Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder till tidningar? HUR

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha telefon nr/ e-post adresser till lite olika tidningar, om man mot förmodan någon gång ta en riktigt bra nyhetsbild.

Så man vet hur man ska gå till väga, är det bara att man ringer och frågar om tidningen är intresserad eller använder man annat tillvägagångssätt?

MVH Christian

Att ringa tidningen på studs är ett jättebra sätt om du vill få din bild såld. Men att jag eller någon annan skulle lista en massa telefonnummer här är lite väl optimistiskt. Finns redan en telefonkatalog med alla uppgifter.

Lycka till!

Att ringa tidningen på studs är ett jättebra sätt om du vill få din bild såld. Men att jag eller någon annan skulle lista en massa telefonnummer här är lite väl optimistiskt. Finns redan en telefonkatalog med alla uppgifter.

Lycka till!

okey, trodde att man skulle ringa speciella nr...

Kenneth har bra synpunkter men är du osäker på vilka tidningar som huserar i vilka områden så finns det en site som är bra.

http://www.dagspress.se

Nu vet jag inte vad du ämnar att ta för bilder men är du på "bortplan" så kan det vara nyttigt att veta vad folk läser i bygden.

Betalar tidningarna mer för bilder som är unika, dvs av stort nyhetsvärde och som någon lyckats ensam lyckats fånga på bild, eller håller de sig även då till riktprislista?

Vad skulle priset kunnat bli om man varit ensam om att tex fångat på bilder en händelse av samma dignitet som tex Palmemordet?

Betalar tidningarna mer för bilder som är unika, dvs av stort nyhetsvärde och som någon lyckats ensam lyckats fånga på bild, eller håller de sig även då till riktprislista?

Vad skulle priset kunnat bli om man varit ensam om att tex fångat på bilder en händelse av samma dignitet som tex Palmemordet?

Nu har jag i för sig aldrig sålt bilder till någon tidning, men jag antar att dom följer modellen för tillgång och efterfrågan. Om du är ensam med en bild kan du ta högre betalt än om det finns 50 andra bilder som föreställer samma sak.
Även bildens värde i nyhetsrapporteringen spelar nog in. "Är det värt pengarna att få tag på en bild till den här artikeln?"

Skulle du ensam ha plåtat Palmemordet skulle du således kunna ta hutlöst betalt ;)

MVH

...
Skulle du ensam ha plåtat Palmemordet skulle du således kunna ta hutlöst betalt ;)
MVH

Jo är det av den digniteten torde väl även TV-bolagen komma in i bilden. Är händelsen av internationell karaktär torde även de stora globala bolagen som täcker det mesta av världen vara intresserade och hos dessa rör man sig med andra budgetar än svenska tidningar.

Har man unika bilder förhandlar man givetvis om priset. En sak att tänka på är att man ska förhandla om vidareförsäljningen också, och kräva t ex 50 procent av den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar