Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja 50D för att skaffa en 6D i stället?

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt är motivberoende samt vad man ska använda det till. Jag kör exempelvis 30s exponeringar på iso6400 vid astroscape som jag är sjukt nöjd med.

Då har man haft 6D:n i ett antal dagar och jag kan konstatera att jag är mycket nöjd och att det känns som att valet av kamerahus blev helt rätt! :)

Jag hade säkert känt mig riktigt nöjd med 70D:n också, men som någon skrev skulle man kanske ångrat sig efter ett tag. Säkerligen hade jag åtminstone funderat på hur 6D:n skulle ha varit..och risken är att en uppgradering till FF hade skett om ett år eller så ändå. Då hade omvägen om 70D:n varit onödig!

Canon 6D är inget hus för sport- eller fågelfotografen, men för den som inte är i behov av snabb serietagning eller avancerad AF är det fantastiskt fint. Personligen har jag ibland känt att man ibland har betalat för en massa finesser och prestanda som man egentligen inte har något större behov av, men så känns det verkligen inte i fallet med 6D.

Jag kan säga att jag saknar en joystick, och jag är ännu inte helt bekväm med sättet man zoomar in på bilder. Åttavägskontrollen känns lite liten och "billig". Förutom detta har jag än så länge bara gott att säga om kamerahuset. Gillar verkligen det lite mer kompakta formatet och konstruktionen som håller ner vikten. Skärmen är riktigt fin och sökaren är ju helt klart något annat än den som sitter i min gamla 50D. Underbar tyst slutare! För att inte tala om hur fantastiskt huset fokuserar i skumljus med den mittersta AF-punkten! Och bildkvaliteten är helt klart ett eller ett par snäpp upp från 50D:n - framför allt vid sämre ljus som vid fotografering inomhus. Gött att kunna vrida upp isot till typ 12800 och veta att bruset ändå hålls på en låg nivå.

Riktigt nöjd som sagt :) , även om jag än så länge bara har testat med ett fast 35/2.0. Men ett Tamron 24-70/2.8 VC lär nog införskaffas så snart som möjligt liksom det intressanta 40/2.8 pancake-objektivet från Canon.

Senast ändrad:
Man får gratulera till den tidiga julklappen.
Visst är EF 35mm/2 en liten förträfflig glugg. Med 6D i kyrkan på bröllop och dop så finns det inte många kameror (om någon) som levererar så bra i svagt ljus. Mycket goda egenskaper på höga ISO och en mycket känslig mittpunktssensor.

Man får gratulera till den tidiga julklappen.
Visst är EF 35mm/2 en liten förträfflig glugg. Med 6D i kyrkan på bröllop och dop så finns det inte många kameror (om någon) som levererar så bra i svagt ljus. Mycket goda egenskaper på höga ISO och en mycket känslig mittpunktssensor.

Tackar tackar, ja 6D:n är nog en av dem bästa julklappar jag någonsin har "fått" tror jag. Det enda som kan mäta sig med den (och kanske t.o.m. överträffa) är väl när jag fick ett Wilson Avenger tennisracket i julklapp vid 13-års ålder.. ;-)

och jag är ännu inte helt bekväm med sättet man zoomar in på bilder.

Det här uttalandet tar jag tillbaka nu när jag inser att man kan ställa in huset så att man direkt zoomar in till 100% på området där man fokuserat. Oerhört smidigt - inte minst att man kan göra det direkt via knappen med förstoringsglaset utan att först behöva klicka på bildvisningsknappen. Superbt! :)

Skaffade 6D:n för att fotografera människor i vardagen, porträtt i naturlig miljö, stadsmiljöer och liknande, men av någon anledning känns det också rätt inspirerande med lite natur-/landskapsbilder med det här huset. Nu är ju inte det här en "bildtråd", men här är i alla fall första naturbilden tagen med den nya 6D:n.

Hade tyvärr inget stativ med mig, utan körde på frihand med mitt Canon 35/2. Bländare 16, 1/30s och ISO 2000 för den intresserade.. :)

Bilagor

• _MG_0374BjörkträdPS800pix.jpg
    _MG_0374BjörkträdPS800pix.jpg
    160.1 KB · Visningar: 139
.....Canon 6D är inget hus för sport- eller fågelfotografen, men för den som inte är i behov av snabb serietagning eller avancerad AF är det fantastiskt fint. Personligen har jag ibland känt att man ibland har betalat för en massa finesser och prestanda som man egentligen inte har något större behov av, men så känns det verkligen inte i fallet med 6D...,.

Om man bara använder mittpunkten så är AF riktigt rapp (och kanske Canons allra bästa att hitta rätt i mörker). Visst den sprutar inte iväg bilder som en 1DX, men nog funkar den rätt skapligt som sportkamera ändå.
Här lite bilder med 6D och 70-200/2.8 . http://www.yrkesfoto.se/spanga20131026/index_6.html

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    57.4 KB · Visningar: 87
Skaffade 6D:n för att fotografera människor i vardagen, porträtt i naturlig miljö, stadsmiljöer och liknande, men av någon anledning känns det också rätt inspirerande med lite natur-/landskapsbilder med det här huset. Nu är ju inte det här en "bildtråd", men här är i alla fall första naturbilden tagen med den nya 6D:n.

Hade tyvärr inget stativ med mig, utan körde på frihand med mitt Canon 35/2. Bländare 16, 1/30s och ISO 2000 för den intresserade.. :)

Hmm..vad kass bildkvalitet det blev på min trädbild när man förstorar den här i tråden. Skumt - varför blir det så?? Jämför gärna med samma bild som jag laddade upp på normalt sätt här på Fotosidan!! ----> http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3081248.htm?set=mp

Jag har aldrig upplevt att AF skulle varit snabbare på min 6D.
Dock så hade den kunnat vara med exakt och inte "leta" runt efter ett fokus när ett objekt rör sig mot kameran med AF i AI Servo mode.
Det är väl det enda jag skulle klaga på med min, den letar lite väl mycket så vid serietagning så får man efter en burst på 10 bilder kanske 1-2 som faktiskt har fokus.

Beställde ett 6D hus igår (13990:- Lightroom på köpet) från Cyberphoto. Efter mycket läsande på nätet fick jag reda på att den ska vara ruggigt bra i dåligt ljus, den egenskap jag letat efter. Nu gäller det att försöka hitta ett bra zoomobjektiv som fungerar bra i dåligt ljus också.....................

Beställde ett 6D hus igår (13990:- Lightroom på köpet) från Cyberphoto. Efter mycket läsande på nätet fick jag reda på att den ska vara ruggigt bra i dåligt ljus, den egenskap jag letat efter. Nu gäller det att försöka hitta ett bra zoomobjektiv som fungerar bra i dåligt ljus också.....................

Vi verkar ha beställt 6D:n i rättan tid för nu har priserna höjts till 15970 kr (Rajala) och 15990 kr (CyberPhoto). Lägsta pris enligt prisjakt.se är 15290 kr för tillfället.. :)

Jag är också ute efter en bra normalzoom (med bildstabilisering)..och enda alternativet just nu verkar vara Tamron 24-70/2.8 VC. Vill man någongång ha en väldigt lätt och smidig kombo verkar Canons 40/2.8 pancake vara en höjdare. Har läst mycket gott om den gluggen - inte minst ihop med 6D:n!

Vi verkar ha beställt 6D:n i rättan tid för nu har priserna höjts till 15970 kr (Rajala) och 15990 kr (CyberPhoto). Lägsta pris enligt prisjakt.se är 15290 kr för tillfället.. :)

Jag är också ute efter en bra normalzoom (med bildstabilisering)..och enda alternativet just nu verkar vara Tamron 24-70/2.8 VC. Vill man någongång ha en väldigt lätt och smidig kombo verkar Canons 40/2.8 pancake vara en höjdare. Har läst mycket gott om den gluggen - inte minst ihop med 6D:n!

Enkelt och mycket billigare att köpa från england:

(Som jag gjorde exempelvis:

http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EOS...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item1c381f67c7

Jag köpte också 6D på Rajala för 14.000:-

Jag köpte till 40/2.8

Jag är inte helt nöjd med hur fokus sitter med 40/2.8:an, känns som det är lite bakfokus. Har också testat med lite andra gluggar så det kan vara huset...

Jag köpte också ett Tamron 24-70 (från Cyberphoto). Jag testade gluggen på min 5Dmk3 och fokus var åt helsike. Tyckte också att det kändes lite udda med zoomen åt "fel" håll. Jag fick inget förtroende för gluggen så den har jag returnerat till Cyberphoto. Kan ju har varit ren otur.

Jag har inte hunnit använda 6D så mycket ännu - men jag slåss lite med manövreringen av fokuspunkterna, kan nog leva utan joystick men jag tycker att multikontrollen på 6D är lite för känslig.

Gillar dock vikten och känslan i 6D, känns smidig och pålitlig.

Jag lånade en 6D och provade lite med, men tyckte den kändes pluttig att hålla i. Nu satt det inget batterigrepp på, med jag tyckte att det främre greppet var för litet. Kändes som om jag fick nypa till för att hålla kameran kvar.
Det var bättre med ett litet objektiv, som en fast 28 mm, exempelvis.

Samma dilemma här!

Har idag en 40D och vill uppgradera mig, funderar antingen på 70D eller 6D men har redan följande uppsättning 1,6 crop objektiv som inte funkar på FF. Stör mig enormt på att det endast går att få 1600 iso som max och att brusnivån o autofokusen är lite kass på 40D men kör ju på den rätt mkt ändå.

Vill gärna ha en smidig o inte för stor o tung kamera (läs tjejstorlek). Var inne på en Sony A7 o helt byta märke ett tag men tvivlar om kvaliteten där, bruset ser rätt mysko ut o det är dåligt på objektivutbudet. Medan 6d verkar vara en dröm på brusfronten, nästan magiskt! Kort o snyggt skärpedjup lockar också.

Har höga krav men vill ha lagom storlek, orkar inte släpa m mig en stor klumpeduns i ryggan när jag åker skidor t ex. Men vill kunna fota utan blixt i svagt ljus. Och även gärna lite ishockey alt inomhussport samt freestylehopp i parken. Gärna kunna filma också!

Ja ni hör ju mina krav, inte lätt.

Dilemmat är mest att behöva göra sig av m dessa fina objektiv (flera av dem ljusstarka o trevliga) som bara passar APS-sensor!

- Sigma 30mm/1,4 (favorit!)
- Sigma 50-150mm/2,8
- Canon 10-22 mm/3,5-4,5
- Canon 17-55/2,8
- Canon 17-85/4-5,6
- Canon 60 mm/2,8 macro

Ska jag verkligen sälja rubbet o börja om på FF istället? Har ju anat att den dagen kommer nån gång men det tar fasen emot. Vad skulle NI ha gjort i mitt ställe?

Och om jag går över till FF o ska börja om m nya objektiv vad ska jag välja? Använder mest 17-55mm, 10-22mm och 30 mm idag på 40Dn. Sigmas objektiv gillar jag. Tamron känner jag mig lite tvekis till.

Budgeten?

Dina krav kommer att kosta att uppfylla. Har du en plånbok som matchar dina krav? En 5D mk III med ett 24-105 borde klara det mesta men men men, det kostar.

Vill ej ha Mark 5D

...utan jag skriver ju att jag väljer mellan 70D o ha kvar APS objektiven alt köpa ett 6D hus o nån normal-/vidvinkelzoom som är ljusstark. Kanske en Sigma 24-70mm/2,8. Mark 5D har jag inte ens funderat på. Blir det en 6D så säljer jag ju de andra prylarna vilka ju är rätt fina grejer för att finansiera ett köp på ca 22-26 tkr.

Ok

...utan jag skriver ju att jag väljer mellan 70D o ha kvar APS objektiven alt köpa ett 6D hus o nån normal-/vidvinkelzoom som är ljusstark. Kanske en Sigma 24-70mm/2,8. Mark 5D har jag inte ens funderat på. Blir det en 6D så säljer jag ju de andra prylarna vilka ju är rätt fina grejer för att finansiera ett köp på ca 22-26 tkr.

Du får välja vilken egenskap som är viktigast för dig och det kan ingen annan än du själv klara av. 6D klarar högre ISO tack vara den större sensorn medan 70D är snabbare. Du kanske skall köpa en begagnad 70 D för att inte bränna för mycket pengar. Då kan du hoppa till fullformat utan att förlora särskilt mycket på ditt 70D-hus. Det finns ett till salu här på FS för 6500.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar