vissa bilder tycker jag är direkt dåliga så man undrar hur det kommer sig att dessa inte sållas bort?

1.Har man fullständiga rättigheter till sina bilder som ligger hos bildbyrån, dvs får jag publicera och själv sälja dom hur som helst?
2.Hur många procent är brukligt att man får av det priset som bildbyrån tar när dom säljer en bild
3.Har kunden som köper bilden rätt att beskära, manipulera, konvertera till svartvitt etc?
4.Är det svårt att bli antagen och vilka krav har man på sig?
5.Måste bilderna man lämnar till försäljning vara obeskurna för att "hålla måttet", dvs vara så stora som möjligt.
6. Måste man ha modellavtal om det så bara är en arm på en människa som syns i bild?

Hoppas några här har några svar och vill dela med sig av sina erfarenheter!?

Jo, det är klart att det säkert varierar en del och jag har som sagt tittat runt hos olika bildbyråer men alla villkor framgår ju inte på deras sidor som mest riktar sig till den som är intresserad av att köpa bilder. Hade bara varit kul att höra från dom som har egna erfarenheter av att sälja bilder, men tack för ditt svar i alla fall.

Verkar som jag får dra slutsatsen att antingen är det inte många här som säljer bilder via bildbyrå eller att dom inte vill dela med sig av några erfarenheter...???

Det beror lite på vilken bildbyrå det är frågan om. Om kunden köper alla rättigheter för bilden får han ju såklart göra vad han vill med den, men då får du ju förstås också en bra summa för bilden.

Jo, det förstår jag ju att den som köper alla rättigheter får göra vad som helst med bilden, men vilka begränsningar gäller för en Royalty free bild?

Inte många

Jo, det förstår jag ju att den som köper alla rättigheter får göra vad som helst med bilden, men vilka begränsningar gäller för en Royalty free bild?

Köparen fär i stort sett använda den till vad den vill utom att sälja bilden vidare till annat företag/privatperson.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar