ANNONS
Annons

Ryska kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Är det någon som vet var man kan få tag på billiga ryska leicakopior? Har sett annonser där sådana säljs för några hundra men har dumt nog inte svarat.

LP foto har auktion snart (25 nov) och bland utropen finns en del ryss-leicor och annat kul.
Titta på deras hemsida för katalog och utropspriser.

Ett annat tips är e-bay!

// npet

Här är en sida i Ukraina där man bl.a. kan skicka efter Leica-kopior. Enligt en kompis som skickat efter kan de äldre exemplaren vara i ganska risigt skick, angripna av svamp, m.m. Kolla noga med försäljaren innan du ev. beställer.

www.russiangifts4u.com

Lycka till / goeran

Har köpt flera ryska objektiv på ebay.com utan några som helt problem från USA. Leveranserna har varit blixtsnabba, helt perfekt.Jag kör själv med Leica IIIc och är mycket nöjd med ryska objektiv. Vill Du inte logga in via ebay.com kan ebay.de vara ett alternativ.

Tack för svar. Det verkar finnas ett ganska stort intresse för ryssleicor.
Werner: Är din Leica en rysskopia, eller är det äkta vara med rysk optik?

Hej, min Leica är en äkta skruvleica IIIc som vilade i skåp i 30 år men plockades fram nu i sommar. Jag hade bara standardobjektivet (Original Leica) men ville testa några alternativ. Resultatet med de ryska objektiven blir riktigt bra. Det verkar finnas många ryssar som säljer Leica-objektiv i USA via ebay. Betalningen sker med BidPay eller PayPal, och det fungerar otroligt bra. Konstigt att inte dessa system används mera i Europa.

Det finns en Fed5 i Cyberphotos Cyberbörs just nu om du fortfarande är intresserad.

werner skrev:
Har köpt flera ryska objektiv på ebay.com utan några som helt problem från USA. Leveranserna har varit blixtsnabba, helt perfekt.Jag kör själv med Leica IIIc och är mycket nöjd med ryska objektiv. Vill Du inte logga in via ebay.com kan ebay.de vara ett alternativ.

Jag bara frågar eftersom jag inte äger någon Leica och håller på att läsa in mej inför ev. köp:

Har läst att Leica's skruvgänga har en något korrigerad stigning (ej standard) som de ryska objektiven missat att kopiera och därför passar dessa inte perfekt . . .
Stämmer detta?

Även de ryska Kievkamerorna, dvs Zeiss Contaxkopiorna, kan vara värda att titta lite närmare på. Fina mätsökarkameror. De har dessutom bajonettfattning på sina objektiv.

Det auktioneras ut en hel del Leica-kopior på Tradera. Tror att det finns minst en ute där nu, i guld med minnesinskription från Berlin-Olympiaden från 1936. Kanske inte så kul att ha inskriptionen men ändå?

Även de ryska Zorki-kamerorna är kopierde/inspirerade av Leica-modeller. Om man nu inte vill ha en kopia som även har namnet Leica.

Oj vilken fart det blev på den här tråden efter dett att den sovit sedan 2001, tack så mycket för visat intresse!

Jag fick inte svar på frågan dock . . . kompatibiliteten alltså.

Ang. köpa Leica:

Jag gör inga impulsköp här - jag har massor med funderingar - M2/M3/M4 etc. sett på eBay några M4ex i mintkvalitet (undrar vad "rätt" pris är - och varit in och tittat på Cosina/Voigtländer också. Bessa R2 sägs ha trög filmåterspolning, men samma här som med Leican, jag har nätt och jämnt börjat kika på specifikationer/recensioner och dyl.

Jag har en rysk Jupiter 8 50mm/2 till min Bessa R2 med Leica 39mm skruvgängeadapter och den passar perfekt, även avståndsmätarfunktionen stämmer. Tror inte att det skiljer på gängan mellan dessa och Leica original. Däremot vet jag att Jupiter 12 (35mm Zeiss-kopia) inte passar till Bessa-husen men det beror inte på gängan utan på bakre delarna som tar emot någonstans. Om den passar på Leica-husen vet jag inte men sök på rangefinderforum.com där finns en hel del svar att hitta i forumen.

Tack Nils

Var in på Photoethnography och tittade igen, där jag läste detta:

"The LSM mount is technically an M39 x 26tpi screw mount, which means the width of the screw is a metric 39 millimeters but the screw pitch is an oddball 26 threads per inch, an imperial standard. The story is that Leica adopted this odd hybrid in order to confound other companies that might want to copy their mount system. Indeed, early Soviet lenses do have trouble mounting on Leica cameras because they assumed the thread was M39x1.0 (26tpi is about 0.976)".

Frågan är väl vad som menas med "early Soviet lenses" . . hur "early" alltså.

Vet inte men min Jupiter 8 är av senare tillverkning från slutet av 1970-talet. Den är det inga problem med. Den tidiga ryska tillverkningen började redan 1934 hos Fed och efter ett uppehåll under nazi-ockupationen började den igen 1948 hos KMZ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar