Annons

Säkerhetsmeddelande för användare av litiumjonbatteriet EN-EL3

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja Nikon har verkligen bra service. Jag kan inte förstå vad som hänt en del stackare som man kan läsa i andra trådar här på FS, de måste verkligen haft otur.

/Tomas, helnöjd med Nikon service
 
Tänkte bara dela med mig att jag fick mitt nya batteri idag. Tog ganska exakt en vecka (7 dagar, med helg inkluderat) från det att jag fått förbetalt kuvert, skickat iväg, tills det att jag fick det nya, som var ett EN-EL3e :-D

Kanonservice.
 
cole skrev:
Registrerade mig på Nikons hemsida då jag har ett sådant batteri EN-EL3 47AH,men när jag avslutade registreringen kom upp följande:

Grattis, Du har skapat ett nytt konto.
Du kommer att få Dina inloggningsdetaljer via e-mail.


D50 - xxxxx var korrekt registrerad.
Partinumret visar att batteriet inte tillhör de batterier som har återkallats.


Trots att batteriet är med på listan så står att batteriet inte tillhör de som återkallats? :)

Precis samma för mig, men med 4AAK.

Någon som vet om man får brev ändå eller hur det blir? Jag har inte upptäckt detta förän idag när jag fick mail om det.
 
SunGam skrev:
Precis samma för mig, men med 4AAK.

Någon som vet om man får brev ändå eller hur det blir? Jag har inte upptäckt detta förän idag när jag fick mail om det.

Jag fick samma krypiska svar när jag registrerade mig och frågade Nikon (per mail) och fick beskedet att man skulle ringa: 0851992136. Efter att ha talat med en person där så fick jag kuvert hemskickat. För mig tog det sedan ca 10 dagar ifrån att jag skickade in batteriet tills det kom ett nytt EN-EL3e (bättre än EN-EL3). Bra service av Nikon!
 
Båda mina batterier till D50:an byttes till ett bättre batteri som dessutom passar min D200. Har nu 3 batterier som passar till min D50 och D200.
Jag är mycket nöjd.
 
Jag fick just mitt ersättningsbatteri (ca 10 dagar efter att jag skickade in mitt gamla). Det känns precis som jag vunnit på lotteri. Ett nytt EN-EL3e i utbyte mot mitt gamla välanvända batteri! Bara att tacka och ta emot :)
 
För mig tog det bara 4 dagar efter det jag lagt det på posten. Kallar jag service! Jag har två batterier så jag skickade ett i taget :)
 
Nikon Support strålande?

Alltså jag kan inte riktigt hålla med om att Nikon hanterar detta särskilt bra. Dom har upptäckt fabrikationsfel på ett litet antal batterier och erbjuder sig att bytta ut samtliga som ligger i farozonen. Så långt allt väl, så bör man ju göra. Men att kräva att kunderna skall vara utan batteri (och således även utan kamera i de fall man bara har ett batteri) i upp till 10 dagar är ju helt oacceptabelt om man använder sin kamera dagligen. Ringde sålunda upp Nikon Support och dom beklagade att det var på det här sättet och hänvisade till europeisk lagstiftning, då man i USA exempelvis kan lämna sitt kortnummer som säkerhet för att förvissa sig om att man skickar in sitt gamla batteri när man fått det nya. Detta är nys då jag som svensk tagit del av ett annat utbytesprogram (ett defekt cykellås byttes ut från USA) och det var smärtfritt, inte en dag utan ett lås. Nikon skulle gått kunna erbjuda kunderna att skicka in sitt gamla batteri först när det nya kommit, om bara viljan hade funnits.
 
Är nog böjd att hålla med dig här Måns. I och med att man registrerar sin produkt så borde det vara en säkerhet för Nikon. Men å andra sidan kanske många skulle vara frestade att behålla det gamla batteriet och helt enkelt strunta i att skicka tillbaka det. Vilket i sig skulle öka kostnaden för Nikon med allt vad det innebär (krav osv).
Problemet löses i och med att man från början har två batterier och skicka ett i taget. Jag skulle inte riskera att vara batteritorsk om jag är ute på fotouppdrag. Men sån är jag ;)
 
Jag reggade mitt batteri på Nikons-supportweb förra helgen och i onsdags kom ett brev hem med ett nytt batteri samt påse för att skicka tillbaka det gamla. Det kallar jag service!
 
Då undrar man ju varför man i vissa fall skickar ut batteriet direkt, medan i andra kräver att få in det gamla först? Till och med efter att jag inte accepterar det dom föreslår?

/Måns
 
Jag mailade Nikons supportjänst via webben och frågade om det var ok att vänta med att skicka in batteriet och använda det gamla några veckor till eftersom jag ska fota lite på ett bröllop i helgen. De svarade att det var helt ok att vänta, att risken för att det skulle hända någonting var näst intill obefintlig samt att det aldrig hänt någonting när batteriet varit inne i kameran.

Helt ok för mig, jag tänkte därför skicka in batteriet när jag visste att jag kunde vara utan kameran 5-10 dagar. Kanske ville de inte lova någonting de inte visste att de kunde hålla till 100%? Jag hamnade i omgång två med besked om defekt batteri och då hade de förmodligen fått upp produktionen av ersättningsbatteriet och hade väl tur helt enkelt. Jag måste säga att jag är imponerad av Nikons support, de är alltid supertrevliga och svarar snabbt. Jag håller dock med dig Måns att den bästa service-nivån hade varit att skicka ut alla batterier först och sedan ta in de defekta, men som Mikael säger är väl risken då att folk behåller det gamla iallafall.
 
Jag ringde Nikon. Jag har två batteri som ska bytas och uppgav numrena. Eftersom jag registrerat mig på Nikon-europe så kunde han gå in och uppdatera min profilsida. Sedan sa han att dom skickar batterierna en och en till mig. Med varje sändning skickar dom ett kuvert i vilket jag kan returnera mina gamla batterier. Inte nog med det. Nu får jag två EN-EL3e batterier som funkar till D200 istället. Det kallar jag service.
 
Nikon plockar poäng igen

Efter det att jag fått beskeded av Nikon Support om hur det här med hanteringen av batteriutbyten går till och att det inte går att göra något åt, skrev jag ett mejl till Nikon och framförde mina synpunkter på hur ärendet skötts. Fick idag svar där man ber om ursäkt för hur mitt ärende hanterats och besked om att ett nytt batteri har skickats omgående. Dom har börjat plocka tillbaka förlorade poäng....

/Måns
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.