iSolen.se
Guest
”Är du osäker på din sexuella läggning?” och ”Har du testat dig?” + bild gick bra för Umeå kommun. Förstår att kvinnan blev så där glad när hennes bild prydde texten. Inte heller jag skulle vilja pryda omslaget för könsvårtor eller hepatit.
Från HD:
Svensk rätt innehåller inte något generellt förbud mot att utan samtycke använda personers namn eller bild. I lagen om namn och bild i reklam ges dock ett visst skydd mot användning i kommersiella sammanhang. Lagen syftar till att stärka skyddet för den personliga integriteten.
Fotosidan och min mobil fungerar så där bra ihop, speciellt när man ska kopiera in länkar. Domen är lätt att googla upp och är på åtta sidor.
Vet inte om det finns något om länkar i god forumsed men det underlättar om du skriver ditt argument som några rader och kanske ett citat på den delen du avser. Speciellt om länken leder till ett åtta sidor långt dokument
Juridik är inte allt. Du sätter fingret på vad jag funderar på , kvinnan tycker säkert det är allt annat än roligt att få figurera i det där sammanhanget. Att kommun/myndighet kan gömma sig bakom att de inte är näringsidkare är väldigt olyckligt. Hon blir lika uthängd ändå, det handlar säkert inte om pengar för hennes del. Getty som jag nämnde ovan har tex paragrafer om att bilder på modell inte får användas så att modellens rykte kan skadas. Ovan är ett solklart brott mot detta men som sagt...myndigheter/kommuner kan tydligen göra som de vill. De bedömdes ovan att inte vara näringsidkare.