Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja bilder från evenemang?

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Om jag tar bilder på ett evenemang, finns det då några regler för hur jag får använda bilderna.

T.ex om jag fotar under en uppvisnings match i fotboll, med några kända ansikten (typ Brolin och Foppa). Kan jag då skapa t.ex en affisch som jag sen säljer?

Om får ok från de medverkande på bilderna, finns det då några hinder. Moraliska eller lagliga?

- A

T.ex om jag fotar under en uppvisnings match i fotboll, med några kända ansikten (typ Brolin och Foppa). Kan jag då skapa t.ex en affisch som jag sen säljer?
Visst kan du göra det, så länge affischen bara är en "idolbild". Den får alltså inte vara utformad som reklam för något.

Ok, tack,
Måste man ha godkännande eller annat från de man porträtterar?

Har läst nånstans tidigare om upprättande av modell-kontrakt om man kan identifiera personer på en bild..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar