Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja 50D för att skaffa en 6D i stället?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo så kan jag ju också göra förstås. Men tveksam till att köpa beggat.

Eg vill jag nog helst ha en 6d. Så mkt sport fotar jag inte ändå. Sen är väl ändå 6d snabbare än min nuvarande 40D gissar jag? Har inte kollat... Och i så fall räcker det.

Men kändes som mkt att punga ut m 22-24 tusen nu... Jag har velat i ett halvår nu.

Å andra sidan så kan det nästan vara jobbigt m för många objektiv, då det blir att jag velar vilka jag ska ta m mig på resan o så använder jag ändå 17-55/2,8 i flesta fall. Eller 10-22 mm. Så jag kanske skulle kunna nöja mig med 24-70/2,8.

En 6D med ett 24-105 är en väldigt trevlig kombination som ger ett riktigt bra omfång jämfört med t ex 17-55 på APS-C.

Jag förstår ditt dilemma, satt med ungefär samma objektiv till min 7D innan jag bytte till 5Dmk3.

Jag sålde min 7D men behöll objektiven, när det sedan blev dags för en extra kamera (att ha på annan ort) tittade jag länge på 70D men beslöt mig till slut för en 6D. Så nu sitter jag med en hög med objektiv som inte kommer till användning.

Att byta till fullformat har blivit dyrt men jag tycker det är ett rejält lyft. Det enda jag kan sakna är många bilder per sekund när man fotar sport. När jag blir stor skall jag skaffa en 1Dx :)

Det blev en 6d med en Sigma 24-70/2,8 glugg till. Har ev kvar den gamla 40Dn o några av de gluggarna som reserv några säljer jag nog. Vet att jag kommer störa mig på att jag inte får markant ökad bildkvalitet på höga ISO o jag filmar relativt lite så det fick avgöra. Kan ju fortfarande använda 40D o fota sport med i bra ljus.

Att jag valde 24-70 ist för 24-105 är för att jag alltid vill ha max ljus, bor man i mörka Norrland på vintern så gör man.

Det blev en 6d med en Sigma 24-70/2,8 glugg till. Har ev kvar den gamla 40Dn o några av de gluggarna som reserv några säljer jag nog. Vet att jag kommer störa mig på att jag inte får markant ökad bildkvalitet på höga ISO o jag filmar relativt lite så det fick avgöra. Kan ju fortfarande använda 40D o fota sport med i bra ljus.

Att jag valde 24-70 ist för 24-105 är för att jag alltid vill ha max ljus, bor man i mörka Norrland på vintern så gör man.

Grattis - du kommer att bli supernöjd! :)

Jag har haft min 6D i några månader nu och kan lugnt konstatera att jag gjorde rätt val när jag tog steget till FF i stället för att uppgradera från en 50D till en 70D. Bildkvaliteten har absolut höjts och det har blivit mycket roligare att vara ute med kameran. Storleken/vikten, kamerans menyer, knapparnas layout, den större och bättre sökaren samt den potential huset besitter vad gäller bildkvalitet bidrar till nöjet att fotografera numera.

Lycka nu till med bildskapandet här framöver och njut av ditt nya, fina kamerahus! :)

Sen blir det ju även lite kul att testa EOS Remote appen på min iphone för att fjärrstyra kameran! Lite nördigt kanske men sånt gillas. :)

Grattis till en fin kamera!
Vad kom det sig att du valde ett Sigma 24-70/2.8? Vad fick du ge för det?

Sålde precis min 60D + EF 17-55 till förmån för 6D 24-105. Fantastisk kombo tycker jag. Ett par iaktagelser

1/ Hade väl inga direkta förväntningar på 24-105 men det är ett väldigt skarpt och robust objektiv.

2/ Mycket bättre brushantering på höga ISO

3/ Hur mycket jag gillar silent shutter mode kör med den hela tiden. Känner mig som ett stealth plan

4/ Plötsligt är för kort skärpedjup något att tänka på. Man får generellt köra på mindre bländare

5/ Man dra fram mer ur raw filerna

6/ Appen är enkel att få igång och funkar bra.

Finesser som t.ex. en riktigt bra filmfunktion och en vridbar skärm är saker som inte finns på 50D:n. Filmfunktionen kan vara användbar, men ska jag vara ärlig kommer jag nog inte använda den speciellt mycket. Och jag föredrar faktiskt en skärm ala 50D framför en vridbar dito.
Det trodde jag också att jag gjorde.

Jag uppgraderade till EOS 60D från EOS 40D och den där vridbara skärmen var inte en stor faktor i beslutet att köpa en 60D. Den går ju att fälla in och då fungerar den som en fast skärm. En liten fördel är också att den går att fälla in baklänges och är då betydligt mer skyddad än en fast skärm. (Mitt huvudskäl till 60D var nog att man kan styra externa blixtar trådlöst med den inbyggda blixten, med TTL-mätning).

Det visade sig dock att jag uppskattade den mycket mer än jag trodde att jag skulle göra. Vid videofilming är den förstås praktisk, men jag filmar inte så värst mycket. VId makrofoto är den ibland väldigt, väldigt praktisk. Mycket mer praktisk än en vinkelsökare att sätta på okularet.

Även vid "vanligt" fotograferande på stativ tycker jag att den vridbara skärmen har sina poänger rätt ofta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar