Annons

Säkert att handla från Amazon.co.uk

Produkter
(logga in för att koppla)

luisito74

Aktiv medlem
Hej ..... vill skaffa en ljusmätare (Sekonic L-358) som är för dyr i Sverige .... undrar om det finns ngt problem om man köper på Amazon.co.uk där denna ljusmätare finns billigare.

ngn erfarenhet? blir det svensk moms på summan? är det värt med tanke på om det är ngt fel ..... var/vem ska man klaga till?

MVH Luis.
 
Hej ..... vill skaffa en ljusmätare (Sekonic L-358) som är för dyr i Sverige .... undrar om det finns ngt problem om man köper på Amazon.co.uk där denna ljusmätare finns billigare.

ngn erfarenhet? blir det svensk moms på summan? är det värt med tanke på om det är ngt fel ..... var/vem ska man klaga till?

MVH Luis.

Gällande risken
Riskfritt


Gällande momsen
Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop

Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren och Försäkra dig om att momsen ingår i priset.

Mer information om moms vid distansköp finns på EU-upplysningens webbplats som du når via rutan till höger på den här sidan.


Något fel

Kontakta Amazon
 
ngn erfarenhet? blir det svensk moms på summan? är det värt med tanke på om det är ngt fel ..... var/vem ska man klaga till?
Det brukar fungera helt problemfritt att handla från amazon.co.uk och såvitt jag vet blir det alltid svensk moms. Har handlat massor av böcker, en del cd och dvd och senast (för bara någon vecka sedan) ett par skor. Det som ibland inte stämmer riktigt är beräknat datum för leverans -- enligt bekräftelsemejlet skulle det ta nästan tre veckor hem till mig, vilket gjorde mig lite irriterad. I verkligheten tog det dock bara fem dagar.
 
Det brukar fungera helt problemfritt att handla från amazon.co.uk och såvitt jag vet blir det alltid svensk moms. Har handlat massor av böcker, en del cd och dvd och senast (för bara någon vecka sedan) ett par skor. Det som ibland inte stämmer riktigt är beräknat datum för leverans -- enligt bekräftelsemejlet skulle det ta nästan tre veckor hem till mig, vilket gjorde mig lite irriterad. I verkligheten tog det dock bara fem dagar.

Skall det inte vara UK moms eftersom det är inom EU?

Själv köpte jag en DVD från amazon UK för någon vecka sedan och det fungerade utan problem med snabb leverans men kollade aldrig momssatsen.
 
Det är säkert och enkelt att handla från Amazon UK. Har gjort det mer än tio gånger under 2010. Även dyra grejor. Det har blivit svensk moms varje gång också.
 
.... bra tips Niklas ..... är det säkert alltså, ingen svensk moms då de inte säljer lika mycket som Amazon eller???

Jag har beställt tre gånger av dem under året (största ordern var för över 5kkr) och endast engelsk moms på mina beställningar. Dom säljer troligen inte lika mycket som Amazon till Sverige... Om du är osäker kan du emaila dem och fråga.
 
Det är så lite det skiljer mellan UK eller Svensk moms på denna ljusmätare. Och tänk på att den kostar ung. 100 kr mer på Speed Graphic. Då hjälper det inte precis att momsen är några procent mindre, för du tjänar ändå inget på det
 
Det är så lite det skiljer mellan UK eller Svensk moms på denna ljusmätare. Och tänk på att den kostar ung. 100 kr mer på Speed Graphic. Då hjälper det inte precis att momsen är några procent mindre, för du tjänar ändå inget på det
Nja, nu vet jag visserligen inte exakt vad den aktuella varan kostar, men jag gissar 3000 kr. Svensk moms är 25 procent, brittisk 17,5. Skillnaden är alltså 7,5 procent eller ungefär 200 kr. Så visst lönar det sig, även om det inte handlar om några stora pengar.
 
Nja, nu vet jag visserligen inte exakt vad den aktuella varan kostar, men jag gissar 3000 kr. Svensk moms är 25 procent, brittisk 17,5. Skillnaden är alltså 7,5 procent eller ungefär 200 kr. Så visst lönar det sig, även om det inte handlar om några stora pengar.

Varan kostar 190 GBP hos Amazon UK. Alltså inte 3000 utan runt 2000 kr. Och ska du köpa i affären med Brittisk moms så kostar varan 10 GBP mer. Så där finns inga 200 kr att spara.
just nu innan julen så är det också fraktfritt om du beställer den från Amazon. Så antagligen blir det dyrare att köpa från affären med lägre moms än från Amazon
 
Senast ändrad:
Du förstod nog inte det riktigt:)

Den affären som säljer med Brittisk moms tar 200 GBP. Amazon som har svensk moms, tar 10GBP mindre (190) och har fri frakt också.
Så de 150 kr och antagligen ännu mer försvinner med deras högre pris + frakt
Jodå, jag förstod precis. Dessutom kan jag räkna. ;-)

200 GBP med brittisk moms är 235 GBP. 190 GBP med svensk moms är 237,5 GBP.
 
Nej du förstod inte :)
Alla priser från affärerna har redan den Brittiska momsen inräknad i sitt pris på 190 respektive 200.
Okej, då har du rätt. Jag missförstod. Men det spelar inte så stor roll för slutresultatet. Det blir fortfarande billigare att köpa den med brittisk moms.

190 GBP med brittisk moms blir 202 GBP med svensk moms.
 
Okej, då har du rätt. Jag missförstod. Men det spelar inte så stor roll för slutresultatet. Det blir fortfarande billigare att köpa den med brittisk moms.

190 GBP med brittisk moms blir 202 GBP med svensk moms.

Nej den affären blir inte billigare. Som vi skrev tidigare så har Amazon sitt pris utan någon fraktkostnad till Sverige nu innan julen
 
beställt

Hej alla ...... i fredags kväll beställde jag ljusmätaren /sekonic L-358). till slut blev det från speed graphic (tack Niklas Nikitin för tipset) förstår att det kan inte vara så mycket skillnad på priset mellan e-butikerna i England, men skillnaden finns jämfört med våra butiker här i Sverige. Från mitt konto blev det 2150kr. med moms och frakt, inte illa jamfört med de här prislapparna:
3745 på Skandinavian photo och 3795 på kaffebrus ... lite skillnad eller hur, nu får vi se hur snabba de är med leveransen!
 
framme!

som sagt, beställde ljusmätaren i fredags kväll och fick den igår tisdag morgon, inte illa med tanke på att man handlar utomlands! så detta verkar fungera bra, dessutom fick jag Speed Graphics katalogen som ser väldigt intressant ut!

Luis.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.