Annons

Sälja bilder - krävs företag?

Produkter
(logga in för att koppla)

richiboy

Medlem
Om man vill sälja bilder, krävs det då att man har eget företag eller kan man sälja bilder ändå att ta upp inkomsten som hobbyinkomst?
 
Om du säljer en bild till en privatperson så borde det enligt min mening gå att klassa som inkomst av hobbyverksamhet.

Som jag har fattat det uppstår problemet om du ska sälja till en näringsidkare (enskild, HB, AB, mfl.) då sådana är skyldiga att dra inkomstskatt och arbetsgivaravgifter (som på lön) om du inte kan uppvisa F-skattebevis (F eller F/A-skattesedel).

Det enda jag funderar över är: Måste verkligen ett företag dra av A-skatt om det köper en pryl, t.ex. en maskin av en privatperson? Om inte, borde då inte detsamma gälla för t.ex. konstverk, ex. en "tavla" i form av ett inramat foto?
 
Senast ändrad:
Frilans Finans...

Det verkar ju himla smidigt. Är det någon som har använt sig av deras tjänst? Hur funkade det?

Hur mycket tar de betalt? Hittar ingen info om det på hemsidan...

/Elin
 
Frilans Finans

Nu hittade jag svaret på min fråga:

"Hur får Frilans Finans betalt?
Att registrera sig hos oss kostar ingenting. Vår förtjänst uppstår när kund faktureras och är mellan 5-6% av faktureringsbeloppet. Att vår förtjänst inte har en fastställd procentsats härrör till att räntekostnaden varierar beroende på när kunden betalar och att kostnaderna för de sociala avgifterna ändras emellanåt.

Räntekostnaderna uppstår i och med att Frilans Finans betalar ut arvodet 5 dagar efter sista uppdrags datum och kunden har därefter ytterligare 25 dagar på sig att betala och det är alltså antalet dagar emellan utbetalning och inbetalning som utgör räntekostnaden."
 
Som jag fattar så fungerar det som om att Frilansfinas anställer Frilansfinas.
När du sedan säljer bilden så hanterar FF moms och arbetsgivaravgifter och inkomstskatt. Du får pengar som om du jobbade extra på konsum. Skattat och klart.

För detta så tar FF 5-6% av fakurerat belopp eller om man räknar om det så blir det ca 10% av det som du få i handen.

Vet inte vad overheadkostnaden för likanade saker är på ett vanligt tjänstförtag (dvs personaladministations kostnader), men 5% kanske är billigt?
 
bull_k skrev:
Är det någon här på forumet som testat att sälja via qlick och har ett omdöme? Vore intressant att höra...

Ja vore mycket intressant.. Kollar man deras avtal så tar de 50% av bilförsäljningen för att driva tjänsten och för marknadsföring.. Vore väldigt trevligt å veta vart de marknadför sig någonstans.. Än så länge har jag bara sett att de gjort reklam för sig själva i fotoklubbars gästböcker (vilket kostar nada)
 
Använder man sig av frilans finans måste man ju ta hänsyn till att alla skatter och avgifter ska ingå i priset, alltså får man lägga på ca 50 % (vet inte om det är rätt siffra) utöver det man tar ut för egen vinst, material, ev resor, osv. Sköter man allt själv och skattar i efterhand behöver ju inte arbetsgivaravgiften räknas in utan man tar bara med vanlig inkomsskatt i priset utöver material, egen provision etc. Sedan får man ju inte komma upp i för hög totalsumma på ett år för då räknas det inte som hobbyverksamhet. Dessutom ska man ha en viss inkomstnivå för att behöva skatta överhuvud taget för hobbyverksamhet. Var ligger den gränsen?
 
Senast ändrad:
Bra

Jag är kund hos Frilandsfinans och de funkar jättebra. Pengar kommer snabbt in på ens konto och allt funkar problemfritt.

Tidigare var jag kund hos www.Bolagskraft.se men de strulade hela tiden och efter ett tag så slutade de svara på mina fax och mail och först när jag hotade med rättsliga åtgärder fick jag ut mina pengar och ett surt brev där de tyckte JAG var otrevlig (för att jag ville ha ut mina pengar).

Frilandsfinans = JA
Bolagskraft = NEJ
 
Det går utmärkt att ta betalt av företag även som privatperson på hobbybasis.

Dom vill naturligtvis ha kvitto/faktura på beloppet men eftersom jag inte har momsregistreringsnummer så debiterar jag inte heller moms. Eftersom ingen moms lagts på priset finns det inte heller någon moms att dra av.

Ingenting märkligt.

MEN man kan ju komma upp i dom summorna att det inte längre är hobbyverksamhet och då åker beställaren på att betala arbetsgivaravgifter osv.

Detta är ett väldigt vanligt förfarande hos tex biodlare som har några kupor i trädgården och säljer för några tusenlappar per år.

Det blir ingen skillnad om man har en kamera och säljer några bilder om året för några tusenlappar.

Har man större omsättning så är det företag eller faktureringsscervice som gäller.
Jag skulle då satsa på företag eftersom amn då får möjlighet att dra av momsen på sina inköp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.