Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rysslands president är fotoentusiast!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ah, just det! På expedition med Mattias Klum om jag minns rätt! :)

Jag har dock aldrig sett ett statsöverhuvud tala så varmt för fotografi tidigare! Medvedev kanske borde tala allvar med Beatrice Ask!

Medvedev var det ja, hade hoppats att det var Putin, för han är ju bara så mycket coolare än skolpojken Medvedev :D

Kan se Putin framför mig, kommandes ridande barbröstad med någon rysk kamera i ena handen, kalashnikoven på ryggen, Soviet-flaggan i andra handen och Gosudarstvenniy Gimn (Soviet-hymnen) dundrande från ljudanläggningen (alla coola fd. presidenter har väl ljudanläggning på hästen?).

Kungen har man ju sett med systemkamera hängandes över axeln på många bilder. Han verkar använda både Canon och Nikon, då jag tycker mig ha sett både och. Det hade varit intressant att få ta del av hans bilder.

Hittade detta hos petapixel.com:

Dimitrij Medvedev är hängiven fotograf

Intressant som kuriosa kanske... Kungen sägs också vara fotointresserad.

Dimitrij Medvedev har helt klart en riktigt bra blick för natur- och landskapsfoto, de bilderna som jag har sett håller mycket hög klass! Jag tror att han skulle kunna ta riktigt bra bilder även med en betydligt enklare utrustning, men vad är det egentligen för fel med att köpa det bästa om man har råd med det?
//Chasid

Statsöverhuvud som har foto som hobby, mm......... intressant!
Betydligt svårare för en fotograf att ha som hobby att vara president. För resten en rysk president borde vara patriot och använda "Zenit" !!!

Skämt åt sidan. Om det är han själv som tagit bilderna man kunde se så hatten av, men människor i hans ställning eller med mycket pengar och kändisskap brukar ha tendenser att få hjälp av andra.

Senast ändrad:
Statsöverhuvud som har foto som hobby, mm......... intressant!
Betydligt svårare för en fotograf att ha som hobby att vara president. För resten en rysk president borde vara patriot och använda "Zenit" !!!

Det är inte alls omöjligt att Dmitrij Medvedev började sin fotokarriär med en Zenit :) Hur som helst så tror jag att det skulle vara kul att snacka foto med honom!
//Chasid

Det är inte alls omöjligt att Dmitrij Medvedev började sin fotokarriär med en Zenit :) Hur som helst så tror jag att det skulle vara kul att snacka foto med honom!
//Chasid

Zenit var första kameran som fotograferade månens baksida från en Sputnik sattelit.Ryssarna överhuvudtaget är och och har varit fotointresserade.Under 2 Vk vid anfallen mot Tysklands östra delar där många kamerafabriker fanns (Dresden exvis) så la man beslag på ritningar och i vissa fall även ingenjörer,därav alla senare framställda kända kamerakopior,en del sämre men många riktigt bra..Tyvärr var det kanske så att när produktionen kom igång från 1949 och framöver så gjorde man sej av med ingenjörerna,vilket satte sina spår i kvalitetstänkandet.

Zenit var första kameran som fotograferade månens baksida från en Sputnik sattelit.Ryssarna överhuvudtaget är och och har varit fotointresserade.Under 2 Vk vid anfallen mot Tysklands östra delar där många kamerafabriker fanns (Dresden exvis) så la man beslag på ritningar och i vissa fall även ingenjörer,därav alla senare framställda kända kamerakopior,en del sämre men många riktigt bra..Tyvärr var det kanske så att när produktionen kom igång från 1949 och framöver så gjorde man sej av med ingenjörerna,vilket satte sina spår i kvalitetstänkandet.[/QU

Under andra världskriget nedmonterade Ryssarna och transporterade till sitt land alla fabriker som de kommit på, bland annat kamerafabriker. Det var knapast någon fotointresse som var orsaken till detta.

Han är säkert kunnig och kan ta bra foton.

Men hålla i kameran har ingen lärt han....
Jag reagerade också på det. Jag fattar inte hur man kan hålla objektivet sådär eftersom det inte ger något som helst stöd. Men funkar det så funkar det, som alltid:)

Naturligtvis hade han ju dessutom det jättebilliga 50/0,95 på M9:an! :))

Tillägg: Oavsett, så är det ju trevligt att en maktmänniska uttrycker sådan entusiasm över foto!

Jag reagerade också på det. Jag fattar inte hur man kan hålla objektivet sådär eftersom det inte ger något som helst stöd. Men funkar det så funkar det, som alltid:)
Jag håller ofta på ett liknande sätt. I många situationer ger det faktiskt bättre stöd att att inte vrida vänsterhanden - särskilt med större objektiv, då man mer kraft i armen med handen i det neutrala läget. Så jag förstår inte alls eran kritik, han håller nog bara så som han känner är bäst.

Jag håller ofta på ett liknande sätt. I många situationer ger det faktiskt bättre stöd att att inte vrida vänsterhanden - särskilt med större objektiv, då man mer kraft i armen med handen i det neutrala läget. Så jag förstår inte alls eran kritik, han håller nog bara så som han känner är bäst.
Obegripligt, men jag kanske har annan anatomi:)) Försök hålla ett gevär på samma sätt så förstår du vad jag menar.

Jag tror att han (och många andra) håller sådär för att de aldrig provat något annat.

Obegripligt, men jag kanske har annan anatomi:)) Försök hålla ett gevär på samma sätt så förstår du vad jag menar.

Jag tror att han (och många andra) håller sådär för att de aldrig provat något annat.
Nu är det dock rätt dumt att jämföra med gevär, av flera anledningar. Hur man hanterar ett gevär och en kamera skiljer sig rätt så mycket åt.
Högerhanden håller du för det första inte intill ögonen när du skjuter gevär. Vänsterhanden befinner sig heller inte lika nära ansiktet som när man fotar. Sen skulle man skymma siktet med fingrarna om man höll geväret med vänsterhanden i neutralt läge. Dessutom är ett gevär oftast mycket längre, så man skulle inte få särskilt bra grepp.
Och det är inte utan anledning som ett vertikalt handtag under pipan på vapnet, som ger ett mer neutralt grepp, är vanligt hos exempelvis insatsstyrkor i trånga utrymmen (Close Quarter Combat).

Personligen så gillar jag att kunna hålla kameran med dess tyngdpunkt på vänsterhanden när jag kör med exempelvis tele så högerhanden i princip inte behöver hålla i kameran mer än för att hålla den stilla, vilket är mycket svårare med ett supinerat grepp.

Personligen så gillar jag att kunna hålla kameran med dess tyngdpunkt på vänsterhanden när jag kör med exempelvis tele så högerhanden i princip inte behöver hålla i kameran mer än för att hålla den stilla, vilket är mycket svårare med ett supinerat grepp.
Vaaaa? Det är ju just för att vänsterhanden ska ta tyngden som man håller på det "normala" sättet. Plus att man kan vrida på zoomring, fokusring och eventuell bländarring med bara fingrarna, utan att rubba stödet för kamerans tyngd.

Jaja, alla gör som de vill:)

Vaaaa? Det är ju just för att vänsterhanden ska ta tyngden som man håller på det "normala" sättet. Plus att man kan vrida på zoomring, fokusring och eventuell bländarring med bara fingrarna, utan att rubba stödet för kamerans tyngd.

Jaja, alla gör som de vill:)
Som sagt, så har man mer kraft i armen om man inte vrider handen. Vad gäller vridandet på ringarna så blir det ingen skillnad så sett.

Som sagt, så har man mer kraft i armen om man inte vrider handen.
Konstigt att alla som skjuter gevär håller på helt fel sätt. Samt i stort sett alla fotografer som vet vad de gör. De som håller som Medvedev brukar vara nybörjare.

Vad gäller vridandet på ringarna så blir det ingen skillnad så sett.
Det blir en jäkla skillnad. På Medvedevs sätt kan man inte stödja objektivet i handflatan utan måste hålla det med fingrarna och tummen. Alltså måste man vrida hela jäkla handen när man ska vrida på ringarna istället för att bara röra fingrarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar