ANNONS
Annons

säkerhetskopiering från lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

wozzie

Aktiv medlem
Skulle vilja kopiera hela min katalog med färdigarbetade bilder till jpeg till min externa hårddisk,vad händer? får jag med ändringarna ? Blir dom permanent flyttade från lightroom,eller kopierade ?
Måste väl ändå gå in på "exportera" i programmet ? ett annars underbart program,men det är just den hanteringen som jag inte hittar (eller förstår) i böcker eller på nätet.
Jättetacksam för svar/ Thomas

Skilj på säkerhetskopiering och export.

Vid säkerhetskopiering (LRs backupfunktion) kopieras lightroomkatalogen (lrcat) med alla bildredigeringar. Du måste också kopiera själva bilderna. Detta bör man göra regelbundet.

Vid export, skapar man bildkopior med just den redigering man gjort på bilderna. Det är väl detta du är ute efter att göra för fina färdigredigerade bilder.

Själv använder jag LR mycket sedan version 1 och gillar det verkligen. Har ett plugin som gör att man kan exportera ut bilder i samma mappstruktur som i LR.
http://www.photographers-toolbox.com/products/lrtreeexporter.php

Lise-Lott

Skilj på säkerhetskopiering och export.

Vid säkerhetskopiering (LRs backupfunktion) kopieras lightroomkatalogen (lrcat) med alla bildredigeringar. Du måste också kopiera själva bilderna. Detta bör man göra regelbundet.

Vid export, skapar man bildkopior med just den redigering man gjort på bilderna. Det är väl detta du är ute efter att göra för fina färdigredigerade bilder.

Själv använder jag LR mycket sedan version 1 och gillar det verkligen. Har ett plugin som gör att man kan exportera ut bilder i samma mappstruktur som i LR.
http://www.photographers-toolbox.com/products/lrtreeexporter.php

Lise-Lott

Jag gör säkerhetsbackup 1 gång i månaden automatiskt,fungerar bra.
Men ett ganska givande svar från dig,men provade för en tid sedan att exportera endast 1 bild som en test,då försvann den från lightroom ?? Det är just därför jag inte törs prova med ALLT :)
Men förstår att funktionen måste finnas.
Ska testa ditt förslag,funkar det så är jag supernöjd.lightroom är annars ett kanonprogram.
Tack snälla / Thomas

Bilder försvinner inte när de exporteras. Har du lyckats slå på nåt filter som gör att den bilden inte syns?

Bilder försvinner inte när de exporteras. Har du lyckats slå på nåt filter som gör att den bilden inte syns?

Nej inte vad jag vet :) men jag måste prova mer,för det borde inte vara så svårt igentligen,återkommer om jag inte får det att fungera,annars får man väl gå en kurs :) Thomas

Skulle vilja kopiera hela min katalog med färdigarbetade bilder till jpeg till min externa hårddisk,vad händer? får jag med ändringarna ? Blir dom permanent flyttade från lightroom,eller kopierade ?
Måste väl ändå gå in på "exportera" i programmet ? ett annars underbart program,men det är just den hanteringen som jag inte hittar (eller förstår) i böcker eller på nätet.
Jättetacksam för svar/ Thomas

Vill du kopiera katalogen eller exportera jpg till en extern disk? Två olika saker.

Vad är det du vill uppnå? Kanske lättare att förklara om vi börjar i den änden ;)
Vill du ha en kopia av alla bilder som du har redigerat dem, eller en säkerhetskopia eller vad?

Kul att du gillar programmet, det är mitt favoritprogram alla gånger!

Vill du kopiera katalogen eller exportera jpg till en extern disk? Två olika saker.

Vad är det du vill uppnå? Kanske lättare att förklara om vi börjar i den änden ;)
Vill du ha en kopia av alla bilder som du har redigerat dem, eller en säkerhetskopia eller vad?

Kul att du gillar programmet, det är mitt favoritprogram alla gånger!

Min önskan är att enkelt kunna "kopiera" mina färdigarbetade bilder i jpeg till en extern hårddisk , både lite som en backup om det skulle hända nåt med disken i datorn och att kunna visa upp dem i t.ex tv.
Är positivt överaskad av gensvar från flera kunniga innom områden,jättetacksam,bara hoppas att jag förstår svaren :) Thomas

Min önskan är att enkelt kunna "kopiera" mina färdigarbetade bilder i jpeg till en extern hårddisk , både lite som en backup om det skulle hända nåt med disken i datorn och att kunna visa upp dem i t.ex tv.
Är positivt överaskad av gensvar från flera kunniga innom områden,jättetacksam,bara hoppas att jag förstår svaren :) Thomas

Har du ingen backup på dina originalfiler?

1 du lägger dina bildfiler på din disk.
ANTINGEN gör du det utan att använda LR eller gör du det som jag, vid importen via LR.

2 Importerar bildfilerna till LR.

Nu du kan se, redigera, katalogisera, publisera bilderna mha LR.

3 Exportera. DU vill ha ut din/dina bilder för att printa eller ge bort dem på ngt sätt.
När du exporterar så gör du egentligen en kopia som läggs på den plats du anvisar.

INGET av dessa påverkar dina original. De är där du har placerat dem.

Dina redigeringar o nyckelord ligger i antingen XMP eller lrcat filen.
Dina kollektioner ligger i lrcat-filen.

När LR gör en backup gör LR en kopia på lrcat-filen.

4 DU måste
Se till att du har en backup på dina bildfiler+XMP(om du använder det).
Se till att du har en backup på din lrcat-fil.

LR är en databas. LR håller reda på VAR dina filer finns som du har importerat. Ja sen kan LR lite mer...
Om du namnändrar/flyttar/raderar en fil utanför LR så kommer inte LR veta var den filen finns.
Så se till att:
namnändra/flytta/radera bildfiler inifrån LR så kommer LR att fungera fint.

Tydligare?

Thomas

Försök inte göra allt i ett, dvs backup + bilder du kan se i TV. Här i tråden finns beskrivet skillnaden i backup och export.

Mitt råd är, se till att göra backup regelbundet av LR katalogen + originalbilder inkl xmp.

När du vill ha bilder tex att visa på TV, exportera ut dessa i lämplig storlek och bearbetning. Den exporterade bilden är färdigbearbetad och du kan inte använda den om du skulle vilja arbeta vidare med den. Ytterligare bearbetning gör du från LR, där du har all historik och bearbetningar av bilderna.

Lycka till, det fixar sig säkert.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar