Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rykte om 5DX - 46,1 megapixlar

Produkter
(logga in för att koppla)
Ska tydligen kanske komma en nyare kamera i höst enligt Canonrumors.
Är det realistiskt att tro med ca 46Mp sensor att kameran kan ha god autofokus och bildhastighet >6b/s ?

Vad tror ni?

Canon är duktiga på att hålla tyst om vad som kommer. Men det vore väl konstigt om inte Canon inte kom med en pixelstinn modell. Har har hållit sig kring 21 megapixel sedan EOS-1Ds Mark III kom 2007.

Siffran 46 megapixel kommer antagligen från en enkel matteövning. En småbildssensor med pixeltätheten hos Canons befintliga 18 MP APC-C-sensor får 46 megapixel.

Idag finns det kameror med högre pixeltäthet än så. 50-60 megapixel är ingen omöjlighet i branschen. Canon måste göra en del rejäla investeringar i sin sensortillverkning för att nå dit. Men de måste ju komma dit på något sätt. Det krävs också en rejäl processor, men det har de redan.

Jag är tveksam till 6 bilder per sekund om de ska ligga runt 50 megapixel. Men de vill säkert slå D800 på fingarna på något sätt. Så 4,5 till 5 bps kanske?

Ska tydligen kanske komma en nyare kamera i höst enligt Canonrumors.
Är det realistiskt att tro med ca 46Mp sensor att kameran kan ha god autofokus och bildhastighet >6b/s ?

Vad tror ni?

Man få ju verkligen hoppas att den får hygglig autofokus. Men bättre bps än 5Dmk3 ska man nog inte hoppas på. Det vore fantastiskt om det kan bli över 5 bps.

Canon är duktiga på att hålla tyst om vad som kommer. Men det vore väl konstigt om inte Canon inte kom med en pixelstinn modell. Har har hållit sig kring 21 megapixel sedan EOS-1Ds Mark III kom 2007.

Siffran 46 megapixel kommer antagligen från en enkel matteövning. En småbildssensor med pixeltätheten hos Canons befintliga 18 MP APC-C-sensor får 46 megapixel.

Idag finns det kameror med högre pixeltäthet än så. 50-60 megapixel är ingen omöjlighet i branschen. Canon måste göra en del rejäla investeringar i sin sensortillverkning för att nå dit. Men de måste ju komma dit på något sätt. Det krävs också en rejäl processor, men det har de redan.

Jag är tveksam till 6 bilder per sekund om de ska ligga runt 50 megapixel. Men de vill säkert slå D800 på fingarna på något sätt. Så 4,5 till 5 bps kanske?

Blir det en sensor med 50mp så slår dom ju D800 på fingrarna - på nåt sätt!
Blir det så hög pixeltäthet kommer de kanske med någon slags teknik för att splitta informationen och ge nya funktioner? Ett crop-läge som Nikon, eller utläsning av varannan pixel med olika signalbehandling...

Skulle helst vilja se en 35-40mp kamera med bra hög-iso kvalitet.

AF blir säkert lika bra som i 5DMkIII, men med Canons nuvarande lite äldre sensorteknik tror jag inte det blir så bra DR som i exempelvis D800.

För mig spelar DR lite större roll än högre pixelantal. Vid basiso och mer vanliga iso har Canons kameror ett ganska högt grundbrus som iofs ter sig mindre störande vid högre iso, men jag håller med de som tidigare framhållit att Canon nog måste investera i en ny sensortillverkning.

Annars är 36-40 mp ett mycket bra alternativ till mellanformatare med bakstycke. Och betydligt mer felxibelt, latthanterligt. En hyfsad allroundkamera om man inte tänker sig hög framrate.

//Lennart

50 megapixel och 5 bilder per sekund tror jag inte går att få in i ett 5D-hus. Den bandbredden kräver antagligen så mycket ström att det behövs ett så pass stort batteri att det krävs ett 1D-hus.

Man skulle iofs kunna tänka sig lägre bildfrekvens utan batterigrepp, ungefär som EOS-1N hade.

Med 50MP och 5b/s skulle jag vilja ha ett 1,6x läge som ger 19,5MP, 1,5x brännviddsförlängning och 12.8b/s

Med så många pixlar sulle jag också vilja ha en 5x digitalzoom vid filmning (som då inte heller skulle ge försämrad bildkvalité vid HD-filmning).

Kanske möjlighet till 4K filmning.

Möjlighet att byta A-filter lika lätt som mattskiva.

Bättre autofokus vid filmning.

Ja, några saker på önskelistan.

Jag hoppas verkligen inte att kommande version EOS5Dx eller EOS3D eller vad den nu kommer att heta ej blir alltför dyr för jag tror att CANON kan tappa potentiella köpare.
En kamera under 40 000 kr är välkommet !

Och förutom >40MP sensor kan leverera hyffsad bildhastighet gärna mer än 5b/s
men även innehåller många sutofokus sökarpunter typ som finns i EOS1Dx och 5D MkIII.

Det blir vad det blir, det kan ju t.o.m bli två modeller med väldigt hög upplösning.

Men det är svårt att få allt. Och särskilt till rimliga pengar.

...frågan är väl NÄR det blir (eller som en del hävdar, OM det blir).

En sak är säker - det blir garanterat inte billigt.

Hur som helst så hade det varit kalas att ha ett hus med riktigt hög upplösning de gånger man behöver det.

Det enda som är säkert är att ju längre vi får vänta, desto bättre blir kameran när den väl kommer :)

Finns ett aber på det dock, det kan ske en större katastrof som drabbar produktionen som föranleder att man bytar ut komponenter mot äldre som finns i lager. Men nu ska vi väl inte vara allt för mycket doom and gloom här ;)

Det som talar för är att 1,6x1,6x18 är 46,1. Dvs att man bygger på samma sensorstruktur som ett flertal Canon-APS-S-modeller.

Det som talar emot är att det är så lätt att gissa 46,1 utan att det finns någon koppling till en verkligheten (utöver att 1,6x1,6x18 är 46,1)

Canon har väl inte utvecklat sin sensor teknik ännu? dom får dundrande pisk på dynamiskt omfång på alla mätningar mot tex Nikons kameror. Din kompis;-) Mikael som ni portade han hävdade hela tiden att canon antingen måste bygga om hela sin kedja för byggande av senorer för massa pengar och om jag inte minns fel så skrev bla suede om det på fs. Vad kommer canon bygga sin 46 milj sensor på?
Och ta nu inte dett som ett negativt inlägg till canon jag tycker saknar fortfarande mina 50 1,2L o 85 1,2L från canon som jag rankar högre än mina dito från Nikon. Ta det som en nyfiken fråga istället ;-)

En fördel med Canon är att med deras kameror kan man välja storlek på raw i kameran alla kunder vill inte ha 36 milj pixlar på en bild. Jag har stött på Nikon om det här och kommentaren var att det går fort i Nikons program vilket för övrigt hamnade i soptunnan inom 1 timme när jag testade skit... Visserligen med en fullmaxad mac så går det fort men det kan knappast vara något större problem att få in den funktionen.

Canon har väl inte utvecklat sin sensor teknik ännu? dom får dundrande pisk på dynamiskt omfång på alla mätningar mot tex Nikons kameror. .

Jag har inte sagt emot dig. Jag har till och med skrivit att Canon troligen måste investera i ny tillverkningsprocess, vilket bland annat Lennart Aspman uppmärksammat.

Såvitt jag förstått är det inte heller enkelt att skala upp 18 MP-sensor till 46 MP, utan detta kräver också nyinvestering.

Detta behov av ny teknik kan också vara en förklaring till att Canon stannat runt 21 megapixel sedan 2007.

En fördel med Canon är att med deras kameror kan man välja storlek på raw i kameran alla kunder vill inte ha 36 milj pixlar på en bild. Jag har stött på Nikon om det här och kommentaren var att det går fort i Nikons program vilket för övrigt hamnade i soptunnan inom 1 timme när jag testade skit... Visserligen med en fullmaxad mac så går det fort men det kan knappast vara något större problem att få in den funktionen.

minimalt problem då du i ACR kan välja upplösning på bilderna. Både för att spara ut direkt till annat format eller öppna i PS.
/m

Iso!

Det allra mest intressanta med rykten om 5DX är ändå ISO-talen. Över 100.000 .....(inte utökat!).
Tillsammans med andra egenskaper blir det en oemotståndlig kamera.
//

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar