Så...då var ett kamerahus beställt - det blev en 6D ändå!
Jag är i och för sig inte helt övertygad om att jag har tagit rätt beslut, men det lär jag ju få reda på här framöver.. ;-)
Anledningarna till att valet till slut föll på 6D:n och inte 70D:n var bland annat att 6D:n:
- visar mindre brus på höga ison och kan därmed ge en bättre bildkvalitet
- känns mer "framtidssäkrad" i och med att det är fullformat
- betydligt snabbare uppstart. Stämmer det verkligen att 70D:n har 15 sek uppstarttid??
- bättre sökare
- något större storlek (jag var och kände på båda husen häromdagen)
- tystare slutare
- fast skärm (vilket jag föredrar då jag inbillar mig att de är hållbarare - både rent fysiskt och teknikmässigt)
- möjlighet till kortare skärpedjup med ljusstarka objektiv
Det som dock fick mig att till slut faktiskt beställa 6D:n var en lång och gedigen recension/test på thedigitalpicture.com där Bryan Carnathan i slutet av testet skriver: jag citerar "The 6D is a huge image quality upgrade from any of the APS-C Canon EOS models - and a strong upgrade from most in many other regards". slutcitat
Hela testet finns att läsa här:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EOS-6D-Digital-SLR-Camera-Review.aspx
Jag kommer inte att sakna 70D:s fina och revolutionerande AF vid filmande för jag tror inte jag skulle ha filmat speciellt mycket ändå. Jag kommer heller inte att sakna snabb serietagning då min typ av fotografering inte kräver det. Ej heller gör det något att 6D:s autofocus är mindre avancerad än flera andra Canon-hus då jag aldrig använder mer än den mittersta AF-punkten i alla fall. Då prioriterar jag hellre att kameran lyckas sätta fokuseringen i svagt ljus måste jag säga!
Nu till val av objektiv. Vilka rekommenderar ni som en "walk around"? Jag är enbart intresserad av vidvinkel till kort tele - typ i spannet 24-105. Själv kommer jag att tänka på 5 st objektiv som känns som vettiga alternativ till 6D:n:
* Canon 24-105/4 L IS USM
* Canon 24-70/4 L IS USM
* Tamron 24-70/2.8 Di VC USD
* Sigma 24-70/2.8 EX DG HSM
* Sigma 24-105/4 DG OS HSM Art
Canon 24-70/2.8 L II USM har jag uteslutit då jag tycker den är för dyr. Dessutom har den inte bildstabilisering, vilket jag gärna vill ha.
Mest lockande är Tamronet då det är det ljusstarkaste av dem. Sigmas EX-serie har jag god erfarenhet av, men tyvärr saknar deras 24-70/2.8 bildstabilisator. Brännviddsomfånget 24-70 är bra, men å andra sidan är det kanske inte helt fel att ha några tiotal mm tele till för porträttbilder.
Sigma 24-105/4 har jag inte sett några tester av ännu då det är så nytt, men det kan mycket väl visa sig vara ett superfint alternativ. Spontant så känns Canon 24-70/4 L IS USM helt klart MINST intressant just nu.
Jag är inte intresserad av några fasta objektivförslag då jag känner att jag vill slippa hålla på med objektivbyten. Och skulle jag mot förmodan vilja använda fasta objektiv så har jag redan tillgång till Canon 35/2 och Tamron 90/2.8 Macro. Vad säger ni om ovanstående gluggar? Någon av dem som ni särskilt vill rekommendera?