Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ryska kopior
- Trådstartare MattiasL
- Start datum
goeran
Medlem
Här är en sida i Ukraina där man bl.a. kan skicka efter Leica-kopior. Enligt en kompis som skickat efter kan de äldre exemplaren vara i ganska risigt skick, angripna av svamp, m.m. Kolla noga med försäljaren innan du ev. beställer.
www.russiangifts4u.com
Lycka till / goeran
www.russiangifts4u.com
Lycka till / goeran
werner
Medlem
Hej, min Leica är en äkta skruvleica IIIc som vilade i skåp i 30 år men plockades fram nu i sommar. Jag hade bara standardobjektivet (Original Leica) men ville testa några alternativ. Resultatet med de ryska objektiven blir riktigt bra. Det verkar finnas många ryssar som säljer Leica-objektiv i USA via ebay. Betalningen sker med BidPay eller PayPal, och det fungerar otroligt bra. Konstigt att inte dessa system används mera i Europa.
Voxa
Aktiv medlem
werner skrev:
Har köpt flera ryska objektiv på ebay.com utan några som helt problem från USA. Leveranserna har varit blixtsnabba, helt perfekt.Jag kör själv med Leica IIIc och är mycket nöjd med ryska objektiv. Vill Du inte logga in via ebay.com kan ebay.de vara ett alternativ.
Jag bara frågar eftersom jag inte äger någon Leica och håller på att läsa in mej inför ev. köp:
Har läst att Leica's skruvgänga har en något korrigerad stigning (ej standard) som de ryska objektiven missat att kopiera och därför passar dessa inte perfekt . . .
Stämmer detta?
Voxa
Aktiv medlem
Oj vilken fart det blev på den här tråden efter dett att den sovit sedan 2001, tack så mycket för visat intresse!
Jag fick inte svar på frågan dock . . . kompatibiliteten alltså.
Ang. köpa Leica:
Jag gör inga impulsköp här - jag har massor med funderingar - M2/M3/M4 etc. sett på eBay några M4ex i mintkvalitet (undrar vad "rätt" pris är - och varit in och tittat på Cosina/Voigtländer också. Bessa R2 sägs ha trög filmåterspolning, men samma här som med Leican, jag har nätt och jämnt börjat kika på specifikationer/recensioner och dyl.
Jag fick inte svar på frågan dock . . . kompatibiliteten alltså.
Ang. köpa Leica:
Jag gör inga impulsköp här - jag har massor med funderingar - M2/M3/M4 etc. sett på eBay några M4ex i mintkvalitet (undrar vad "rätt" pris är - och varit in och tittat på Cosina/Voigtländer också. Bessa R2 sägs ha trög filmåterspolning, men samma här som med Leican, jag har nätt och jämnt börjat kika på specifikationer/recensioner och dyl.
Graal
Avslutat medlemskap
Jag har en rysk Jupiter 8 50mm/2 till min Bessa R2 med Leica 39mm skruvgängeadapter och den passar perfekt, även avståndsmätarfunktionen stämmer. Tror inte att det skiljer på gängan mellan dessa och Leica original. Däremot vet jag att Jupiter 12 (35mm Zeiss-kopia) inte passar till Bessa-husen men det beror inte på gängan utan på bakre delarna som tar emot någonstans. Om den passar på Leica-husen vet jag inte men sök på rangefinderforum.com där finns en hel del svar att hitta i forumen.
Voxa
Aktiv medlem
Tack Nils
Var in på Photoethnography och tittade igen, där jag läste detta:
"The LSM mount is technically an M39 x 26tpi screw mount, which means the width of the screw is a metric 39 millimeters but the screw pitch is an oddball 26 threads per inch, an imperial standard. The story is that Leica adopted this odd hybrid in order to confound other companies that might want to copy their mount system. Indeed, early Soviet lenses do have trouble mounting on Leica cameras because they assumed the thread was M39x1.0 (26tpi is about 0.976)".
Frågan är väl vad som menas med "early Soviet lenses" . . hur "early" alltså.
Var in på Photoethnography och tittade igen, där jag läste detta:
"The LSM mount is technically an M39 x 26tpi screw mount, which means the width of the screw is a metric 39 millimeters but the screw pitch is an oddball 26 threads per inch, an imperial standard. The story is that Leica adopted this odd hybrid in order to confound other companies that might want to copy their mount system. Indeed, early Soviet lenses do have trouble mounting on Leica cameras because they assumed the thread was M39x1.0 (26tpi is about 0.976)".
Frågan är väl vad som menas med "early Soviet lenses" . . hur "early" alltså.
Ikophot
Aktiv medlem