Annons

Sälja bilder privat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phunkey

Aktiv medlem
Hej! Undrar hur man sätter priser på sina bilder och vart gränsen brukar gå? Jag har fått några privatpersoner intresserade av mina bilder för att hänga upp på väggen.

Har ingen somhelst aning hur det fungerar. Är det bara att ange ett pris? Hur har ni andra gjort när vanliga privatpersoner köper era bilder?

En måttstock är att se vad Gallerix tar för sina bilder.

De försäljningar jag har gjort har legat runt 250:- för en bildyta av 30x20 cm.

Tack för det snabba svaret! Kring 200-300 hade jag också tänkt mig men vågade inte säga ett pris. Är det då för bara bilden eller brukar det ingå någon ram/passpartout?

För själva bilden. Passpartout i 30x40 med hål 20x30 brukar kosta 25-50:- och en ram från 30:- och uppåt. Så priset inkluderar inte ramning.

sara gustavsson skrev:
Galler det digitala kopior eller manuella?

MVH
Sara

Nu har jag endast sålt digitalt framställda fotografiska kopior. Om det för dem som köpt dessa spelar in i betalningviljan beroende på hur bilderna är framställda har jag inte undersökt.

Jag kan forestalla mig att en manuellt gjord kopia anda "ligger hogre i varde" ?
Kanske ar jag helt ute och cyklar...

Kanske ska klargöra under vilka premisser bilden säljs?

Säljer bilder ibland till privatpersoner, ofta är det när deras ungar gjort bra ifrån sig på någon ponnytävling och de vill ha bilden i fotoalbumet eller på väggen.

Eftersom "vanligt folk" inte har en susning om vad de får göra med en köpt bild brukar jag klargöra vad de köpt ungefär såhär på bildens baksida:

"Detta är en bild för PRIVAT BRUK.

Detta är en kopia utan reproduktionsrätt, något som på fackspråk kallas "privatkopia".

Du får som köpare använda kopian "för personligt bruk", exv klistra in den i ditt fotoalbum eller hänga upp den på väggen.

Du får inte använda "privatkopian" för publicering i något sammanhang eller låna ut den till någon annan för publicering.

Upphovrätten tillhör fotografen enligt "Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk" med dess senaste tillägg 1996-01-01."

Det är en lång harang, hopsatt efter surfande bl a på BLFs webb, har inga anspråk på att den formuleringarna ska vara heltäckande.
Kunden förstår ändå vad som gäller om det exv blir aktuellt att publicera bilden (typ ihop med annons när ponnyn så småningom ska säljas) och återkommer då för att diskutera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar