Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja Bilder på 500px

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett förtydligande - Jag modererar inte denna tråd, eftersom jag gett mig in i diskussionen på hög nivå ;)

/afe

Hur många bilder måste man sälja för att tjäna ihop säg, 100 USD, och ungefär hur lång tid tar det? Borde TS låta bli att sälja sin bild via 500px, och i stället sälja via stockfoto?

Nej för han får säkert flera tusen (kr) eftersom det är en enstaka bildförsäljning.

På Getty får han kanske 30 (dollar) per bild, istock 10, shutter 1. Han kan inte räkna med att nå några volymer med en enda bild så det kan ta år innan han kommer upp i samma pengar. Det går som jag nämnde inte ens bli medlem utan att passera ansökningskraven - 10 bra bilder brukar krävas.

Varför i hela friden skulle han då ge sig på stockfoto om han inte ens är intresserad av det?

Varför i hela friden skulle han då ge sig på stockfoto om han inte ens är intresserad av det?

Jag tolkade hans "ge sig in i det här"-kommentar som att han var intresserad att sälja bilder mer generellt än just den enstaka bilden. Ber ödmjukast om ursäkt om jag upprört någon med denna tolkning.

Hej!

Jag har blivit kontaktad av 500px om att en köpare vill licensiera en av mina bilder. Är det någon som har sålt sina bilder via 500px och som kan ge tips och fakta om vad jag ska tänka på och om det finns några ”ofördelaktiga klausuler” jag bör tänka på innan jag skriver på? All input är av intresse!

Hej.

De bekanta jag har på 500 (Prime) som sålt bilder har fått 175 dollar men om jag förstått det hela rätt så förhandlar 500 åt dig vilket innebär att du kan få mer. Det har ju delat upp bilderna i olika kategorier och du förblir fortfarande "ägare" till bilden.

500 PX har en bra "kundtjänst" så ställ frågan till dem så garanterar jag att du får svar av dem inom kort.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar