Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rysslands president är fotoentusiast!

Produkter
(logga in för att koppla)
Konstigt att alla som skjuter gevär håller på helt fel sätt. Samt i stort sett alla fotografer som vet vad de gör. De som håller som Medvedev brukar vara nybörjare.
Inse att det är skillnad på att hålla ett gevär och en kamera...gevär brukar inte vara 30-40cm långa. Och när man behöver maximal kontroll på geväret brukar man sätta på ett vertikalt grepp för att få en mer neutral fattning.

Det blir en jäkla skillnad. På Medvedevs sätt kan man inte stödja objektivet i handflatan utan måste hålla det med fingrarna och tummen. Alltså måste man vrida hela jäkla handen när man ska vrida på ringarna istället för att bara röra fingrarna.
Med den fattningen jag har när jag håller kameran med vänsterhanden i ett neutralt läge vilar objektivet i handflatan och i den "klyka" som blir mellan tummen och pekfingret. Det går alldeles utmärkt att vrida på ringarna utan att röra handen. Håller man däremot handen som ett "C", så att säga, blir det ganska mycket svårare eftersom kameran då vilar på tummen...och jag antar att det är så du tänker dig att man håller. Det jag syftar på är mer som ett "U".

Man håller väl ändå vänsterarmen nedåt längs kroppen, och formar mellanrummet mellan tumme och pekfinger som ett "U". Håller man kameran med vänster arm vinkelrätt från kroppen så håller man galet enligt mitt sätt att se på det.

Konstigt att alla som skjuter gevär håller på helt fel sätt. Samt i stort sett alla fotografer som vet vad de gör. De som håller som Medvedev brukar vara nybörjare.

Det blir en jäkla skillnad. På Medvedevs sätt kan man inte stödja objektivet i handflatan utan måste hålla det med fingrarna och tummen. Alltså måste man vrida hela jäkla handen när man ska vrida på ringarna istället för att bara röra fingrarna.
En orsak till att skyttar håller geväret som dom gör, förutom det Joakim nämnde, kan ju vara att det är mycket ovanligt med fokusringsringar på gevär. Jag använder "halsargreppet" ofta. Framför allt med små objektiv. Jag tycker det är mycket bekvämare att fokusera med det. Att det inte är lika vanligt idag beror nog på man numera oftast har AF i systemkamerorna. Inte lika viktigt med bekväm fokusering då. Sen får jag inte heller plats med mer än tummen och pekfingret under mina mindre objektiv, så stödja dom med handflatan går ändå inte.

En annan orsak till att jag använder "halsargreppet" är jag använder det i mitt tycke överlägsna sättet att ta höjdbilder. Dvs avtryckaren nedåt och tummen som avtryckarfinger. Då kan händerna komma i vägen för varandra om man håller handen under objektivet. En annan fördel med att hålla kameran så här vid höjdbilder är att man får bra stöd med underarmen mot kroppen. Något som ju Walle tyckte var så viktigt för liggande bilder.

Kanske bör påpeka att jag fotar med en småbildskamera utan AF och någon sorts "grepp" Ungefär som Martins analoga Nikon och Medvedevs Leica.

Olle

Senast ändrad:
Inse att det är skillnad på att hålla ett gevär och en kamera...gevär brukar inte vara 30-40cm långa. Och när man behöver maximal kontroll på geväret brukar man sätta på ett vertikalt grepp för att få en mer neutral fattning.
Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara någon skillnad i optimalt grepp mellan ett gevär och en kamera. Särskilt inte om man har ett så långt objektiv monterat som du nämner.
Vertikalt grepp har jag nog aldrig sett någon använda heller, men jag kanske missförstår vad det betyder?

Med den fattningen jag har när jag håller kameran med vänsterhanden i ett neutralt läge vilar objektivet i handflatan och i den "klyka" som blir mellan tummen och pekfingret. Det går alldeles utmärkt att vrida på ringarna utan att röra handen. Håller man däremot handen som ett "C", så att säga, blir det ganska mycket svårare eftersom kameran då vilar på tummen...och jag antar att det är så du tänker dig att man håller. Det jag syftar på är mer som ett "U".
Alltså, jag talar ju om det sätt som herr Medvedev använde, vilket är att hålla just som ett "C" där tummen tar all vikt och armen kommer i en synnerligen usel vinkel utan styrsel. Håller man som ett "U" fast handen 180 grader vriden från det vanliga greppet, har man däremot precis som du säger ett neutralare grepp. Men det borde bli bökigare att skilja den tyngdupptagande handflatans roll från fingrarnas fokusering (provar lite i luften här, hehe).

Jag fick nu i alla fall betydligt större förståelse för hur du menar, eftersom det är något helt annat än det jag hela tiden menat:))

-----------

Olle, det där med höjdplåtning är extra intressant! Det finns lite kluriga metoder att ha avtrycket nedåt på. Jag brukar tycka att det är lite problematiskt att få hela kameran mitt i ansiktet dock, men det kan man undvika om man använder vänster öga, vilket i sig kan vara rätt bökigt.

Olle, det där med höjdplåtning är extra intressant! Det finns lite kluriga metoder att ha avtrycket nedåt på. Jag brukar tycka att det är lite problematiskt att få hela kameran mitt i ansiktet dock, men det kan man undvika om man använder vänster öga, vilket i sig kan vara rätt bökigt.
Jag tycker det går bra att använda höger öga, men det kanske beror på hur stor näsa man har. Min är ganska liten.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar