Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja 5d mark1 och köpa 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)

fille_86

Medlem
Sitter idag på en 5d mark1 med objektiven 17-40 L, 70-200L och 50 1,8. Funderar på att byta min 5d mot en 60d. Funktionerna/egenskaperna från 60d som jag saknar på min 5d är filmning, live view, auto iso och skärmen. Har varit och känt på en 60d i affären tycker att den känns gediget bygg även fast den är i plast så skillnaden i byggkvalitet är inget stort minus för mig. Det jag är orolig för är skillnaden i bildkvalitet samt bruset på höga iso. Kommer jag förlora mycket bildkvalitet samt prestanda på höga iso tal? Jag fotar mest natur och landskap men även en hel del annat.

60d är en förträfflig kamera men fortfarande kan en cropsensor aldrig mäta sig med 5d:s fullformatssensor sett till ren skär kvalitet på bildfilerna, så är det bara. Vilket inte hindrar att sensorn i 60d och allt den kameran har är tiptop och säkert gör sina ägare lyckliga. Jag har en 550d med samma sensor och det är nog den enda cropkameran jag är någorlunda nöjd med, sett till bildfilerna. Då kör jag 5d och 5d Mk II oftast.

Sitter på 5D och 7D. Trivs bäst med min 5D p.g.a. skärpedjupet. Saknar dock allt annat från 7D så som hastighet, manöverering, ISO 12800 och filmning.

När jag fotar tillställningar har jag alltid de bägge kamerorna med mig, 5D med 70-200/2,8IS och 7D med 24/1,4.

Både plus och minus

Sitter idag på en 5d mark1 med objektiven 17-40 L, 70-200L och 50 1,8. Funderar på att byta min 5d mot en 60d. Funktionerna/egenskaperna från 60d som jag saknar på min 5d är filmning, live view, auto iso och skärmen. Har varit och känt på en 60d i affären tycker att den känns gediget bygg även fast den är i plast så skillnaden i byggkvalitet är inget stort minus för mig. Det jag är orolig för är skillnaden i bildkvalitet samt bruset på höga iso. Kommer jag förlora mycket bildkvalitet samt prestanda på höga iso tal? Jag fotar mest natur och landskap men även en hel del annat.

Du kommer att förlora på vidvinkelsidan, när det gäller bildvinkel. Dvs du får med mindre av landskapet (med befintliga objektiv) med en 60D. - det kan i och för sig vara en fördel ibland.
För att få lika bildvinkel behöver du kortare brännvidd med 60D. Det betyder att du behöver 10-11mm på 60D i stället för 17mm på 5D.
På telesidan gör den mindre bildvinkeln, vid lika brännvidd, att du upplever att du kommer närmare.
Sett till bildvinkel blir utsnittet på 200mm motvarande lite drygt 300 mm. Brännvidden är dock fortfarande 200mm :)

När det gäller själva sensorns beteende föreslår jag att du tittar på produktsidorna på fotosidan.

Är det inte smartare att köra 70-200 på 7D för att utnyttja crop-faktorn och 24:an på 5D:n för få mer vidvinkel?
Det beror väl på vad man vill uppnå? med 24an på 7D täcker man ju ett bildvinkelområde från moderat vidvinkel till hyfsat långt tele utan några större glapp.

Det beror såklart på vad man vill fotografera. Det hände i tisdags att jag bytte däremellan. 5D och 24 och 7D och 70-200.

Men annars är det 7D och 24 och 5D och 70-200, just för att dessa brännvidder är bäst lämpade för mina nyhetsfotograferingar.

Det beror väl på vad man vill uppnå? med 24an på 7D täcker man ju ett bildvinkelområde från moderat vidvinkel till hyfsat långt tele utan några större glapp.

Helt klart är det så, skrev snabbare än vad jag tänkte.

Det är mycket möjligt, fast det är inget som framgår av hans inlägg.

För övrigt kanske det inte är nödvändigt att välja antingen eller. Både och (som Peter berättar om) är nog en väldigt bra lösning.
Vill man nu ha en vidvinkel, kanske man som ErlandH säger ska spara den gamle 5D istället för att köpa en 10-22 mm.

Crop-faktorn har jag koll på då jag tidigare ägt en 10d samt en 30d. När jag gick från 30d till 5d tyckte jag att jag tog ett stort steg upp i just bildkvalitet och brus prestanda. Därför undrar jag nu om det blir ett stort steg tillbaka eller om canon har bättrat på sina crop kameror sedan 30d upp till 5d mått när det gäller bildkvalitet och brusprestanda. Har tyvärr ingen möjlighet att ha kvar 5d samt köpa ett till hus. Drömmen vore ju att köpa 5d mark II men det har jag inte råd med.

Jag tycker du ska behålla din classic 5d då många använder den till att fotografera i mörker samt att det är en fullformat. Precis som de andra säger att det inte går att jämföra med crop/mindre sensor. Du lär ångra dig om du säljer bort din 5d.

Ta en titt via Flickr som många kör 5d classic. Får superfina bilder med den kameran.

Spara hellre till en beg 60d om du verkligen måste filma ?

Jag skulle också vilja påstå (vid sidan av mycket som redan sagts) att med en cropkamera kontra FF kommer du plötsligt sakna att inget av dina objektiv har IS. Den extremt mycket högre pixeldensiteten ställer högre krav på handhavande. Och dessutom på optiken. För att ta ett exempel så producerar mitt 17-40L pixelskarpa bilder på 5DMkII, något som är svårare att uppnå med 7D (samma sensor som 60D).

Men ok, fotar man jpg, inte förstorar för mycket/gillar att beskära osv, så spelar det något mindre roll. Och på samma sätt, de bättre ISO egenskaperna i 5D kontra moderna crop drunknar också i viss utsträckning i jpg och in-camera brusreducering.

ANNONS