ebermark
Avslutat medlemskap
Inse att det är skillnad på att hålla ett gevär och en kamera...gevär brukar inte vara 30-40cm långa. Och när man behöver maximal kontroll på geväret brukar man sätta på ett vertikalt grepp för att få en mer neutral fattning.Konstigt att alla som skjuter gevär håller på helt fel sätt. Samt i stort sett alla fotografer som vet vad de gör. De som håller som Medvedev brukar vara nybörjare.
Med den fattningen jag har när jag håller kameran med vänsterhanden i ett neutralt läge vilar objektivet i handflatan och i den "klyka" som blir mellan tummen och pekfingret. Det går alldeles utmärkt att vrida på ringarna utan att röra handen. Håller man däremot handen som ett "C", så att säga, blir det ganska mycket svårare eftersom kameran då vilar på tummen...och jag antar att det är så du tänker dig att man håller. Det jag syftar på är mer som ett "U".Det blir en jäkla skillnad. På Medvedevs sätt kan man inte stödja objektivet i handflatan utan måste hålla det med fingrarna och tummen. Alltså måste man vrida hela jäkla handen när man ska vrida på ringarna istället för att bara röra fingrarna.